سمپاشی گروپ ۲۱میلیارد برای مبارزه با آفات کشاورزی درسیستان وبلوچستان هزینه شد - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، امان الله طوقی اظهار داشت: هم‌اینک مبارزه با ملخ صحرایی در ۱۳ شهرستان جنوبی سیستان و بلوچستان و بیماری زرنگ زرد در پنج شهرستان شمال استان در حال انجام است.

وی افزود: ۲۴ هزار و ۲۶۰ هکتار از مراتع سیستان و بلوچستان از پنجم آبان تاکنون علیه ملخ صحرایی سمپاشی شده که ۱۰ هزار و ۹۰۲ هکتار از این سطح علیه ملخ بالدار و ۱۳ هزار و ۳۵۸ هکتار علیه پوره ملخ بوده است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: هم‌اینک مبارزه با ملخ صحرایی در ۱۳ شهرستان جنوبی استان توسط ۴۴ تیم دیده‌بانی و ۳۰ تیم مقابله در حال انجام است.

طوقی تصریح کرد: ۱۰ تن سم تاکنون برای مبارزه با ملخ صحرایی در سیستان و بلوچستان مصرف شده است.

وی با اشاره به بیماری زنگ زرد غلات در سیستان گفت: آفت زنگ زرد از جمله بیماری‌های محصولات غله است که در مواقعی که مزرعه دارای رطوبت بالا باشد، شرایط برای شیوع آن مساعد می‌شود و در روزهایی که بارش‌ها در منطقه روند افزایشی داشته احتمال شیوع آن نیز قوت گرفته است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: علائم این بیماری به صورت بروز جوش‌های زرد یا نارنجی کم رنگ به صورت ردیفی و موازی با برگ‌ها روی سطح و پایین‌تر از برگ بروز می‌کند.

وی ادامه داد: شرایط آب و هوایی، ابرناکی، بارندگی، شبنم و درجه حرارت پایین از عواملی است که باعث بروز بیماری زنگ زرد در غلات به خصوص گندم می‌شود.

طوقی افزود: مبارزه با بیماری قارچی زنگ زرد غلات از ۱۲ اسفند سال گذشته تاکنون در سطح پنج هزار و ۶۰۸ هکتار از زمین‌های کشاورزی دشت سیستان انجام شده است.

وی ادامه داد: شهرستان‌های زهک با هزار و ۶۸۲ هکتار، هیرمند با هزار و ۲۶۰ هکتار، هامون با هزار و ۲۶۰ هکتار، نیمروز ۷۳۰ هکتار و زابل با ۶۷۶ هکتار و به ترتیب بیشترین سطح مبارزه با بیماری زنگ زد غلات سیستان را تشکیل می‌دهند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: تاکنون ۶۰۰ لیتر سم با هزینه کرد اعتبار یک میلیارد ریال صرف مبارزه به این آفت در سیستان شده و این روند همچنان تداوم دارد.

وی گفت: با وجودی که توسعه، ترویج و بهره‌گیری از ارقام اصلاح شده که مقاومت بیشتری در مقابل این بیماری دارند کشاورزان نسبت به کشت ارقام محلی اقدام کرده‌اند و همین مساله باعث گسترش این بیماری در منطقه شده است.

طوقی بیان کرد: در سال زراعی جاری با توجه به آورد رودخانه هیرمند بیش‌از ۵۰ هزار هکتار از اراضی سیستان زیر کشت غلات رفته است.

وی از کشاورزان شمال سیستان و بلوچستان خواست که برای استفاده از نظرات کارشناسان به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌های پنجگانه سیستان مراجعه کنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 127 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.