سمپاشی گروپ قطب تولید گوجه‌فرنگی کشور اسیر مشکلات متعدد/ کشاورزان حمایت شوند - سمپاشی گروپ

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – رضا محمدی: شهرستان دیر در جنوب استان بوشهر به عنوان قطب تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل کشور شناخته می‌شود و سالانه کشاورزان متعددی در این منطقه به تولید گوجه‌فرنگی مشغول می‌شوند.

یکی از نقاط مهم تولید گوجه فرنگی بخش آبدان است که دارای جمعیتی حدود ۱۰ هزار نفر است که بخش عظیمی از مردم این منطقه در زمینه کشاورزی و کاشت و تولید گوجه‌فرنگی مشغول به فعالیت هستند.

در سال‌های اخیر فعالیت در حوزه تولید گوجه‌فرنگی در منطقه آبدان سخت و سخت‌تر شده است و هر سال شاهد اضافه شدن مشکلی جدیدی به مشکلات سابق کشاورزان این منطقه هستیم که کماکان حل نشده‌اند.

کمبود آب یکی از مشکلات قدیمی کشاورزان این منطقه است و جدیدا شور شدن آب هم به کمبود منابع ابی اضافه شده است و کشاورزان ناگذیر باید از آب‌پیرین‌کن برای ابیاری محصولات خود استفاده کنند؛ البته اگر آبی باشد.

نبود بازار مناسب برای فروش محصول نیز مشکل جدیدی نیست و هر ساله در فصل برداشت محصول تکرار می‌شود به گونه‌ای که در برخی موارد قیمت ۲۰۰ تومانی برای هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی رقم می‌خورد و این قیمت اصلا صرفه اقتصاد ندارد و برخی محصول خود را رها می‌کنند.

بسیاری از کشاورزان برای فعالیت در این عرصه نیازمند دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت برای خرید مایحتاج خود هستند که بایستی با همکاری بانک‌های عامل و تسهیل مسئولان در این زمینه اقدامات مناسبی انجام شود.

لزوم توجه به نیازهای کشاورزان

یکی از کشاورزان بخش آبدان که سابقه ۴۰سال در امر کشاورزی دارد در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: در حالی که کشاورزان نقش مهمی در عرصه تولید دارند، متاسفانه مسئولان حمایتی از کشاورز نمی‌کنند.

مختار عارفی‌نیا یادآور شد: مسئولان به داد قشر کشاورز برسند؛ باتوجه به فصل کشاورزی مسئولان باید از همین الان به فکر کشاورز باشند چرا که کشاورزان مشکلات فراوان دارند.

این کشاورز افزود: نبود وام کم‌بهره برای خرید آب‌شیرین‌کن یک معضل بزرگ برای کشاورزان این منطقه است.

خسارت کشاورزان جبران شود

دیگر کشاورز آبدانی نیز گفت: متاسفانه در روز گذشته و بر اثر بارندگی و تگرگ محصولات کشاورزی ما آسیب دیده است و انتظار داریم مسئولان هرچه سریعتر به فکر باشند.

درویشی ادامه داد: متاسفانه در سال‌های گذشته مزرعه کشاورزان بر اثر سیل از بین رفت اما متاسفانه تاکنون هیچ مبلغی به کشاورزان حادثه دیده تعلق نگرفته و در عین حال مسئولان وعده می‌دهند و عمل نمی‌کنند.

وی بیان کرد: متاسفانه با وجود مشکلات سال گذشته برای کشاورزان و اعتراض کشاورزان هنوز مشکلات برطرف نشده است و مسئلان اهمیتی به کشاورزان این منطقه نمی‌دهند.

کشاورزان نیازمند حمایت

مدیر جهاد کشاورزی آبدان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: براثر وزش باد و بارش تگرگ در دو روز گذشته متاسفانه خسارت جدی به کشاورزان بخش آبدان وارد شده است.

سید غلامرضا حسینی بیان داشت: بر اثر وزش باد و بارش تگرگ و باران در دو روز گذشته متاسفانه دو هزار و ۳۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی بخش آبدان خسارت جدی وارد شد که مبلغ ۱۰ میلیارد ریال خسارت برآورد شده است.

حسینی از حمایت از کشاورزان خبر داد و اضافه کرد: پیش بینی می‌شود امسال ۳۵ تا ۴۰ هزار تن گوجه فرنگی از مزارع گوجه فرنگی آبدان برداشت شود.

تنها راه درآمد و امرار معاش بسیاری از مردم این منطقه کشاورزی و تولید گوجه فرنگی است که مسئولان باید تلاش ویژه‌ای برای حمایت از این کشاورزان داشته باشند.

مسئولان جهاد کشاورزی استان بوشهر در شرایطی که کشاورزان آبدانی بیش از هر زمان دیگری به حمایت نیاز دارند، می‌بایستی نگاه بهتری به کشاورزان این منطقه داشته‌ باشند و در دیدار با کشاورزان مشکلات آنها را ببینند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 127 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 3 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها