سمپاشی گروپ آغاز برداشت محصول چغندر قند پائیزه در اصفهان - سمپاشی گروپ

پیمان فیروز نیا در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه چغندرقند یکی از محصولات زراعی است که کشت بهاره آن در اقلیم‌های سرد و کشت پاییزه آن نیز در مناطق گرمسیر میسر است، اظهار داشت: کشت و کار چغندرقند بهاره در شهرستان‌های مختلف استان اصفهان از قبل وجود داشته است در حالی که کشت چغندرقند پاییزه چند سالی است که در این استان انجام می‌شود.

وی افزود: بر اساس سیاست‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر توسعه کشت پاییزه در مناطق مستعد و جدید و به یمن وجود ارقام مقاوم به گلدهی، برای اولین بار در پاییز سال ۱۳۹۳ با همکاری شرکت قند اصفهان کشت پاییزه به کشاورزان شهرستان اردستان معرفی شد و به دنبال آن در سال‌های بعد در سایر شهرستان‌های گرمسیر و معتدل گرم استان مانند آران بیدگل، نطنز، اصفهان، برخوار و مناطقی از شهرضا و شاهین شهر کشت این محصول انجام شد.

پیش بینی برداشت بیش از ۳ هزار تن محصول چغندرقند در مزارع اصفهان

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اعلام اینکه در سال زراعی جاری نیز توسط شرکت قند اصفهان و به همت تعدادی از کشاورزان شهرستان‌های اصفهان، اردستان و برخوار کشت پاییزه در سطح ۱۱۴ هکتار محقق شد، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود بیش از ۳ هزار تن محصول چغندرقند از این مزارع برداشت شود.

وی بیان داشت: تاریخ کاشت چغندر قند پاییزه در استان اصفهان، مهرماه و برداشت آن از اواخر خرداد شروع می‌شود و متناسب با حجم تولید و میزان محصول تحویلی و نهایتاً فعال بودن کارخانجات قند تا اوایل تیرماه ادامه می‌یابد.

فیروزنیا با اشاره به اینکه قبل از معرفی گسترده محصول، با همکاری مرکز تحقیقات و شرکت‌های قند استان، کشت ارقام مختلف چغندر قند پاییزه در چند تاریخ کشت به صورت آزمایشی در مناطق گرمسیر ومعتدل گرم استان انجام شد، گفت: این کشت آزمایشی در جهت بررسی شاخص‌هایی مانند عملکرد، عیار، درصد گل دهی، نیاز آبی، تحمل به سرما و شوری و سایر ویژگی‌های آن اعمال شد.

وی افزود: رکورد تولید ۷۰ تن محصول در هکتار و عیار بالاتر از ۱۷ درصد سبب شد این زراعت مورد توجه قرار گیرد وهر ساله برای توسعه سطح کشت آن در بین زراعت‌های پاییزه برنامه ریزی شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اظهار داشت: در مقابل کشت بهاره که دوره رشد محصول با هوای گرم مصادف می‌شود، دوره رشد این نوع کشت در فصول خنک سال وهمراه با بارندگی یعنی پاییز، زمستان وبهار بوده است و قطعاً مصرف آب کمتری نسبت به بهاره خواهد داشت.

وی اضافه کرد: کارایی مصرف آب در کشت بهاره به ازای مصرف هر یک مترمکعب آب تولید ۳۵۰ گرم شکر است؛ درحالی که این شاخص در کشت پاییزه بیش از ۶۰۰ گرم شکر است.

وی مزایای کشت پاییزه چغندر قند را برشمرد و افزود: فعالیت اندک آفات وبیماریها و نیاز به سمپاشی کمترو بالتبع حفظ محیط زیست، افزایش مواد آلی خاک وبهبود واصلاح ویژگی‌های فیزیکی وساختمان خاک وتأثیر بسزا در کاهش جمعیت علف‌های هرز مزرعه از سایر مزایای کشت چغندر قند پاییزه است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 131 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 22 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها