سمپاشی گروپ افزایش ۸۰۹ مگاواتی ظرفیت تولید برق حرارتی در ۱۰۰ روز اول دولت/ برنامه وزارت نیرو برای اصلاح قیمت برق - سمپاشی گروپ

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سمپاشی گروپ، وزارت نیرو گزارش فعالیت ۱۰۰ روز ابتدایی دولت در بخش برق حرارتی را منتشر کرد. متن این گزارش به‌شرح ذیل است:

” یکی از موضوعات کلان در حوزه تامین برق ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های حرارتی است که در زمان استقرار دولت سیزدهم ۶۹ هزار و ۳۰۷ مگاوات را نشان می‌داد، ولی امروز نتیجه اقدامات انجام شده در حدود ۱۰۰ روز حاکی از وارد مدار شدن ۴ واحد نیروگاه حرارتی (یک واحد نیروگاه جدید و سه واحد افزایش ظرفیت نیروگاهی) جمعاً به ظرفیت ۸۰۹ مگاوات است که به زودی به صورت رسمی افتتاح می‌شود.

تحریم‌های ظالمانه و مشکلات بوجود‌ آمده برای تأمین قطعات و لوازم، عدم تأمین منابع مالی مناسب از محل درآمدهای عمومی، سخت‌گیری بانک‌ها در اخذ وثیقه و تضامین از شرکت‌های پیمانکاری برای استفاده از ظرفیت‌های قانونی اخذ تسهیلات، عدم اختصاص منابع مالی حاصل از سوخت صرفه‌جویی شده به نیروگاه‌ها و عدم تعیین تکلیف مطالبه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، پیمانکاران و بانک‌ها و تسویه بدهی سرمایه‌گذاران با صندوق توسعه ملی از جمله مشکلات و چالش‌هایی بود که وزارت نیرو در این مدت کوتاه با آن دست و پنجه نرم می‌کرد.

بر این اساس، با توجه به عزم جدی دولت در برطرف کردن مشکلات موجود، وزارت نیرو با ارائه برنامه‌هایی برای برون رفت از شرایط فعلی در قسمت کوتاه‌مدت و میان‌مدت سعی در رفع این چالش‌ها دارد.

برنامه‌های این وزارتخانه شامل تهاتر مطالبات تولیدکنندگان غیردولتی برق، تعیین تکلیف مطالبات سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، پیمانکاران و بانک‌ها و تسویه حساب بدهی سرمایه گذاران بخش خصوصی به صندوق توسعه ملی، تخصیص سوخت صرفه‌جویی شده بابت تعهدات دولت در طرح‌های بیع متقابل و اولویت پرداخت صورت‌وضعیت‌های تأیید شده طرح‌های نیروگاهی گشایش شده از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی توسط شبکه بانکی است.

البته افزایش قیمت سوخت مصرفی تولید برق و متناسب با آن، اصلاح قیمت فروش برق و تخصیص منابع حاصله برای حمایت از سرمایه‌گذاری در ارتقای راندمان نیروگاه‌های حرارتی، هماهنگی با بخش گاز در جهت استفاده بهینه از منابع انرژی کشور، الزام متقاضیان انشعاب جدید به ارائه گواهی ظرفیت و اختصاص منابع حاصل از واگذاری اموال و دارایی‌های شرکت‌های نیروگاهی جهت بازسازی و نوسازی تأسیسات تولید، برق و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه برای برون‌رفت است.

برق به‌عنوان یک کالای راهبردی بوده و یکی از زیرساخت‌های مهم و ضروری کشور محسوب می‌شود. فرآیند تولید، توزیع و مصرف این کالا از حساسیت‌های مختلفی برخوردار است. در دولت قبل صنعت برق کشور درگیر چالش‌های سخت و نفس‌گیر زیادی شد اما از بدو ورود دولت سیزدهم و انجام بررسی و آسیب‌شناسی‌های لازم برنامه‌های کوتاه و میان‌مدتی برای این صنعت تدوین شد.”

انتهای پیام/

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 512 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 3 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها