سمپاشی گروپ افزایش اراضی کشاورزی بدون کشت در اصفهان - سمپاشی گروپ

حمیدرضا قلمکاری در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال‌هایی مثل امسال که آبی برای کشت نداشتیم حدود ۱۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی بدون کشت می ماند، اراضی که به شدت در معرض فرسایش بادی قرار دارند و در صورت ادامه وضعیت فعلی و عدم کشت در بحث تولید گرد و غبار به چالش جدی برای استان بدل خواهد شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان بیان داشت: بنابراین اینکه بخش کشاورزی به ویژه در حوضه زاینده رود را متهم کنیم، به کشاورزان و بخش کشاورزی جفا شده است.

وی با اشاره به اینکه شوری آب یا «ای سی» برای شرب باید زیر یک دسی زمینس بر متر باشد، ادامه داد:  آب مصرفی در بخش کشاورزی تا هشت دسی زیمنس بر متر است یعنی با شوری هشت برابر یا بیشتر است که با این آب در استان می توان تولید محصول داشت و سهم خاک و صنعت را نیز پرداخت البته در صورتی که آب با همین کیفیت در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد.

قلمکاری اعلام کرد: موضوع الگوی کشت هم به همان مشکل دچار شده است هر جا با کم آبی مواجه می شویم متخصص و غیر متخصص تغییر الگوی کشت را پیشنهاد می دهند.

وی اظهار داشت: در بحث الگوی کشت فقط آب مهم نیست بلکه باید در این موضوع نوع خاک، اقلیم منطقه و شرایط اقتصادی کشاورزی را هم در نظر گرفت.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان افزود: به زبان ساده تر مجموع عوامل فوق خلاصه چیزی است که در آمایش سرزمین در بخش کشاورزی به آن پرداخت می شود با این توضیح به راحتی که این واژه را به کار می بریم نمی توانیم در عمل یک کشت را حذف و کشت دیگر را جایگزین کنیم.

وی اعلام کرد: هدر رفت آب در کشاورزی آبی است که دوباره به سفره‌های زیرزمینی باز می‌گردد ولو اینکه با ساده ترین روش های آبیاری کشاورزی کنیم. این سهم طبیعت است که پرداخت می شود اما حجم آب مصرفی این رقم نیست و قبلا ۹۰ درصد بود که آمار کنونی حدود ۸۰ درصد را بیان می کند و در استان اصفهان وضعیت خیلی متفاوت است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 123 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 3 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها