سمپاشی گروپ تبدیل میدان مین به زمین‌ کشاورزی/اراضی که به برکت سفررهبری آبادشد - سمپاشی گروپ

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: ایلام با ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق ازجمله استان‌های مرزی کشور است که در زمان هشت سال جنگ تحمیلی شاهد نبردهای مهم با دشمن بعثی بوده است.

در زمان جنگ بسیاری از دشت‌ها و اراضی مرزی استان ازجمله در شهرستان مهران و دهلران مین‌گذاری شده بود، بعد از پایان جنگ بسیاری از این اراضی به حال خود رها شدند و حتی گاهی انفجار مین اتفاقات ناگواری برای مردم مناطق مرزی استان رقم می‌زد.

بعد از پاک‌سازی کامل اراضی و دشت‌های استان از وجود مین، در سال‌های گذشته تصمیمات بسیار خوبی برای واگذاری این اراضی برای کشاورزی مردم گرفته‌شده و هم‌اکنون طرح‌های مؤثری در استان در حال اجرایی شدن است.

یکی از این طرح‌ها موسوم به طرح سفر مقام معظم رهبری است که در سال ۱۳۷۵ هم‌زمان با سفر رهبر انقلاب به خوزستان به تصویب رسید، این طرح باهدف احیای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی و دشت‌های خوزستان و ایلام اجرا شد.

از این ۵۵۰ هزار هکتار، نزدیک به ۵۰ هزار هکتار متعلق به استان ایلام است که ۴۰ هزار هکتار آن در دشت‌های دهلران اجرایی می‌شود. هدف از اجرای این طرح احیای اراضی کشاورزی رهاشده در زمان جنگ تحمیلی، رونق تولید و تغییر در سیمای کشاورزی استان ایلام برای اشتغال جوانان در این بخش بوده است.

حالا بخشی از این طرح اجرایی شده و بخش‌های دیگری نیز از طرح هنوز باقی‌مانده است. هم‌اکنون شهرستان دهلران به‌عنوان قطب اصلی کشاورزی در استان شناخته می‌شود و با اجرای این طرح در آینده تحولات اساسی در رونق تولید و اشتغال در همه استان رقم خواهد خورد.

زمین‌های آباد کشاورزی در دهلران

یکی از کشاورزان شهرستان دهلران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اراضی کشاورزی که هم‌اکنون از محل طرح سفر مقام معظم رهبری آباد شده‌اند، در زمان‌های گذشته بیابان بود و حتی برای مردم به دلیل وجود مین خطری بزرگ محسوب شده است.

علی یاری بیان کرد: اکنون این زمین‌ها و دشت‌های بیابانی در دهلران به‌واسطه این طرح احیاشده و محل گذران زندگی بسیاری از مردم شهرستان شده است.

وی گفت: تمامی اراضی از حالت دیم به آبی تبدیل‌شده و استفاده از آب در اراضی کشاورزی به‌صورت سیستم‌های آبیاری مدرن است که با کمک دولت و همکاری کشاورزان انجام‌شده است.

یاری با اشاره به اینکه انتقال آب به اراضی و دشت‌های دهلران موجب شده کشاورزان در سال چند بار کشت محصول داشته باشند، افزود: چغندرقند، گندم، ذرت، کلزا و… از مهم‌ترین محصولات کشاورزی شهرستان است.

رونق تولید کشاورزی در دهلران

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهلران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مساحت طرح احیای اراضی در دهلران ۴۰ هزار هکتار است که شامل ۲۰ هزار هکتار توسعه و ۲۰ هزار هکتار بهبود اراضی کشاورزی می‌شود.

عباس احمدی افزود: بخش‌های زیادی از این پروژه در دشت‌های عباس، فکه و عین خوش دهلران اجرایی شده و هم‌اکنون کشاورزان در این اراضی مشغول به فعالیت هستند.

وی عنوان کرد: تولید حاصل از اجرای این پروژه سالانه ۲۰۰ هزار تن بوده که در صورت فراهم شدن شرایط برای تغییر الگوی کشت مخصوصاً احداث کارخانه قند افزایش تولید تا یک‌میلیون تن امکان‌پذیر است.

احمدی با اشاره به اینکه علاوه بر بهره‌برداران قبلی با اجرای طرح احیای اراضی دهلران برای حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال ایجادشده است، افزود: در حال حاضر تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی در شهرستان به بیش از ۱۲ هزار نفر رسیده است.

وی گفت: تمام شبکه‌ها و خط انتقال اصلی این پروژه به‌طور کامل اجرا و برای فصل زراعی آینده تمام شبکه به زیر کشت برده خواهد شد.

احمدی بیان کرد: کشاورزان شهرستان دهلران امسال برای اولین بار در این اراضی محصولات کشاورزی کشت کردند، که تولید بسیار قابل‌توجهی ازلحاظ کمی و کیفی بوده است.

وی افزود: در حال حاضر کل تولیدات کشاورزی شهرستان سالانه حدود ۵۰۰ هزار تن با ارزش تقریبی یک هزار میلیارد تومان است و نیمی از کل تولیدات استان در این شهرستان تولید می‌شود.

کار بزرگ انتقال آب از سد کرخه خوزستان به ایلام

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: انتقال آب برای اجرای پروژه احیای اراضی دهلران یکی از مهم‌ترین پروژه‌های آب‌رسانی در سطح کشور است.

علی پوراحمد بیان کرد: آب این پروژه از عقبه سد کرخه خوزستان به زمین‌ها و دشت‌های دهلران با استفاده لوله انتقال داده‌شده است.

وی با اشاره به اینکه حجم سرمایه‌گذاری این طرح ۷۴ میلیون یورو از محل بانک توسعه اسلامی و چهار هزار میلیارد ریال نیز محل اعتبارات عمومی دولت است، افزود: تمامی اعتبارات این طرح تأمین و تخصیص‌یافته است.

وی گفت: در حال حاضر بدون هیچ مشکلی آب موردنیاز کشاورزان در دشت‌های دهلران تأمین‌شده و کشاورزان مشغول کار و فعالیت هستند.

دشت‌های ایلام آباد می‌شوند

استاندار ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پروژه‌های بسیار مهمی در حوزه آب‌وخاک برای توسعه اراضی آبی کشاورزی در استان در حال اجراست که بخشی از آن در شهرستان مهران و بخشی در شهرستان دهلران اجرایی شده است.

قاسم سلیمانی‌دشتکی افزود: با اجرای کامل طرح احیای اراضی ایلام، سامانه گرمسیری و پمپاژهای کشاورزی، میزان اراضی آبی کشاورزی در استان به ۱۵۰ هزار هکتار خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه افزایش میزان اراضی آبی کشاورزی در استان به دلیل امرارمعاش ۶۰ هزار خانوار استان در بخش کشاورزی بسیار حائز اهمیت است، افزود: برنامه‌ریزی‌شده تولید محصولات کشاورزی به ۱.۵ میلیون تن در سال برسد.

سلیمانی‌دشتکی بیان کرد: در طرح احیای ۵۰ هزار هکتاری، کارها و اقدامات بسیار خوبی انجام‌شده و طرح رو به پایان است ولی در بحث طرح سامانه گرمسیری نیازمند اعتبارات ملی این پروژه عظیم هستیم.

وی افزود: در همین ارتباط با وزیر جهاد کشاورزی رایزنی‌های بسیار زیادی انجام‌شده که به‌زودی این طرح به اتمام برسد و دشت‌های ایلام به محل عمران و آبادانی تبدیل شود.

صنایع تبدیلی نیاز اصلی استان ایلام

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به افزایش تولیدات کشاورزی استان ایلام به دلیل اجرای طرح‌های آب‌وخاک نظیر سامانه گرمسیری و طرح احیای اراضی دهلران، در حال حاضر ایجاد صنایع تبدیلی در استان و شهرستان دهلران ضروری است.

محمدعلی اقدسی افزود: بحث کارخانه قند به دلیل کشت چغندرقند در شهرستان دهلران در حال پیگیری است و تاکنون چند سرمایه‌گذار برای این مهم وارد استان شده ولی تاکنون به نتیجه نرسیده است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از صنایع تبدیلی که به‌طورجدی در شهرستان پیگیری می‌شود، طرح احداث کارخانه روغن‌کشی با توجه به اختصاص ۱۲ هزار هکتار از اراضی دهلران به کشت کلزا است.

اقدسی بیان کرد: در این ارتباط نیز رایزنی‌های مختلفی صورت گرفته است ولی تاکنون سرمایه‌گذاری برای احداث چنین کارخانه‌ای پای‌کار نیامده است.

وی گفت: قطعاً جهاد کشاورزی استان ایلام از احداث صنایع تبدیلی در راستای افزایش تولید، رونق اشتغال و کشاورزی در منطقه حمایت می‌کند.

اقدسی با اشاره به اینکه دهلران به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی در کشور شناخته می‌شود، افزود: سرمایه‌گذاری بر روی بخش کشاورزی کاملاً توجیه‌پذیر است.

بنابراین گزارش، استان ایلام ازجمله مناطق محروم کشور محسوب می‌شود و کشاورزی ازجمله ظرفیت‌های اقتصادی در استان ایلام به شمار می‌رود که هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارد.

بدون شک طرح احیای اراضی استان ایلام فرصتی مناسب برای رونق و جهش تولید است، البته این مهم نیازمند همت مسئولان و متولیان در حوزه کشاورزی است.

اکنون‌که آبادانی به دشت و اراضی مناطق مرزی استان ایلام رسیده، فرصتی است که دیگر امکانات و شرایط لازم برای این مردم سخت‌کوش فراهم شود تا زندگی در گرمای ۵۰ درجه دشت‌های دهلران تسهیل شود.

افزایش اراضی کشاورزی و تولیدات این بخش نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است تا امرارمعاش و درآمدزایی مردم منطقه از توسعه و رونق‌بخش کشاورزی افزایش یابد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 122 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 24 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها