سمپاشی گروپ چهار پدیده مخرب جوی به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان خسارت زد - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی هواشناسی سیستان و بلوچستان، محسن حیدری اظهار داشت: این پدیده‌ها شامل سیل، باد و طوفان، بارش‌های رگباری و گرم باد است که سیل با تأثیر بر ۷ شهرستان سیستان و بلوچستان پردامنه ترین مخاطره فصل بهار بوده که بخش‌هایی از شهرستان‌های میرجاوه، خاش، ایرانشهر، فنوج، قصرقند، نیکشهر و کنارک را فرا گرفته است.

وی ادامه داد: در این میان «گرم باد» پر تکرار ترین مخاطره جوی بوده که حداقل چهار بار در بهار امسال تکرار شده و خسارت‌هایی را به بخش کشاورزی شهرستان‌های دلگان و ایرانشهر وارد کرده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان بیان کرد: وقوع پدیده‌های باد و توفان و بارش‌های رگباری نیز هر کدام ۲ بار در فصل بهار منجر به خسارت به بخش کشاورزی این استان شده که توفان در شهرستان‌های هیرمند، هامون، زهک، زابل و رگبار در سراوان روی داده است.

وی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط جغرافیایی و ویژگی‌های مورفولوژیکی از استان‌های پرمخاطره کشور محسوب می‌شود که مخاطرات جوی زیادی نظیر سیل، صاعقه، تگرگ، توفان حاره‌ای، توفان گردوخاک، بارش‌های سنگین، برف، خشکسالی، یخبندان، موج‌های گرمایی و گرمازدگی رو به رو است.

حیدری افزود: ۱۰ مهر سال گذشته در مدت چند ساعت چهار پدیده مخرب جوی شامل تگرگ، طوفان تندری، تندباد لحظه‌ای و رگبار شدید باران زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان را فرا گرفت به طوریکه غلظت ذرات معلق هوای ناشی از تندباد لحظه‌ای به پنج برابر حد مجاز رسید.

وی ادامه داد: همین امسال چندین بار بادهای شدید با سرعت ۱۲۶ کیلومتر بر ساعت در دلگان، ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت در قصرقند و باد شدید و گردوخاک با سرعت ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت در زابل روی داد که در اکثر این نواحی منجر به بروز خسارت به بخش‌های مختلف بویژه بخش کشاورزی شد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: به گفته مسئولان محلی در جریان تند باد دلگان خسارت زیادی به تأسیسات برق این شهرستان وارد شد و برق سه هزار مشترک قطع شد.

وی با بیان اینکه برای مدیریت مخاطرات جوی باید مدیریت ریسک جایگزین مدیریت بحران شود، گفت: با مدیریت ریسک حجم خسارت ناشی از پدیده‌های مخاطره آمیز تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 137 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 26 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.