سمپاشی گروپ ضرورت توجه کشاورزان به نظرات کارشناسان - سمپاشی گروپ

خلیل نیکشاد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: طی بازدیدی که به همراه مهندس اکبری معاونت آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی و دکتر نوبخت از پایاب سد سرخاب شهر نیر به عمل آمد، برای این طرح در حدود ۳ هزار و ۵۶۰ هکتار از محل کمک‌های فنی و اعتباری ۲۵ میلیارد تومان به صورت بلاعوض تخصیص یافته که از سال گذشته تحت عنوان سامانه‌های نوین آبیاری کم فشار اجرا می‌شود.

وی افزود: این پروژه تقریباً از هشتاد درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و امیدوارم تا پایان سال جاری به اتمام برسد و گفتنی است این سد از نظر اقتصادی وضعیت معیشتی مردم را بهبود خواهد داد.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: بحث مهمی که در سفر دکتر نوبخت به استان مطرح شد مربوط به عملیات پیشرفت پایاب سدهای خدآفرین، امارت و احمد بی گلو است که متوسط پیشرفت فیزیکی این سه پروژه بیش از ۹۲ درصد برآورد شده و برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه‌ها به ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

نیکشاد در مورد چشم انداز طرح‌های مهم سدی اذعان کرد: این طرح موجب افزایش تولید ۷۰۰ هزار تن از محصولات باغی و زراعی منطقه می‌شود که درآمد سالیانه آن در حدود یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان است و موجب شکوفایی اقتصادی استان خواهد شد.

نیکشاد در رابطه با مدیریت سطح کاشت و فروش محصولات کشاورزی استان نیز بیان کرد: در حال حاضر در استان الگوی کشت تدوین نشده است ولی هر سال از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای همه استان‌های کشور برنامه کشت ارائه می‌شود که این برنامه منطبق با نیازهای داخلی کشور و برنامه ریزی برای صادرات است و ما بر اساس آن به کشاورزان توصیه نوع کشت محصول می‌کنیم که خوشبختانه امسال کشاورزان توصیه‌های ما را جدی گرفتند و در بحث سطح کشت سیر و گوجه فرنگی نتایج آن را دیدیم.

مدیر کل جهاد کشاورزی ادامه داد: در بحث فروش محصولات کشاورزی باید به این نکته توجه شود که وزارت جهاد کشاورزی مسئول تولید محصولات کشاورزی است و در بحث فروش و صادرات، ارگان‌ها و وزارت خانه‌های دیگر هم نقش دارند ولی ما همواره جهت تأمین منافع کشاورزان در کنار وزارت خانه‌های دیگر هستیم.

وی با بیان اهمیت توصیه‌های کارشناسان جهت کشاورزی در بحث الگوی کشت بیان کرد: از کشاورزان درخواست داریم موقع کاشت هر محصولی به توصیه‌های کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی توجه کرده و آن را جدی بگیرند و محصولاتی بکارند که در بحث اقتصاد مقاومتی مهم و کلیدی است، به طور مثال دانه‌های روغنی، غلات دانه ریز و دانه درشت و محصولات علوفه‌ای…. محصولاتی هستند که قیمت تضمینی دارند و در هر مقدار تولید شود دولت موظف به خرید آن است.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان اردبیل در مورد صنایع تبدیلی و اهمیت آن عنوان کرد: در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن در استان صنایع تبدیلی و فرآوری داریم که موجب اشتغال و پویایی اقتصاد استان و کشور می‌شود به عنوان مثال برای محصولات سیب زمینی، علوفه و تولید بذر یونجه، گندم و کارخانجات تولید رب گوجه فرنگی در استان صنایع تبدیلی فعال هستند و برای صنایع تبدیلی جدید هم مجوزهایی صادر شده که به زودی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد و در این راستا اداره کل جهاد کشاورزی استان اردبیل برای صدور مجوزهای جدید همکاری‌های لازم را با سرمایه گذران انجام خواهد داد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 149 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 26 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.