سمپاشی گروپ همدان سرزمینی طلایی برای سرمایه گذاران کشاورزی/فرصت را قدر بدانیم - سمپاشی گروپ

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: ایران کشوری با مزیت‌های نسبی فراوان در بخش کشاورزی و دامپروری و صنایع مرتبط است و کسب مقام‌های برتر در تولید و صادرات محصولات بخش کشاورزی و دامپروری و برخی محصولات زراعی و دامی و نظایر آن فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مرتبط با کشاورزی ایجاد کرده است.

در‬ همین‬ راستا‬ استان‬ همدان‬ و‬ شهرستان‬ های‬ ۹‬ گانه‬ آن نیز‬ دارای فرصت‌های زیادی در بخش کشاورزی و دامی برای سرمایه‎گذاری هستند که‬ شاید کمتر به آنها توجه‬ شده‬ است.

شهرستان‌های استان همدان را که بررسی می‌کنیم قابلیت‌های فراوانی در بخش کشاورزی وجود دارد به طوری که با توجه به توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، اصلاح الگوی کاشت و توجه به پتانسیل‌ها فرصت‌های خوبی برای سرمایه‎گذاران در این بخش فراهم می‌شود.

ناگفته پیداست که تقویت صنایع تبدیلی یکی از بخش‌های موردتوجه در فرآیند توسعه است و توجه بیشتر به این صنایع تسریع در رشد و توسعه کشاورزی و اقتصادی را موجب می‌شود.

برند سازی در کشمش، گردو و سیر

در همین زمینه در گفتگو با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به بررسی وضعیت کشاورزی استان و مشکلات درگیر و برنامه‌های امسال پرداختیم که منصور رضوانی جلال در رابطه با صنایع تبدیلی و برند سازی محصولات کشاورزی استان همدان اظهار کرد: برند سازی در محصولاتی مانند کشمش ملایر، گردوی تویسرکان و سیر همدان تا حدودی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه هر یک از شهرستان‌های استان همدان محصولاتی دارای قابلیت برند سازی هستند، ادامه داد: برای برند سازی محصولاتی از جمله گشنیز نهاوند و رازیانه رزن برنامه‌هایی در دست اجراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه به برنامه‌های مرتبط با جهش تولید در بخش کشاورزی اشاره کرد و با بیان اینکه در این راستا چند برنامه از جمله توسعه گلخانه‌ها و ساخت دامداری بزرگ استان همدان در برنامه است، ادامه داد: ایجاد سه دامداری در مقیاس بزرگ در برنامه است که یک دامداری در شهرستان درگزین، یک مورد در قهاوند و یک واحد در ملایر ایجاد می‌شود که موافقت‌های اولیه و استعلام‌ها گرفته شده است.

پرونده ۱۱۰ هکتار گلخانه برای دریافت تسهیلات به بانک کشاورزی کشور ارسال شده است وی به موضوع پرداخت تسهیلات برای ساخت گلخانه‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه سال گذشته ۱۴۰ هکتار گلخانه برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شد، افزود: پرداخت تسهیلات در کارگروه تخصصی و بانک کشاورزی مصوب شده و پرونده ۱۱۰ هکتار گلخانه برای دریافت تسهیلات به بانک کشاورزی کشور ارسال شده است.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزی محور توسعه است، افزود: کشاورزی در راستای امنیت غذایی و جلوگیری از تسلط دشمن بر ما بسیار حائز اهمیت است و همه در تلاش هستند تا کشور به بیگانه نیاز پیدا نکند.

رضوانی جلال تاکید کرد: اگر غفلت کنیم و در بحث امنیت غذایی به خارج از کشور نیاز پیدا کنیم مشکلات عدیده‌ای برای کشور ایجاد می‌شود.

اجرای ۱۵۵ هزار هکتار آبیاری نوین

وی در ادامه به اجرای آبیاری نوین در استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه در استان همدان ۱۵۵ هزار هکتار آبیاری نوین اجرا شده است، گفت: قدر آب را می‌دانیم و برای حفظ آب تلاش می‌کنیم کمااینکه کشاورز می‌خواهد با حداقل آب پایداری تولید را حفظ کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان همچنین به ذکر اهمیت نگهداری از محصولات کشاورزی پرداخت و با تاکید بر اینکه برای ایجاد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی، نخست باید قدرت بالایی برای تولید محصولات داشت، عنوان کرد: استان همدان سالانه یک میلیون تن سیب زمینی تولید می‌کند که شامل ۲۵ درصد سیب زمینی کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه تولیدات سیب زمینی باید در بخش‌های مختلف کشور توزیع شود و قدرت نگهداری باید ایجاد شود، گفت: توسعه صنایع تبدیلی در این بخش برنامه ریزی شده است.

وی در ادامه به موضوع سرمایه گذاری در بخش کشاورزی اشاره کرد و با بیان اینکه برای سرمایه گذاری در استان همدان و جذب سرمایه گذار باید همه باهم کمک کنند، افزود: طبق سند راهبردی سه ساله، استاندار همدان به فرمانداران دستور داده برای تحقق شعار سال و برنامه سه ساله همه پارامترهای خود را روی این موارد تنظیم کنند.

رضوانی جلال با بیان اینکه نماینده‌های مجلس، استانداری، اقتصاد و دارایی، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت باید برای جذب سرمایه گذار تلاش کنند، ادامه داد: همه باید برای جذب سرمایه گذار در استان همدان کار کنند.

برنامه ریزی برای احداث شهرک سیرکاران

رضوانی جلال به موضوع احداث شهرک سیرکاران اشاره کرد و با اشاره به اینکه تعاونی سیرکاران یک منطقه را برای ساخت این شهرک پیشنهاد داده است، افزود: تعاونی سیرکاران باید پیگیری لازم را انجام دهد چراکه موافق احداث شهرک سیرکاران هستیم.

وی همچنین به تولید محصول سالم اشاره کرد و با بیان اینکه برای تولید محصول سالم یک تفاهم نامه با اداره کل استاندارد استان و یک تفاهم نامه با سازمان استاندارد کشور امضا شده است، ادامه داد: بر اساس این تفاهم نامه محصولات گواهی شده معرفی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه برای محصول سالم سامانه‌ای ایجاد شده و محصولات وارد سامانه می‌شوند، افزود: افراد آموزش دیده مزارع تولید کننده محصول سالم را تحت نظر قرار می‌دهند و تمام شروط از ابتدا تا زمان برداشت و خروج محصول از واحد تولیدی رعایت می‌شود تا محصول گواهی شده صادر شود.

وی در ادامه به ذکر دلایل کاهش تولید محصولات لبنی در استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه ۶۰ درصد واحدهای لبنی استان همدان تعطیل است، افزود: شیر تولیدی استان همدان بیش از ۳۵۰ هزار تن است اما ظرفیت فرآوری بیش از این است.

رضوانی جلال با بیان اینکه واحدهای لبنی استان همدان از داخل یا بیرون استان شیر تهیه می‌کردند، یادآور شد: واحدهای لبنی به دلیل مشکلاتی مانند نقل و انتقال ارز، ویروس کرونا و مشکلاتی از این دست نتوانستند صادرات را ادامه دهند و تعدادی از واحدها تعطیل شدند.

برخی واحدهای لبنی استان همدان به روز نیستند

وی افزود: برخی واحدهای لبنی استان همدان نیز به روز نیستند و باید به روز شوند تا بتوانند به خارج از کشور صادرات داشته باشند که در این زمینه جهاد کشاورزی به واحدهای لبنی که تمایل به بروز کردن دارند کمک می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه به اشتغال ایجاد شده در بخش کشاورزی اشاره کرد و با بیان اینکه تعهد اشتغال جهاد کشاورزی در سال جاری دو هزار و ۶۵۰ نفر بوده است، افزود: تاکنون برای ۶۹۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

وی یادآور شد: سال گذشته تعهد اشتغال در بخش کشاورزی دو هزار و ۶۲۰ نفر بود که برای بیش از سه هزار نفر اشتغال ایجاد شد.

