سمپاشی گروپ تولید ۸ رقم انگور بی‌دانه حبه درشت توسط محققان کشور - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، دکتر علی عبادی، عضو هیأت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران درباره این دستاورد علمی گفت: هشت رقم انگور بی دانه حبه درشت، توسط تیم تحقیقاتی گروه مهندسی علوم باغبانی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران معرفی شده که معرفی این ارقام در پی اجرای طرح اصلاح انگورهای تازه خوری محقق شده است.

سرپرست این تیم تحقیقاتی با معرفی هشت رقم جدید انگور بی دانه حبه درشت افزود: در ایران ارقام زیادی از انگور داریم اما بیشتر این ارقام دانه‌دارند و برای صادرات مناسب نیستند. همچنین ارقام بی‌دانه انگور مانند بی‌دانه سفید، بی‌دانه قرمز، یاقوتی و عسکری در کشور وجود دارد اما مشکل اصلی آنها ریز بودن حبه‌ها است در حالی که در کشورهای خارجی انگورهای حبه درشت از استقبال بیشتری برخوردارند.

عبادی تصریح کرد: انگورهای تازهخوری در کشور ما بیش از نیاز داخلی تولید می‌شود اما به دلیل دانه‌دار بودنشان برای صادرات مورد استقبال قرار نمی‌گیرند و به همین دلیل از سال ۱۳۷۸ کار تحقیقاتی را آغاز کردیم به طوری که تعدادی از ارقام انگورهای دانه‌دار به عنوان والد مادری و انگورهای بی‌دانه به عنوان والد پدری انتخاب و سپس دورگ‌گیری شدند.

وی ادامه داد: در این طرح تحقیقاتی گل‌های ارقام مادر را اخته و پرچم‌هایش را حذف کردیم و از گرده ارقام بی‌دانه بر روی آن نشاندیم و توانستیم در طول مدت ۲ سال تعداد زیادی بذر دورگ به دست آورده و با کاشت آنها، بعد از حدود ۷ سال این نهال‌ها به ثمر نشستند.

عبادی با اشاره به اینکه بر روی این تحقیق سه دانشجوی کارشناسی ارشد کار می‌کردند تا بتوانند این ژنوتیپ‌های بی‌دانه و درشت را به دست بیاورند، گفت: «در این ژنوتیپ‌ها بیش از ۱۰۰ صفت مورد ارزیابی قرار گرفت تا کیفیت مطلوب به دست بیاید.

استاد گروه علوم باغبانی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران افزود: طبق دستورالعمل مؤسسه ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی، محصول جدید برای ثبت ارقام جدید به مدت ۲ سال متوالی مورد آزمایش تمایز، یکنواختی و پایداریDUS قرار گرفت که در نهایت هشت ژنوتیپ انتخاب شد و به عنوان رقم جدید توسط مؤسسه ثبت و گواهی بذر و نهال ثبت شدند.

وی تصریح کرد: این ارقام شامل پردیس، عقیق، سروش، زرین، یاقوت کبود، بی‌دانه سیاه، الماس و رخشاست که از بین بیش از سه هزار دورگ به دست آمده، انتخاب و معرفی شدند.

عبادی از جمله مزایای این ارقام را درشت بودن و گوشتی بودن آنان دانست ضمن اینکه حبه‌ها استحکام بیشتری بر روی خوشه دارند و فوری از خوشه جدا نمی‌شوند.

استاد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: به زودی این هشت رقم را در روزنامه رسمی کشور آگهی می‌کنیم تا به اطلاع همگان برسد و اگر کسی ادعایی در مورد آنها داشت مطرح کند و پس از آن برای تکثیر این ارقام در سطح وسیع اقدام به قرارداد با بخش خصوصی می‌کنیم تا حاصل این کار تحقیقاتی پس از تکثیر رقم در اختیار باغداران قرار گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد با تکثیر این ارقام و تولید در سطح وسیع توسط باغداران، سود زیادی نصیب تولیدکنندگان این بخش شود.

عبادی با بیان اینکه تکثیر این ارقام پس از ثبت توسط مؤسسه ثبت و گواهی بذر و نهال میسر می‌شود، گفت: خوشبختانه این ارقام یک هفته پیش ثبت شدند و به زودی در روزنامه رسمی آگهی می‌شوند.

وی یادآور شد: کشورهای زیادی از جمله کشورهای آسیای میانه، کشورهای خلیج فارس و عربی و همچنین کشورهای اروپایی خواستار محصول انگور تولید کشورمان هستند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 136 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 3 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها