سمپاشی گروپ روستایی که با گُل بهشت شد - سمپاشی گروپ

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- صدیقه قربان نیا: کارگاهی که ابعادش به ۵۰۰ متر هم نمی‌رسد اما این کارگاه کوچک، به اقتصاد روستا جهش داده و بازدید و خرید از آن سبب رونق گردشگری روستایی نیز شده است.

کارگاه گلابگیری بهشت ماه طیر در دهستان اسبوکلای بابل واقع شده و همین کارگاه کوچک خانگی، روند مهاجرت را معکوس کرده و سبب بازگشت مهاجران شده است.

جوانی فارغ التحصیل بخش کشاورزی در این روستا آستین همت را بالا زد و به زمینی که نسبت به کشت هیچ محصولی خوب جواب نداده بود اعتماد کرد و بابرپایی کارگاه تولید گل و گیاه، امید را در مزارع و روستاییان منطقه زنده کرد.

بوی عطر کارگاه بهشت از فاصله‌های دور به مشام می‌رسد، کارگاهی که بوی عطرش کوچه را مست کرده و در آن سوی دیوار، بوته‌های گل محمدی فضای باغ را پرکرده و درون کارگاه، بانویی مشغول گلابگیری و فروش محصول به مشتریان بود.

تمام ملزومات مورد نیاز برای گلاب گیری در این کارگاه کوچک مهیا شده و مشتریانی از مناطق مختلف به آنجا می‌آیند تا گلاب بهشت را خریداری کنند.

پرورش گل از کاشان تا بابل

رضا حسن نتاج جوان روستایی که سال ۱۳۹۲ به این نتیجه می‌رسد که درکنار کار اصلی کشاورزی، با تحقیق بر چهار کار مختلف کشاورزی از قبیل پرورش قورباغه، پرورش زالو و گل محمدی و کودهای ورمیکمپوست کار خود را آغاز کند، در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: با سفر به کاشان راغب شدم پرورش گل محمدی را در اولویت قرار دهم و با سرمایه گذاری و پرورش گل محمدی در زمینی به مساحت ۱۴۰۰ مترمربع با هزار اصله نهال کاشان؛ کار خود را کلید زدم.

وی ادامه می‌دهد: می‌دانستم ریسک بزرگی است اما با اعتماد به نفس و تحقیق بر روی شرایط محیطی این شهرستان وآزمایش بر روی خاک شرایط کشت را باتوجه به شرایط محیطی این شهرستان به دست آوردم و توانستم سال بعد با گل دهی نهال‌های یک ساله کارگاه کوچکی را در حد دو دیگ راه اندازی کنم و در ابتدا به صورت سنتی و سپس به کمک شهرک صنعتی کاشان به صورت صنعتی شروع به فعالیت کردم.

سید احمد طاهری مدیر جهاد کشاورزی بابل نیز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره پرورش گل محمدی در این شهرستان اظهار داشت :نام علمی گل محمدی Rosa damascenaاست که نام نوعی گل رز است که از برخی نمونه‌های آن گلاب می‌گیرند، این گونه از رز مقاومت بالایی در مقابل کم‌آبی دارد.

وی ادامه داد: گل محمدی درختچه‌ای است با برگ‌های ریز که ارتفاع آن به ۲.۲ متر نیز می‌رسد و شاخه‌های آن با خارهای تیز و محکمی حفاظت می‌شود و طیف رنگی آن از صورتی روشن و متوسط تا سرخ روشن وجود دارد و در استان مازندران به علت حاصلخیز بودن خاک قابلیت کشت این محصول بسیار زیاد بوده است و به عنوان یک محصول بدون دردسر می‌تواند بهره وری اقتصادی خوبی برای خانواده‌ها در بهره برداری از زمین‌های پرت داشته باشد.

اقلیم بابل مستعد کشت گل محمدی است

مدیر جهاد کشاورزی بابل بیان کرد: هرچند کشت گل محمدی در ارتفاعات در اسانس گیری مزیت بیشتری نسبت به مناطق پست و جلگه‌ای دارد اما آن را می‌توان در ارتفاعات پایین‌تر نیز کشت کرد که کشت آن در مناطقی جلگه‌ای به سایر شرایط محیطی مانند، دما، شدت نور و رطوبت نسبی بستگی دارد و اقلیم مناسب کشت گل محمدی، اقلیم ملایم با آب وهوای معتدل بوده که در این شهرستان فراهم شده است و اگر کسی همت داشته باشد در حال حاضر تنها محصول کشاورزی که بازار خرید آن مهیا شده است و می‌تواند با نوسانات تولید، بدون فرآوری ۵۰ میلیون تومان در هکتار سرمایه تولید کند و با فرآوری از این محصول در سال می‌توان ۱۰۰ میلیون تومان بهره برداری کرد.

طاهری اظهار داشت: با احداث باغات گل محمدی در این شهرستان می‌توان سبب توسعه اکوتوریسم و توریسم روستایی، تولید پایدار و سالم محصول غذایی، ایجاد پوشش گیاهی در مناطق شیب دار و جلوگیری از فرسایش خاک، اشتغالزایی و توسعه اقتصاد منطقه شد.

وی گفت: این استان با قابلیت‌های آب و هوایی و شرایط محیطی قابلیت فراوانی در گیاهان دارویی خودرو دارد اما به علت برداشت بی رویه و زخمی شدن طبیعت امید داریم گیاهان دارویی که با شرایط محیطی منطقه سازگار هستند در این منطقه کشت شوند اما متاسفانه در حال حاضر فقط دوهکتار از زمین‌های این شهرستان به صورت پراکنده به زیر کشت این رفته است و این رقم در مقابل قابلیت بهره وری این شهرستان رقم ناچیزی است.

به گزارش مهر، درحالی پرورش گیاهان دارویی و گلابگیری در مازندران مغفول مانده که کشورهای مختلف نظیر هند، عربستان و افغانستان در بخش‌های مرتبط با روغن گیری و عطر گیری از گل محمدی ارزآوری خوبی کسب کرده‌اند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 131 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 22 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها