سمپاشی گروپ توزیع ناعادلانه آب کشاورزی سبب ایجاد تنش اجتماعی می شود - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از ظهر دوشنبه جلسه شورای آب کشاورزی شهرستان شفت در سالن میرزای شفتی فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

فرماندار شفت نیز در این جلسه با تأکید بر ضرورت برگزاری جلسات فرعی شورای آب کشاورزی در سطح بخش مرکزی و احمدسرگوراب شهرستان، اظهار کرد: این جلسات با توجه به اهمیت آن باید به صورت هفتگی برگزار شود.

 ضرورت اولویت بندی در دستگاه برای رفع مشکلات 

محمدرضا محسنی با اشاره به اینکه مدیر هر دستگاهی باید اشرافیت کامل به حوزه کاری خود داشته و نقاط قوت و ضعف و مشکلات را شناسایی کند، افزود: با توجه به اهمیت موضوع تأمین منابع آب حوزه کشاورزی حضور در این جلسات باید با آگاهی کامل و به صورت تخصصی برگزار شود.

وی بر لزوم برنامه ریزی از سوی دستگاه ها برای مدیریت موارد بحرانی نیز تأکید کرد و گفت: در تدوین برنامه و همچنین اجرا آنها باید اولویت بندی و اقدامات مهم زودتر از سایر موارد انجام شود.

فرماندار شفت با اشاره به اینکه اولویت و سیاست کاری سال جاری در سطح این شهرستان بر روی سه محور برنامه ریزی شده است، خاطرنشان کرد: توجه و توسعه گردشگری، بوم گردی و ایجاد فرصت های شغلی و همچنین موضوع تأمین آب کشاورزی از جمله این موارد است.

وی با بیان اینکه باتوجه به اینکه شهرستان شفت دارای پتانسیل و ظرفیت بسیاری در حوزه کشاورزی است، تصریح کرد: به همین منظور باید دستگاه در این زمینه برنامه محور عمل کنند.

محسنی در ادامه با تأکید برمدیریت سال زراعی جاری در سطح شهرستان، ادامه داد: باید برای وقوع بحران های احتمالی در این حوزه برنامه ریزی صحیح صورت گیرد.

پیشگیری از ایجاد تنش و اضطراب در زمینه آب در میان کشاورزان

وی با بیان اینکه متاسفانه وضعیت و شرایط  آبی و همچنین ذخیره حوزه برفی نسبت به سال گذشته پایین است، افزود: با وجود همه این شرایط نباید فضای تشویش و اضطراب بر جامعه کشاورزی انتقال داده شود تنها نیازمند مدیریت منابع آبی برای تدمین آب کشاورزی هستیم.

فرماندار شفت همچنین با اشاره به بهره برداری از همه پتانسیل و ظرفیت داخلی در شهرستان، گفت: در این زمینه باید تمامی ظرفیت های آبی شهرستان اعم از تعداد چاههای عمیق و نیمه عمیق، چشمه، آب بندان، زهکش و ایستگاه های پمپاژ و رودخانه ها و همچنین بارش نزولات آسمانی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه باید کشاورزان برای بیمه کردن محصولات کشاورزی خود ترغیب وبه آنها آگاهی داده شوند، ادامه داد: در این زمینه نیز مسئولان اولویت را بر روی زمین های پایین دست شبکه آبرسانی قرار داده و صاحبان این زمین ها را برای بیمه فراخوان کنند.

محسنی با اشاره به توزیع عادلانه آب در زمان توزیع آب کشاورزی در میان کشاورزان، گفت: عدم توزیع عادلانه در این حوزه از سوی میرآب ها سبب ایجاد تنش های اجتماعی می شود.

خزانه گیری ۳۰ درصدی کشاورزان شفتی

در ادامه این جلسه رئیس جهاد کشاورزی شفت نیز با اشاره به اجرای ۹۶ درصدی شخم زمستان در شالیزارهای شهرستان، اظهار کرد: خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه شده و تمام تلاش این بوده که شخم زمستانه را به شخم ثانویه و سپس خزانه گیری وصل کنیم.

مجید جباری با بیان اینکه توزیع بذر زودرس نیز در سطح شهرستان در بین کشاورزان آغاز شده است، گفت: تاکنون بیش از ۳۹ تُن بذر توزیع شده و با توجه به درخواست ها برای شهرستان ۶۵ تُن بذر زودرس جذب شده است.

وی در ادامه با اشاره به توزیع ۹۲۲ تُن انواع کودشیمیایی در بین کشاورزان شفتی، خاطرنشان کرد: در زمینه خزانه گیری نیز تاکنون ۳۰ درصد خزانه گیری از سوی کشاورزان انجام شده است.

رئیس جهاد کشاورزی شفت به احتمال وقوع بحران آبی در حوزه کشاورزی نیز اشاره و تصریح کرد: در این زمینه اقدامات لازم و هماهنگی های مورد نیاز با سایر دستگاه ها شده و همچنین برای کشاورزان نیز کلاس های توجیحی برگزار شده است.

توزیع بیش از ۴۲۹ هزار لیتر سوخت در شهرستان شفت

وی با اشاره به اینکه برخی سردهنه ها هنوز با مشکل مواجه هستند از فرماندار شهرستان خواست تا دستگاه های مربوطه را ملزم به انجام مصوبات گذشته در زمینه رفع این مشکلات کند.

جباری با بیان اینکه برای تأمین سوخت مورد نیاز تراکتورها و همچنین ایستگاه های پمپاژ و موتورپمپ ها اطلاع رسانی صورت گرفته است، افزود: تاکنون نیز ۴۲۹ هزار و ۶۶۰ لیتر سوخت جذب و توزیع شده است.

کارگزار بیمه خدمات کشاورزی شفت نیز در ادامه این جلسه با اشاره به احتمال بروز خسارت در سال زراعی جاری به دلیل شرایط موجود از کشاورزان خواست تا هرچه سریعتر در زمینه بیمه محصولات کشاورزی خود اقدامات لازم را انجام دهند.

رامین شیرزاد همچنین با بیان اینکه تاکنون ۸۴۵ نفر از کشاورزان محصولات خود را بیمه کرده اند، گفت: این میزان نسبت به سال زراعی گذشته که ۵۵۰ نفر بوده افزایش داشته است.

وی تأکید کرد: با توجه به فعالیت بیش از ۱۵ هزار بهره بردار در این زمینه نیاز همکاری سایر دستگاه ها و همچنین اطلاع رسانی و آگاهی کشاورزان برای انجام ایم مهم است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 122 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 30 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها