سمپاشی گروپ معایب الحاق به «UPOV» برای ایران/تضمین منافع به‌نژادگران خارجی‌ - سمپاشی گروپ

ولی اله محمدی، استاد گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی حمایت از ارقام جدید گیاهی(upov) که قرار است طی هفته جاری در صحن علنی مجلس بررسی شود، اظهارداشت:  ایران صادر کننده بذر نبوده و قسمت اعظم بذر محصولات مختلف کشورمانند ذرت، کلزا، سویا، پنبه، خیار، گوجه فرنگی، بنفشه، اطلسی، و … از خارج وارد می شود. درنتیجه عضویت در  این کنوانسیون به معنی حمایت از بهنژادگر خارجی است نه داخلی.

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر ما علاوه بر قیمت بذری که تا کنون پرداخت می کردیم باید حقوق و مزایای بیشتری به طرف خارجی تقدیم کنیم؛ سوال اینجاست چرا ما باید به دنبال حق و حقوق و سود بیشتر برای شرکت های بذر بیگانه باشیم؟  

این استاد دانشگاه تهران با انتقاد از عدم کارشناسی عمیق لایحه گفت: حدود ۸۰ درصد کشاورزان ایران خرده پا هستند که از مزرعه خود برای سال بعد بذرگیری می کنند و در صورت عضویت همه آنها مجبور به پرداخت مبلغی به شرکت های خارجی خواهند شد. همچنین در صورت تخلف، صدها پرونده حقوقی در مجامع بین المللی علیه ایران طرح خواهد شد. بعلاوه  در سالهای گذشته از منابع مختلف بذر ها و نهال های مختلفی وارد کشور شده است. درصورت عضویت باید پاسخگوی تک تک آنها بوده و چه بسا مجبور به پرداخت جریمه برای آنها شویم.

وی افزود: کشور ما یکی از مراکز بزرگ تنوع زیستی در جهان است؛ به عنوان مثال بیشترین انواع و اقسام گندم در ایران وجود دارد اما بسیاری از این ارقام چون ثبت نشدند رقم زراعی به شمار نمی روند و رقم بومی هستند.  

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه بذر بسیاری از این ارقام بومی مانند گندم، شبدر، یونجه، گیاهان دارویی و … در سال های گذشته از کشور خارج شده اند و هم اکنون توسط شرکت های خارجی به عنوان رقم ثبت شده اند، افزود: در صورت عضویت در کنوانسیون، حتی برای کشت همین ارقام ایرانی (مانند شبدر ایرانی) هم مجبور به پرداخت مبلغی به طرف های خارجی خواهیم شد.

محمدی گفت: در برنامه های تحقیقات بهنژادی به منظور ترکیب صفات مطلوب، معمولا ارقامی از خارج وارد و با ارقام داخلی آمیزش داده شده و ارقام جدید حاصل می شوند. در صورت عضویت اینگونه تحقیقات متوقف و یا مشروط به اخذ مجوز و  پرداخت سهم طرف خارجی خواهد شد.

وی افزود: یکی از استدلال های موافقان عضویت در کنوانسیون این است که اگر  ما الان به این کنوانسیون نپیوندیم شاید در آینده مجبور باشیم به نسخه های جدیدتر کنوانسیون که قوانین سخت گیرانه تر و دست و پاگیرتری دارد، ملحق شویم. باید گفت آیا این سخن به معنی خودکشی از ترس مرگ نیست؟ اگر معاهده ای به ضررکشور است هرگز مجبور به پیوستن به آن نیستیم نه الان و نه در آینده. کما اینکه هنوز بیش از یکصد کشور جهان به این کنوانسیون نپیوسته اند.

محمدی ادامه داد: برخی موافقان مطرح می کنند که الحاق به این کنوانسیون در راستای تسهیل کردن پیوستن به سازمان تجارت جهانی است، در پاسخ باید گفت اولا ما الان در نقطه پیوستن به تجارت جهانی قرار نداریم ثانیا بررسی های انجام شده نشان می دهد هرگز سازمان تجارت جهانی چنین پیش شرطی برای ایران تعیین و اعلام نکرده است.  

وی درباره اینکه گفته می شود الحاق به این کنوانسیون یک الزام قانونی است نیز گفت: چنین الزامی در هیچ یک از  قوانین مصوب کشور دیده نمی شود و نفس طرح این موضوع در مجلس نشان دهنده این است که الزامی در این زمینه وجود نداشته است.  

محمدی همچنین درباره اینکه عنوان می شود در صورت عدم الحاق به این کنوانسیون واردات بذر به کشور از سوی کشور های اروپایی محدود خواهد شد اضافه کرد: این موضوع بیشتر به ضرر شرکت های خارجی است تا کشور ما. زیرا اولا شرکت های بذر خارجی به دلیل سود سرشاری که از صادرات بذر به ایران دارند هرگز چنین محدودیتی برای خود قائل نخواهند شد و هم اکنون هم بدون پیوستن ایران به این کنوانسیون هزاران تن بذر محصولات مختلف  را  به ایران صادر می کنند. ثانیا محدود شدن واردات بذر، آرزوی بهنژادگران  داخلی است.  

وی افزود: دانش و تکنولوژی و نیروی متخصص تولید بذر در کشور در سطح بسیار بالایی وجود دارد و با محدود شدن واردات،   بازارکشور در اختیار بهنژادگران و تولید کنندگان بذر داخلی قرار خواهدگرفت و ده ها هزار دانش آموخته بیکار کشاورزی اشتغال خواهند یافت. محمدی اضافه کرد: هم اکنون ارقام بسیار پرمحصول و سازگار به شرایط کم آبی در محصولات مختلف مانند گندم، جو، ذرت، کلزا و …توسط بهنژادگران ایرانی تولید شده و زیر کشت هستند وحتی رکورد تن در هکتار جهانی را نیز شکسته اند. مثل یک رقم جو ایرانی که پانزده تن در هکتار عملکرد دارد.

این استاد دانشگاه تهران  با اشاره به معایب این لایحه نتیجه گیری کرد: عضویت ایران در کنوانسیون حمایت از ارقام جدید گیاهی(UPOV) به معنی پذیرش محدودیت های فراوان در ازای به دست آوردن هیچ است و مزیتی از این عضویت نصیب کشور نخواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد که نمایندگان  مجلس شورای اسلامی مانع پیوستن ایران به این کنوانسیون شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی حمایت از ارقام جدید گیاهی(upov) که مدتی قبل از سوی دولت به مجلس ارائه شد، در کمیسیون کشاورزی مجلس بررسی شده و قرار است طی هفته جاری در صحن علنی مجلس مطرح و در مورد آن رای گیری شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 135 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 30 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها