سمپاشی گروپ توسعه بازار کشاورزان با طرح «کشاورزی قراردادی» - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمد خالدی در همایش ملی توسعه گیاهان دارویی مبتنی بر قرارداد (کشاورزی قراردادی) که با حضور ۳۰۰ نفر از مدیران و کارشناسان، خبرگان و کشاورزان پیشرو استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی برگزار شد، اظهار داشت: این روش می‌تواند برای هر تولید کننده و پشتیبان از طریق افزایش درآمد کشاورزان و سود بالاتر برای سرمایه‌گذاران انگیزه کافی ایجاد کند.

وی افزود: اگر کشاورزی قراردادی به خوبی سازماندهی و مدیریت شود، ریسک و عدم قطعیت طرفین را در مقایسه با خرید و فروش در بازار آزاد کاهش خواهد داد.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با محتوای طرح کشاورزی قراردادی گفت: طرح کشاورزی قراردادی شامل تاریخ کشت و برداشت، سطح زیر کشت، مقادیر تحویلی و بسیاری از جزئیات روند کشاورزی است که مزیت‌های فراوانی اعم از معرفی فناوری جدید، نظارت بر محصولات، دسترسی به اعتبارات و بازار، ثبات درآمد کشاورزان و کاهش هزینه‌های مبادله را دارا خواهد بود.

به گفته وی، مزیت اصلی کشاورزی قراردادی برای کشاورزان عرضه نهاده‌ها و خدمات و همچنین اعتبارات و تسهیلات، دانش، مهارت و فناوری‌های جدیدی توسط سرمایه‌گذار و در نهایت پیوند کشاورزان به بازارهای داخلی و بین‌المللی است.

خالدی اضافه کرد: با توجه به پتانسیل بالای گیاهان دارویی در صادرات و ایجاد ارزش افزوده، رویکرد کشاورزی قراردادی با کمک پشتیبان‌ها رمز موفقیت این صنعت است.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی همچنین مشکل اصلی و اساسی در توسعه و تکمیل زنجیره‌های ارزش محصولات کشاورزی را نبود هماهنگی بین حلقه‌های مختلف تولید تا مصرف دانست و افزود: نبود این هماهنگی منجر به مشکلات عدیده‌ای برای کشاورزان شده است.

وی ادامه داد: در این راستا توسعه کشاورزی کوچک مقیاس و کسب و کارهای مرتبط با آن از طریق پشتیبان‌ها و شرکت‌های پیشرو که شناخت کاملی از بازارهای داخلی و بین المللی دارند از اولویت‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است.

یکهزار و ۷۲۸ گونه گیاه دارویی در انحصار ایران است

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این مراسم گفت: یکهزار و ۷۲۸ گونه گیاه دارویی در انحصار کشور ایران است و در تولید ۲۰ تا ۳۰ گونه گیاه دارویی از جمله زعفران رتبه برتر را در جهان داریم.

حسین زینلی افزود: هم‌اکنون ۹۰ درصد سهم تولید زعفران و ۶۰ تا ۷۰ درصد سهم تولید گل محمدی جهان مربوط به ایران است همچنین در تولید زیره سیاه ایرانی و بسیاری از گیاهان دارویی دیگر رتبه یک دنیا را در اختیار داریم.

وی اضافه کرد: در این بین ۷۰ درصد گیاهان مهم دارویی کشور متعلق به خراسان رضوی است که اکثراً گیاهانی کم آب طلب هستند و اگر کمی به آنها توجه شود می‌توانند سهم بسیار قابل توجهی در اقتصاد کشور داشته باشند.

این مسؤول ادامه داد: هر کدام از یهزار و ۷۲۸ گونه گیاه دارویی که در انحصار ایران است می‌تواند همانند زعفران سودآوری داشته باشد. هر استان کشور دارای یک ویژگی خاصی است که مستعد رشد بهتر چندگونه گیاهی است به همین خاطر در استان خراسان رضوی بر روی کشت گیاه زعفران، زیره سبز و سیاه متمرکز شده‎ایم و زیره سیاه یکی از گیاهان اصلی کشور است که دنیا تشنه این گیاهاست و اگر به این گیاه توجه شود زعفران را پشت سر می‌گذارد.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار اختیارات صادرات گیاهان دارویی را به استان‌ها تفویض کرده‎ایم و باید ضمن این که بخش خصوصی تمامی اختیارات را برعهده می‌گیرد نسبت به تربیت تجار با انصاف و ایجاد کنسرسیوم‌هایی که بتوان در بخش ارزش گیاهان دارویی از آن بهره برد اقدام کرد چون اگر زنجیره ارزش را تشکیل ندهیم در بسیاری از مراحل، شکست خواهیم خورد.

وی ادامه داد: در استان خراسان رضوی زعفران، زیره سبز و سیاه و آویشن شیرازی محصولاتی هستند که ارزش افزوده بسیار قابل توجهی دارند و می‌شود از این گیاهان بهره‌وری بسیار خوبی داشت به خصوص این که اگر کشاورزی مبتنی بر قرارداد داشته باشیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 115 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 16 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.