سمپاشی گروپ وضعیت دام سنگین در شهرستان فریدن مطلوب نیست - سمپاشی گروپ

حسن احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از طرح‌های مهم و پرهزینه جهاد کشاورزی فریدن اجرای طرح تجمیعی آبیاری بارانی روستای چیگان بوده که با وجود پیشرفت فیزیکی حدود ۹۵ درصد هنوز افتتاح نشده است.

وی افزود: این طرح در سطحی معادل ۲۴۳ هکتار با میزان حقابه ۱۶۲ لیتر در ثانیه از رودخانه پلاسجان فریدن از شهریور ۹۶ آغاز و تاکنون بیش از دو و نیم میلیارد تومان از محل کمک‌های بلاعوض دولتی را به خود اختصاص داده است اما کشاورزان روستای چیگان فریدن، در پرداخت هزینه‌های خود یاری نکرده‌اند و در رفع مشکلات اجتماعی اقدامی انجام نداده‌اند.

راه‌اندازی سیستم آبیاری بارانی نیازمند همکاری بیشتر کشاورزان است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدن گفت: جهاد کشاورزی شهرستان فریدن نیازمند همکاری بیشتر کشاورزان با جهاد کشاورزی است تا سیستم آبیاری بارانی راه اندازی شود، در این زمینه پیش از این توسط جهاد کشاورزی فریدن شبکه برق رسانی با هزینه ۳۰۰ میلیون تومان اجرا شده و جلسات گوناگونی در خصوص پرداخت هزینه‌های مربوطه با حضور کشاورزان تشکیل شده است.

وی افزود: از آنجایی که کشاورزی و صنعت لازم یکدیگر هستند شهرستان فریدن در آینده‌ای نه چندان دور می‌تواند به سوی توسعه و پیشرفت کشاورزی برود به عنوان مثال قرار گرفتن در قطب تولید سیب زمینی و پیاز می‌تواند انگیزه‌ای برای احداث کارخانجات فرآوری این محصولات باشد تا هم به توسعه کشاورزی این شهرستان و هم به توسعه صنعت کمک کند.

احمدی افزود: اخیراً یکی از کشاورزان شهر دامنه، اقداماتی در زمینه احداث کارخانه تولید چیپس و دیگر فرآورده‌های سیب زمینی انجام داده است که با وجود سردخانه ۱۲ هزار تنی و یک سردخانه در حال احداث دیگر، می‌توان بستر مناسبی را برای تولید تا مصرف محصولات کشاورزی فراهم کرد.

فریدن قطب تولید محصول سیب زمینی بذری است

وی گفت: شهرستان فریدن یکی از قطب‌های تولید محصول سیب زمینی بذری و خوراکی کشور است تلاش زیادی شده تا علاوه بر ارقام فعلی، ارقام جدید با کلاس‌های متفاوت تولید شود که در سال زراعی ۹۸-۹۷ دست کم هفت رقم از واریته‌های جدید هلندی در شهرستان فریدن کشت شد که عملکرد بسیار خوبی داشته است.

مدیر جهاد کشاورزان شهرستان فریدن افزود: سرمایه گذاری در کارهای کشاورزی همیشه ریسک پذیر بوده و فروش محصولات تولیدی همیشه نوسانات خاص خودش را داشته است.

وی اضافه کرد: شهرستان فریدن قابلیت‌های بسیاری در سرمایه گذاری دارد اما در جذب سرمایه‌گذار چندان موفق نبوده است و سرمایه داران رغبت چندانی به سرمایه گذاری در این منطقه فریدن ندارند.

ساماندهی مناسبی میان گاوداری‌های سنتی و صنعتی فریدن نیست

احمدی بیان داشت: وضعیت دام سنگین در شهرستان فریدن مطلوب نیست و بسیاری از گاوداری‌ها به دلیل نبود نقدینگی و بالا بودن قیمت نهاده‌های دامی، تعطیل شده‌اند اما دام سبک مانند گوسفند و بز به طور تقریبی وضعیت مناسبی دارد.

وی افزود: اگر ساماندهی مناسبی میان گاوداری‌های صنعتی و سنتی شهرستان فریدن انجام شود تولیدات ذرت علوفه‌ای (چاپر) منطقه، در شهرستان فریدن مصرف می‌شود در حالی که اکنون تولیدات علوفه‌ای شهرستان فریدن به دیگر مناطق ارسال می‌شود که این مشکل هماهنگی تمام دامداران و دستگاه‌های مرتبط را می‌طلبد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 132 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها