سمپاشی گروپ خسارت ۹۶ میلیارد دلاری کشاورزی جهان - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر نمایندگی فائو در ایران، تازه‌ترین گزارش ها حاکی از آن است که مجموعه گسترده‌ای از تهدیدات شامل خشکسالی، سیل، شیوع بیماری‌های دامی، ضایعات شیمیایی و دیگر بلایا سالیانه میلیاردها دلار به کشاورزان کشورهای در حال توسعه خسارت وارد می‌کند. در گزارشی با عنوان «تأثیر بلایا و بحران‌ها بر کشاورزی و امنیت غذایی» اعلام شده که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵، بلایای طبیعی ۹۶ میلیارد دلار به بخش کشاورزی کشورهای در حال توسعه خسارت وارد ساخته است. این در حالی است که کشاورزان آسیایی متحمل نیمی (۴۸ میلیارد دلار) از این آسیب‌ها شده‌اند. 

خوزه گرازیانو داسیلوا، مدیر کل فائو، در مراسم رونمایی از این گزارش در هانوی، ویتنام، گفت: «بخش‌های کشاورزی – تولیدات زراعی و دامی، جنگلداری، شیلات و آبزی‌پروری – با خطرات بسیاری به ویژه تغییرات اقلیمی و نوسانات بازار، آفت‌ها و بیماری‌ها، رویدادهای جوی شدید، و حتی تعداد فزاینده بحران‌ها و مناقشات طولانی، مواجه است.»

فائو اعلام کرده است که خشکسالی یکی از مهم ترین عوامل آسیب‌رسان بوده و ۸۳ درصد از مجموع خسارت‌های اقتصادی ناشی از خشکسالی در بخش کشاورزی (۲۹ میلیارد دلار) رخ داده است. 

داسیلوا هشدار داد که این فرآیند [خشکسالی] تبدیل به یک پدیده رایج جدید شده و تأثیر تغییرات اقلیمی این تهدیدات و چالش‌ها را به صورت فزاینده‌ای تسریع خواهد کرد.

در این گزارش همچنین تأکید شده که چگونه دیگر انوع تهدیدها خسارت فراوانی را به تولید غذا، امنیت غذایی و نیز معیشت مردم وارد می‌کنند.

مدیر کل فائو با اشاره به این موضوع افزود: بنابراین، باید کاهش خطرات و مدیریت بلایا تبدیل به بخش جدایی ناپذیری از کشاورزی مدرن شود.

در حالیکه سیل و طوفان بیشترین تأثیر خود را در آسیا نشان داده‌اند، نظام‌های کشاورزی این منطقه از زمین‌لرزه، سونامی و تغییرات شدید در دما نیز متأثر بوده‌اند. خشکسالی در آفریقا، آمریکای لاتین و منطقه کارائیب بزرگترین بلای طبیعی بوده و بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ به ترتیب ۱۰.۷ میلیارد دلار و ۱۳ میلیارد دلار به تولید محصولات کشاورزی و دامی آسیب وارد کرده است. آفت و بیماری‌های دامی در همین بازه زمانی خسارتی ۶ میلیارد دلاری به کشاورزان آفریقایی تحمیل کرده است. 

بنا بر این گزارش کشورهای جزیره‌ای کوچک و در حال توسعه به ویژه در برابر سونامی، زمین‌لرزه، طوفان و سیل آسیب پذیر بوده و خسارت‌های ناشی از این نوع بلایا در این مناطق از ۸.۸ میلیارد دلار (۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷) به ۱۴ میلیارد دلار(۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵) افزایش یافته است.تحقیقات فائو نشان می‌دهند که آسیب‌های ناشی از تداوم مناقشات در سوریه بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ بالغ بر دستکم ۱۶ میلیارد دلار بوده است. 

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد تأکید کرده است که با توجه به افزایش دامنه و شدت تهدیدات پیش روی کشاورزی، تدوین ساختارهای کارآمد مدیریت بحران و بلایا بر پایه داده‌های مستند درباره چگونگی تأثیر بلایا بر کشاورزان و تولید کنندگان غذا اهمیت اساسی دارد.  داسیلوا در بخش پایانی سخنان خود گفت: ایجاد یک چارچوب فراگیر و گسترده مقاومت در برابر بلایا برای تضمین توسعه پایدار که بنیان صلح و نیز پیش‌زمینه سازگاری با تغییرات اقلیمی است، حیاتی خواهد بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 110 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 30 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها