سمپاشی گروپ تعاونی های روستایی نیازمند حمایت بیشتر/تسریع در پرداخت وجه گندم - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار مهر، به همت شرکت تعاونی روستایی کردستان، تور خبری جمعی از خبرنگاران برای بازدید از ظرفیت‌های ایجاد شده در حوزه تعاون روستای روز یکشنبه برگزار شد.

در جریان برگزاری این برنامه بازدید که با همراهی مدیرکل تعاون روستایی استان کردستان همراه بود، مراکز خرید گندم، فروشگاه‌های زنجیره‌ای اترک و یک سیلو در سه شهرستان قروه، دهگلان و دیواندره مورد بازدید قرار گرفت.

مقصد نخست این تور رسانه‌ای، شرکت تعاون روستایی رسالت در شهرستان دهگلان با دو هزار و ۶۰۰ نفر عضو بود.

این تعاونی برای اولین بار در کشور سیلوی مکانیزه راه اندازی کرده و به همین دلیل اقدامات خوبی در راستای کمک به اعضای خود و سایر کشاورزان منطقه صورت گرفته است.

این سیلو که در شهرستان دهگلان واقع است حدود ۱۵ هزار تن ظرفیت دارد و تا به حال ۲۰ هزار تن گندم از کشاورزان در این سیلو خریداری و انبار شده است.

شرکت تعاونی گنجی مقصد بعدی ما در این تور رسانه‌ای بود، به گفته پیمان اسکندری مدیرکل تعاون روستایی استان کردستان این مرکز تنها شرکت فناوری تعاون روستایی بذر جو در استان است.

وی افزود: با توجه به بحث تحریم و واردات سالانه ۴ میلیون تن جو به کشور در صدد افزایش کشت و بالا بردن راندمان کشت جو در استان کردستان هستیم.

مدیرکل تعاون روستایی استان کردستان به سطح زیر کشت محصول جو در استان اشاره کرد و گفت: امسال یک‌هزار و ۱۵۰ هکتار از مزارع زیر کشت ما به محصول جو اختصاص داده شده است.

بعد از بازدید از شرکت تعاونی گنجی راه را به سوی شهر دزج در پیش گرفتیم.

یکی از کارهای مهم انجام‌شده در این شهر و بسیاری از روستاهای بزرگ استان کردستان راه اندازی فروشگاه‌های اترک (اتحادیه تعاون روستایی کردستان) بود که بسیار خود نمایی می‌کرد و اجناس موجود در آن با قیمتی بسیار کمتر از شهرهای بزرگ استان به فروش می‌رسید.

مدیرکل تعاون روستایی استان کردستان در این باره اظهار کرد: با توجه به اینکه تورم روستایی همیشه از شهری بیشتر است و فروشگاه‌ها با افزایش قیمت خاصی نسبت به فروشگاه‌های شهری برخوردار هستند در صدد افتتاح مراکز فروشگاهی با قیمت مصوب در روستاها برآمدیم.

وی افزود: از سال ۹۷ فروشگاه‌های زنجیره‌ای اترک روستایی را برای اولین بار در استان کردستان تعریف کردیم.

اسکندری بیان کرد: تا به حال ۲۴ فروشگاه در استان افتتاح شده است و برای افتتاح ۵۰ فروشگاه برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

مرکز خرید گندم روستای وینسار یکی دیگر از مراکزی بود که در این تور رسانه‌ای از آن بازدید شد.

در این مرکز خرید گندم پیش بینی خرید گندم تا ۴ هزار تن وجود داشت ولی شرکت مرکز خرید وینسار تا به حال ۵ هزار و ۳۰۰ تن گندم خریداری کرده است.

روستای وزیر آخرین بازدید این تور رسانه‌ای یک روزه بود که مورد بازدید قرار گرفت و سیلوی تازه تاسیس و افتتاح شده در این روستا نیز مورد بازدید قرار گرفت.

اسعد احمدی مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی وزیر در بازدید که از سیلوی تازه تأسیس این مرکز تعاونی انجام گرفت، گفت: سیلوی روستای وزیر ۲۰ هزار تن ظرفیت دارد و۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات گرفته‌ایم و کلاً ساخت این سیل و۸ میلیارد تومان هزینه داشته است.

وی افزود: امسال برای اولین بار از ۲۵ تیر شروع به خرید گندم کرده‌ایم و هم اکنون ۱۵ روستا زیرمجموعه شرکت تعاونی وزیر هستند.

وی در پایان بیان کرد: تا به امروز ۱۳ هزار تن گندم در این مرکز خریداری شده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی وزیر ضمن تاکید بر دو خواسته اصلی کشاورزان در این منطقه، بیان کرد: حمایت از تعاونی‌های روستایی از سوی مدیران و مسئولان دولتی یکی از خواسته‌های ماست.

احمدی بیان کرد: دیگر خواسته کشاورزان تسریع در پرداخت وجه گندم خریداری شده از سوی دولت است که هر چند امسال وضعیت به مراتب از سال‌های قبل بهتر است ولی انتظار می‌رود که این روند تسریع بیشتری داشته باشد.

در جریان بازدید یک روزه رسانه‌ای از مراکز خرید و جمع آوری گندم شرکت تعاونی روستایی استان کردستان، کشاورزان از وضعیت پرداخت تسهیلات بانکی و نوع تعامل شبکه بانکی گلایه‌های جدی داشتند.

حمایت از شکل‌گیری تشکل‌های حوزه کشاورزی در کنار افزایش حمایت‌های دولت از این قشر از جمله دیگر خواسته‌های مطرح شده از سوی کشاورزان و اعضای تعاونی‌های روستایی در این سه شهرستان بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 131 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 26 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.