وی در ادامه در رابطه با موضوع ضرر مالی مرغداری‌ها افزود: مرغدارانی که بر اثر بیماری کرونا ضرر کردند باید در سامانه «کارا» ثبت نام کرده و از کمک دولتی برخوردار شوند.

رضوانی جلال به موضوع نهاده‌های دامی نیز اشاره کرد و با بیان اینکه کشتی حامل نهاده‌های دامی تا چند مدت قبل در بنادر پهلو گرفته بودند اما ترخیص آنها انجام نمی‌شد، ادامه داد: رئیس جمهور با برگزاری جلسه با مسئولان مربوطه وارد عمل شد و اکنون برای ترخیص نهاده‌ها مشکلی وجود ندارد اما مشکل کمبود ماشین است.

ماشین‌های حامل نهاده که از بنادر به سمت استان همدان حرکت می‌کنند به دلیل اینکه برای برگشت بار ندارند تمایل کمتری به آوردن بار به همدان دارند رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: ماشین‌هایی که از بنادر به سمت استان همدان حرکت می‌کنند به دلیل اینکه برای برگشت بار ندارند تمایل کمتری به آوردن بار به همدان دارند.

وی در ادامه به وضعیت تولید گندم در استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه اکنون وضعیت اراضی دیم در شهرستان‌های کبودرآهنگ و رزن خوب است، عنوان کرد: پیش بینی شده بیش از ۷۵۰ هزار تن گندم در استان همدان تولید شود که امیدواریم با روان سازی و خرید بیشتر حدود ۶۵ درصد مقدار پیش بینی شده گندم خریداری شود.

وی به موضوع الگوی کشت نیز اشاره کرد و با بیان اینکه برای برخی محصولات یک الگوی کشت کشوری وجود دارد، افزود: در حال حاضر برای هر شهرستان در استان همدان یک الگوی کشت متناسب با وضعیت کشاورزی آن شهرستان وجود دارد که الگوی کشت محصولاتی از جمله گندم، کلزا، ذرت، جو، چغندر قند، سیب زمینی را بعد از گرفتن از وزارت جهاد کشاورزی به شهرستان‌ها اعلام می‌کنیم.

رضوانی جلال با تاکید بر اینکه محصولات خاصی مانند گشنیز گیاه دارویی استان همدان است و الگوی کشت کشوری ندارد، یاد آور شد: کشت گشنیز مزیت شهرستان نهاوند است و مزیت شهرستان ملایر طرح فراز و مزیت شهرستان تویسرکان زنجیره تولید گردو و نهال است و برای هر شهرستان با توجه به مزیت آن شهرستان برنامه ارائه می‌شود.

استان همدان در صورت توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایش در بخش کشاورزی می‌تواند مسیر توسعه را سریع‌تر طی کند گذشته از صحبت‌های رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان کارشناسان این بخش نیز معتقدند استان همدان در صورت توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایش در بخش کشاورزی می‌تواند مسیر توسعه را سریع‌تر طی کند.

کارشناس کشاورزی استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اگر به شهرستان‌های همدان دقت کنیم هر کدام در یک بخش سرآمد هستند، گفت: می‌توان با لحاظ امتیازات خاص سرمایه گذاران را به ورود در این بخش ترغیب کرد.

نسرین دانشمند گفت: بخش‌های کشاورزی از پتانسیل‌های بسیار بالقوه همدان محسوب می‌شود و می‌توان به عنوان یک نقطه قوت برای ایجاد یک سرمایه گذاری پایدار در جهت توسعه اشتغال و رونق این استان بر روی آن تکیه کرد.

وی گفت: می‌توان با حذف قوانین دست و پاگیر حمایت از سرمایه گذاری در واحدهای کشاورزی که دارای مزیت هستند را وسعت داد تا سرمایه گذاری در بخش کشاورزی تسهیل شده و اطمینان بخش باشد.

آنچه از صحبت‌ها بر می‌آید اینکه با تعیین اولویت‌های مختلف سرمایه گذاری می‌توان مسیر توسعه را آسان‌تر طی کرد و از سویی مانع از هدر رفت سرمایه در مسیر اشتباه شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 112 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 24 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها