سمپاشی گروپ افزایش تولید انگور باتکیه بر الگوی اقتصاد مقاومتی - سمپاشی گروپ

خبرگزاری مهر، گروه استانها؛ چند سالی است که رهبر معظم انقلاب در سخنان خود به موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره داشته و توجه به این مهم را راهکار نجات کشور از تحریم های ظالمانه دشمن عنوان کرده اند.

نکته کلیدی که بسیاری از کارشناسان آن را نسخه شفا بخش اقتصاد کشور می دانند و معتقدند در صورتی که سیاست های اقتصاد مقاومتی به صورت کامل اجرایی شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و توسعه اقتصادی ایران به سرعت به انجام خواهد رسید.

یکی از مهم ترین عرصه هایی که می توان در حوزه اقتصاد مقاومتی به آن توجه کرد، بخش کشاورزی و تولید محصولات باکیفیت داخلی است که علاوه بر رفع نیاز داخلی، می تواند به عنوان دریچه ای برای صادرات محصولات و ارز آوری برای کشور مدنظر قرار گیرد.

تولید کشمش صادراتی در کاشمر به عنوان یکی از عرصه های کشاورزی طی چند سال گذشته مورد توجه قرار گرفته به صورتی که بخش زیادی از این محصول به کشورهای اروپایی و آمریکا صادر می شود

تولید کشمش صادراتی در کاشمر به عنوان یکی از عرصه های کشاورزی طی چند سال گذشته مورد توجه قرار گرفته به صورتی که بخش زیادی از این محصول به کشورهای اروپایی و آمریکا صادر می شود.

ایجاد اشتغال پایدار، ارز آوری و از همه مهم تر عدم مهاجرت به شهرها از جمله مزایایی توجه به صنعت تولید کشمش در کاشمر بوده و حال با حمایت هایی که از کشاورزان این بخش شده زندگی مردم این منطقه نیز رونق گرفته است.اصلاح روش های کاشت و فرآوری انگور و استفاده از روش های نوین آبیاری از جمله اقداماتی است که موجب رونق این حوزه شده است. 

نیازمند حمایت جهاد کشاورزی هستیم

یکی از فعالان تولید کشمش کاشمر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سال گذشته به علت سرما زدگی برداشت محصول کاهش یافته بود ولی امسال این مشکل را نداشتیم و محصول بیشتری را برداشت خواهیم کرد.

اسماعیل زاده  ادامه داد: سال گذشته در هر هکتار ۷ تن کشمش برداشت شده که این مقدار از ۱۲ تن انگور بدست آمده است.ما کشمش را به تاجران می فروشیم و نقشی در صادرات محصول نداریم و تاجران کشمش ها را به کشورهای عربی و روسیه صادر می کنند.

این تولید کننده انگور تصریح کرد: برداشت محصول از ۲۰ مرداد آغاز می شود و نزدیک به یک ماه به طول خواهد کشید و امسال پیش بینی می کنیم محصول بهتر و بیشتری را برداشت کنیم.امسال گرمای بیش از حدی  داشتیم  که شاید در برداشت محصول تاثیر گزار شود.

وی اضافه کرد: در بحث آب با ساختن استخر و جمع آوری آب مشکل را تا حدودی مرتفع کردیم ولی اگر جهاد کشاورزی در پرداخت وام مساعدت کند کشاورزان منطقه می توانند سیستم های آبیاری تحت فشار را در مزارع راه اندازی کنند.

اسماعیلی ادامه داد: مشکلی که برای دریافت وام وجود دارد این است که جهاد کشاورزی وام را به زمین ها بزرگ می دهد و با توجه به خرده مالکی که در این منطقه وجود دارد کسی موفق به دریافت وام نمی شود و اگر جهاد کشاورزی پا پیش بگذارد و تعاونی هایی را در روستاها تشکیل دهد و به تجمیع کشاورزان و زمین ها کمک کند کشاورزان نیز می توانند از وام ها برای اجرای سیستم های نوین آبیاری استفاده کنند.

وی بیان کرد: هر هکتار انگور در سال به طور متوسط برای ۲ نفر اشتغال ایجاد می کند و در زمان برداشت ۲۰ الی ۳۰ نفر در روز مشغول به کار می شوند. هر هکتار به طور متوسط ده روز زمان برداشت محصولش طول می کشد.

طی دو سال گذشته بسیج سازندگی خدمات مشاوره ای رایگانی را به کشاورزان ارائه داده و کلاس های آموزشی برای کشاورزان برگزار می کند

این فعال تولید کشمش تاکید کرد: بیست الی بیست و پنج روز زمان تبدیل انگور به کشمش است که طی فرآیند پیچیده ای انجام می شود.انوع مختلفی کشمش در بازار وجود دارد و کشمش آفتابی ارزان ترین کشمش بازار است و کشمش سبز بیشترین قیمت را دارد.

وی اضافه کرد:افزایش قیمت دلار نیز در کشاورزی تاثیر گذار است و بالارفتن قیمت منجر به بالارفتن قیمت کود و سم شده است که این خود باعث افزایش قیمت انگور کشمش نیز خواهد شد. 

اسماعیلی  ادامه داد: امسال کشمش زرد هر کیلویی ۱۰ تا ۱۲ هزار تومن و کشمش سبز نیز بین ۱۵ تا بیست هزار تومان و کشمش آفتابی نیز در حدود ۶ تومان خرید و فروش می شود.

وی عنوان کرد: طی دو سال گذشته بسیج سازندگی خدمات مشاوره ای رایگانی را به کشاورزان ارائه داده و کلاس های آموزشی برای کشاورزان برگزار می کند و این باعث شده است که کشاورزان بتوانند با استفاده از آموزش های فرا گرفته و به کاربستن آن محصول بهتر و بیشتری را برداشت کنند. 

آموزش کشاورزان در دستور کار قرار دارد 

مسئول بسیج سازندگی کاشمر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طرح«بسیج همگام با کشاورز» در منطقه چندین سال است که اجرا می شود و در این راستا کلاس های توانمند سازی برای روستاییان و کشاورزان برگزار شده است.

احمد رحمانی افزود: کارگروه اقتصادی نیز تشکیل شده است که از تولید کنندگان و نخبگان اقتصادی در آن حضور دارند و برای مشکلات پیش رو در این کارگروه چاره اندیشی می شود. 

وی ادامه داد: جدا از خدمات مشاوره ای در حوزه پرداخت تسهیلات نیز بسیج سازندگی فعال بوده است و سال گذشته در قالب طرح ایجاد خانه باغ تولید کشمش ۱۱ مورد تسهیلات پرداخت شده است که هر مورد بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان بوده است.

مسئول بسیج سازندگی کاشمر تصریح کرد: همچنین در حوزه فرآوری تولید کشمش نیز سال گذشته ۴ مورد تسهیلات پرداخت شده است که رقم هر کدام بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان بوده است.

رحمانی اظهار کرد: دو مورد از فعالان حوزه فرآوری انگور، صادرات کشکش به دبی، هند و پاکستان را در دستور کار خود داشته اند.

وی تاکید کرد: مشکلی که امروز با آن مواجه هستیم این است که مثل گذشته پرداخت اعتبارات فقط منوط به بسیج سازندگی نیست و کمیته امداد نیز در این امر دخیل شده است و این باعث شده تا برخی از کشاورزان که تمایل ندارند زیر پوشش کمیته باشند نتوانند از تسهیلات استفاده کنند.

نکته قابل توجه اینکه در شرایط موجود کشور به نظر می رسد نهادهای متولی حوزه کشاورزی باید با مدنظر قرار دادن سیاست های اقتصاد مقاومتی هم افزایی بیشتری با یکدیگر برای ارائه خدمات به کشاورزان داشته باشند تا نتیجه آن تولید محصول بیشتر و باکیفیت تر باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 128 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 3 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها