سمپاشی گروپ گرایش به کشاورزی قراردادی در کشور مورد توجه قرار گیرد - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار مهر، محمود حجتی دوشنبه شب در آیین بهره برداری از طرح های کشاورزی آذربایجان غربی اظهارداشت: طرح کشت مبتنی بر سفارش علاوه بر انعقاد قرارداد بین کشاورزان و واحدهای فرآوری و صادر کننده، شرکت فرآوری را نیز متعهد می کند در طول دوران کاشت، داشت و برداشت خدمات فنی و مشاوره ای و تخصصی به صورت رایگان به کشاورزان ارایه دهد.

وی ادامه داد: کشاورزانی که همه سرمایه و توان خود را سالانه در کاشت، داشت و برداشت محصولات خود صرف می کنند، نباید نگران خرید تضمینی، نهاده های لازم، زمان پرداخت پول و سایر مشکلات فعلی باشد بلکه باید بتواند با خیال راحت محصول باکیفیتی را تولید و روانه بازار کنند.

حجتی با بیان اینکه راه توسعه زنجیره تولیدات محصولات کشاورزی و قراردادی در کشور آغاز شده است و باید در اقتصاد کشاورزی کشور نهادینه شود، بیان کرد: این وزارتخانه در راه تولید محصولات کشاورزی و نهاده های دامی تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا مردم دچار مشکل نشوند.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به اینکه توسعه کشت گلخانه ای برای مدیریت مصرف منابع آبی از اولویت های این وزارتخانه است افزود: در نیمه نخست امسال با احداث یک هزار و ۴۰۰ هکتار کشت گلخانه ای در کشور، رکورد جدیدی در این نوع کشت از نظر افزایش بهره وری ثبت شد.

حجتی توسعه کشت های گلخانه ای را روش مناسبی در شرایط تغییرات اقلیمی و کمبود آب دانست و تاکید کرد: دولت این بخش از کشاورزی را با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت مورد حمایت خود قرار می دهد.

وی تامین محصولات کشاورزی در فصول مختلف سال، کاهش مصرف منابع آبی با توجه به معضل مشکلات آب در کشور و افزایش بهره وری را از دیگر اهداف جهاد کشاورزی برای حمایت از تولیدات گلخانه ای دانست.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در خصوص اقدامات این وزارتخانه برای مقابله با کم آبی بیان کرد: با استفاده از مکانیزاسیون تولیدات کشاورزی، مبارزه با آفت ها و علف های هرز و اصلاح بذر توانستیم علاوه بر کاهش مصرف آب، میزان تولیدات کشاورزی خود را در سالی که با مشکل آب مواجه بودیم، افزایش دهیم.

وی یادآوری کرد: تنها راه حل برون رفت از چالش کم آبی، افزایش بهره وری از منابع آب و خاک است و در این راستا باید رفتار کشاورزی سنتی ما نیز به روش نوین تغییر کند و نهضت نوینی در خانواده کشاورزی کشور ایجاد شود.

جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم بیان اینکه ۱۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی دشت مهاباد از آب سد این شهرستان استفاده می کند، بیان کرد: سالانه ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب صرف بخش کشاورزی می شود درحالی که با اجرای آبیاری تحت فشار در این منطقه بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب سالانه در مصرف این میزان آب صرفه جویی می شود.

همزمان با سفر رییس جمهوری و هیات همراه به آذربایجان غربی و با حضور وزیر جهاد کشاورزی مجمتع سردخانه ۵ هزار تنی مهاباد به بهره برداری رسید.

این سردخانه با ۱۰ هزار مترمربع مساحت و پنج هزار مترمربع زیربنا با ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه توسط بخش خصوصی احداث شده است.

با بهره برداری از این واحد سردخانه ای برای ۱۵ نفر بصورت مستقیم و برای ۳۰ نفر نیز بطور غیرمستقیم اشتغالزایی ایجاد شد.

همچنین شش طرح آبخیزداری در آذربایجان غربی به بهره برداری رسید، این طرح ها در سطح ۳۰ هزار هکتار از عرصه های ملی و کشاورزی استان اجرایی شده است.

با دستور رئیس جمهوری، عملیات اجرایی ۲۰ پروژه آبخیزداری در این استان آغاز شد، این طرح ها در سطح ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان اجرا می شود،برای اجرای این طرح های گسترده نیز ۱۶۶ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

بزرگ ترین واحد کشتارگاهی غرب کشور با حضور وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی روز دوشنبه در مهاباد به بهره برداری رسید.

این کشتارگاه صنعتی در زمینی به وسعت چهار هکتار و زیربنای هشت هزار مترمربع احداث شده است و روزانه ظرفیت کشتار چهار تا ۶ هزار قطعه انواع طیور را دارد.

در این واحد صنعتی علاوه بر خط کشتار دام، واحدهای بسته بندی آلایش خوراکی و غیرخوراکی، بسته ‌بندی گوشت و ضایعات آن شامل پودر خون، چربی صنعتی و پودر استخوان نیز پیش بینی و راه اندازی شده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 122 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 3 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها