سمپاشی گروپ هدف ما دستیابی به کشاورزی پایدار است - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، محمدفرید سپری در اولین جلسه کمیته پایش و پیش آگاهی زراعت استان در سال زراعی ۹۸-۹۷ افزود: این کمیته به منظور برنامه ریزی، هماهنگی، مراقبت مستمر و تدارک نهاده های تولید، پایش عوامل خسارت زا و مدیریت صحیح در مراحل کاشت، داشت و برداشت تشکیل می شود.

وی در خصوص آخرین وضعیت کشت کلزای استان اظهارداشت: برنامه ابلاغی استان کشت ۴ هزار هکتار در سال جاری بوده که تا اکنون در سطح بیش از ۳هزار و ۵۰۴ هکتار با ۹۵۰ بهره بردارعقد قرارداد شده و سه هزار و ۵۳۲ هکتار کشت انجام شده است.

سپری اظهار کرد از این میزان ۳هزارو ۳۰۵ هکتار سطح سبز داریم و در حدود ۶۲۳ هکتار نیز زیر پوشش بیمه قرار گرفته است. 

وی با تاکید بر اینکه کشت در زمان مناسب، مزارع کلزای استان را در شرایط ایده آلی قرار داده است عنوان کرد: مبارزه با آفات و علف های هرز این مزارع هم در استان شروع شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در خصوص برنامه ابلاغی طرح ارتقای ضریب خود اتکایی گندم سال زراعی ۹۷-۹۸ اذعان کرد: برنامه ابلاغی برای استان کردستان کشت ۵۵۰ هزار هکتار دیم و ۳۲ هزار هکتار گندم آبی است.

سپری میزان پیشرفت فیزیکی کاشت مزارع گندم استان را ۳۴۰هزار و ۵۰۰ هکتار عنوان کرد و افزود: در ۸ هزار هکتار از این مزارع آبیاری اول انجام شده و حدود ۴ هزار هکتار هم به مرحله سطح سبزرسیده است. 

وی میزان کود توزیعی مزارع گندم در سال جاری را ۱۳ هزار ۷۵۵ تن از نوع ازته، فسفاته و پتاسه دانست و خاطر نشان کرد؛ متاسفانه از ابتدای مهر ماه به علت شرایط ترانزیتی حادث شده در کشور در خصوص تامین کود دچار مشکلاتی شده ایم و امیدواریم با تدابیری که اندیشیده شده در روزهای آتی این مشکل مرتفع شود. 

سپری در خصوص برنامه ابلاغی جو سال زراعی ۹۷-۹۸ هم تصریح کرد: برای استان کردستان ۳۰ هزار و ۵۳۶ هکتار ابلاغ شده که تا اکنون ۱۶ هزارو ۵۰۰ هکتار کشت آبی و دیم صورت گرفته است. 

وی با بیان اینکه مطالبه همه دستگاه های متولی آب در استان از استانداری گرفته تا شرکت آب منطقه ای و سازمان جهاد کشاورزی تخصیص آب برای ۱۰۰هزار هکتار دیگر از مزارع استان است.

سپری با تاکید بر اینکه استفاده از ارقام جدید و مقاوم به خشکی و کم آببر رویکرد سازمان جهاد کشاورزی کردستان است تصریح کرد: تخصیص آب به دشت های ممنوعه قروه و دهگلان می تواند از برداشت آبهای زیر زمینی و خالی شدن آبخوان های منطقه جلوگیری کند. 

وی افزود: توسعه و پایداری در تولید محصولات کشاورزی مستلزم تخصیص آب به مزارع و دیم زارهای استان است و کماکان این مهم مطالبه همگان می باشد.

وی با بیان اینکه سالانه به طور میانگین حدود ۱۲ میلیارد متر مکعب بارندگی استان بوده، حدود ۷ تا ۸ میلیارد متر مکعب روان آب در استان داریم خاطر نشان کرد از این میزان ۵ میلیارد مترمکعب به صورت روان آب تجدیدپذیر بوده و امکان استفاده از آن در اراضی و یا آبخوان داری امکان پذیر است.

وی مطالبه استان کردستان در خصوص تخصیص آب به حوزه کشاورزی را ۲ میلیارد متر مکعب دانست و افزود: این تخصیص می تواند سرانه درآمد استان را که نصف میانگین کشوری است افزایش دهد. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه در سال گذشته ۲۷ هکتار کشت نشائی چغندر قند در استان انجام شد تاکید کرد : سال گذشته رتبه اول در انجام این مهم در کشور را کسب کردیم و در سال جاری هم در ۱۰ شهرستان استان کشت نشائی محصولات زراعی به شدت توسعه پیدا می کند. 

سپری با تاکید بر اینکه کشت محصولات زراعی در پاییز و به صورت انتظاری در استان توسعه پیدا کرده است اظهار کرد: کشت پاییزی محصولات تا ۵۰ درصد افزایش عملکرد را به دنبال دارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 126 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 3 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها