سمپاشی گروپ کشاورزان دیم بدترین شرایط را دارند/ خاک اراضی در معرض فرسایش است - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار مهر، عباس کشاورز ظهر پنج شنبه در جلسه ستاد زارعت لرستان در سخنانی با تاکید بر حمایت از اجرای پروژه «ایکاردا»، اظهار داشت: کشاورزی و زارعت دیم رقیب زارعت آبی نیست و زندگی مردم در چند استان کشور وابسته به کشاورزی دیم است.

کشاورزان دیم بدترین شرایط را دارند

وی با بیان اینکه در استان هایی مانند لرستان، کرمانشاه، کردستان و … سهم زمین آبی در زارعت آنها خیلی کم است، گفت: این عدد بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است و در این راستا باید اراضی دیم را به عنوان منبع نگاه کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه ما تکنولوژی برای پایداری کشاورزی دیم در کشور نداریم، بیان داشت: دیم کارهای کشور آسیب پذیر ترین طبقات اجتماعی هستند چرا که سرانه زمین آنها کم است.

کشاورز با اشاره به اینکه دور از شان کشور، متخصصین و کشاورزان کشور بوده که اینقدر آسیب پذیر باشند، عنوان کرد: این آسیب ها شناسایی شده و اجرای پروژه «ایکاردا» برای رفع این آسیب ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه طرح «ایکاردا» بر سازگاری های محلی توجه شده است، تصریح کرد: اگر کمک کنیم که فعالان اقتصادی کشاورزی فعالیت داشته باشند به طور حتم شاهد توسعه خواهیم بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزان دیم بسیار شکننده هستند و اغلب مهاجرین کشاورزان دیم هستند و بدترین شرایط را دارند، افزود: همچنین متاسفانه خاک اراضی کشاورزی کشور در معرض فرسایش است.

در ۹۶ – ۹۵ سال زراعی بسیار بدی را داشتیم

کشاورز با اشاره به اینکه اهمیت خاک از نظر پایداری اقتصادی کمتر از آب نیست، بیان داشت: در اراضی دیم به علت شیب بالا و خالی بودن زمین در بخشی از سال، فرسایش خاک در آنها فراوان است.

وی با اشاره به کم بودن تنوع محصول در اراضی کشاورزی دیم، عنوان کرد: همچنین کشاورزی کشور با حوزه دامداری عجین بوده و کشاورزی ایران کوهستانی بوده و دام در کنار کشاورزی بوده و باید در برنامه ریزی ها در حوزه کشاورزی به حوزه دامداری نیز توجه کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه اصول جدیدی برای کشاورزی دیم در نظر گرفته ایم، بیان داشت: در زارعت آبی و دیم اصل، حداکثر استفاده از آب سبز است و در این راستا باید به کشاورز کمک کنیم که بهره وری و مدیریت خود را بالا ببرد.

کشاورز با بیان اینکه در ۹۶ – ۹۵ سال زراعی بسیار بدی را داشتیم و برای برخی از مناطق دارای کشاورزی دیم فاجعه بود، ادامه داد: در برخی از مناطق دارای کشاورزی دیم حتی ۳۰۰ کیلو گندم هم برداشت نشد.

وی با تاکید بر اینکه اصول پروژه «ایکاردا» کامل بوده و بر مبنای حداکثر استفاده از آب باران، به حداقل رساندن فرسایش خاک و … طراحی شده است، افزود: باید به ماده عالی خاک سالانه اضافه شود تا عملکرد در اراضی بالا برود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه کشاورزی دیم باید دارای محصولات متنوع باشد، گفت: خاک کشاورزی باید حاصلخیز شود و کشت مستقیم باید داشته باشیم.

کشاورز با تاکید بر اینکه کشاورزی دیم کشور ظرفیت های ناشناخته زیادی دارد، بیان داشت: افزایش سرعت انتقال تکنولوژی، ظرفیت دسترسی به علم جهان، ایجاد نظم در حوزه کشاورزی و … از جمله مزایای پروژه «ایکاردا» در کشور بوده است.

وی، بیان داشت: انتظار این بوده که این پروژه با همکاری دستگاههای اجرایی در استان لرستان به نحو مطلوب تری اجرا شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 113 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 3 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها