سمپاشی گروپ اقتصاد کشاورزی دیجیتال؛ ضرورت یا انتخاب/زیرساخت ها باید تقویت شود - سمپاشی گروپ

محمود هوشیار فرد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه تولید کشاورزی نیازمند دو گروه عوامل تولیدی، اظهار کرد: عوامل فیزیکی تولید همانند زمین، بذر، آب، نیروی کار، که وجود آنها از نظر کمی و کیفی شرط لازم تولید بوده و عوامل غیر فیزیکی که ریشه در مدیریت و اقتصاد کشاورزی دارند، است.

وی با بیان اینکه با توجه به اهمیت و ضرورت «اقتصاد کشاورزی»، این عامل به عنوان شرط کافی تولید محسوب می‌شود، افزود: بنابراین به منظور تولید کشاورزی مطلوب و بهینه، وجود عوامل فیزیکی و غیر فیزیکی تولید در کنار یکدیگر لازم و ملزوم هم هستند.

پژوهشگر و مدرس دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه معمولاً کشورهای در حال توسعه دارای بیشترین مناطق روستایی بیش از نقاط دیگر جهان، از اقتصاد سنتی بهره می‌گیرند، گفت: اقتصاد معیشتی نسبت به عوامل خارجی بسیار آسیب‌پذیر است. به عبارتی، آسیب‌پذیری نسبت به کشورهای بزرگ‌تر و غنی‌تر، که از اقتصاد بازاری توانمندی برخوردار هستند نیز از معایب بزرگ اقتصاد سنتی محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم توجه جدی به دیجیتال‌سازی اقتصاد کشاورزی با رویکرد ارتقای بهره‌وری، افزایش رشد اقتصادی بخش کشاورزی و اشتغالزایی به عنوان یک رویکرد در کشور، تصریح کرد: در اقتصاد کشاورزی دیجیتالی، اغلب کالاهای کشاورزی و خدمات و کسب و کارهای سنتی مرتبط با بخش کشاورزی به مرور تحت تأثیر فناوری‌ها قرار گرفته و کسب و کارهای فناوری محور در کوتاه‌ترین زمان ممکن رخ می‌دهد.

پژوهشگر و مدرس دانشگاه تصریح کرد: اقتصاد دیجیتال ذاتاً اقتصادی دانش‌محور است، به طوری که در آن به میزان قابل توجهی از ارزش‌آفرینی، مرهون سرمایه‌های فکری و غیر فیزیکی است.

وی با بیان اینکه البته انتقال از اقتصاد سنتی به اقتصاد مدرن «اقتصاد دیجیتال» با چالش‌های متعددی همراه است، افزود: واقعیت این است اگرچه بنا بر آمارها، وضعیت کشور در استفاده از فناوری‌های نو و دانش بنیان در مقایسه با متوسط جهانی، خوب است اما، در تجاری‌سازی این ایده‌ها به دلایل مختلف از جمله ضعف یا فقدان انسجام بین دستگاه‌های مختلف موفقیت چندانی نداشته ایم.

هوشیار فرد با اشاره به اینکه مثلاً در بهره گیری از فناوری‌های نو در حوزه سلامت وضعیت مطلوبی داریم اما در دیگر حوزه‌ها از جمله کشاورزی فاصله و خلأ قابل توجهی وجود دارد که نیازمند توجه بیشتری است، گفت: در اقتصاد کشاورزی دیجیتال ارتباط‌های بین تولید کنندگان محصولات کشاورزی و مصرف کنندگان بیشتر و فاصله بین آن‌ها کمتر می‌شود. زیرا، ثبات پایین و سرعت بالا جز لاینفک اقتصاد کشاورزی دیجیتال بشمار می‌روند.

وی با بیان اینکه همه میدانیم که سرعت رشد اقتصاد کشاورزی مبتنی بر فناوری‌های جدید در جهان بسیار سریع بوده و ما نیز باید در کشور با بهره گیری از فناوری مناسب بسرعت به مرحله توسعه‌یافتگی در این زمینه برسیم ادامه داد: اقتصاد کشاورزی دیجیتال یک اقتصاد نوین در حوزه کشاورزی است و «فناوری‌های دیجیتال» بر کل بخش‌های تولیدی و خدمات کشاورزی و فرآیندهای اصلی اقتصادی مانند برنامه‌ریزی، مدیریت و بازاریابی تأثیر می‌گذارد. در این نوع اقتصاد، فناوری دیگر ابزاری برای خلق سیستم نیست بلکه خود، خالق سیستم‌های جدید است و در آن کسب و کار و فناوری، لازم و ملزوم یکدیگرند و وابستگی بشر به فناوری به بالاترین حد می‌رسد.

پژوهشگر و مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه دخالت و نقش فعال دولت و سیاست‌های وزارت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، جهاد کشاورزی و صمت از جمله مقررات تنظیمی و سیاست‌های سرمایه گذاری و استانداردسازی برای دستیابی به اقتصاد کشاورزی دیجیتالی اهمیت دارد، اظهار کرد: باید بگویم که دولت و بخش خصوصی هیچ‌کدام به تنهایی نمی‌توانند در تحقق اقتصاد نوآورانه یا اقتصاد دیجیتال در حوزه کشاورزی موفق باشند. آماده شدن برای پذیرش دوران جدید در اقتصاد کشاورزی دیجیتال نیازمند آموزش و فرهنگ‌سازی است..

وی افزود: اگر قرار است از اقتصاد سنتی کشاورزی به سمت اقتصاد مدرن «کشاورزی دیجیتال» حرکت کنیم به تغییرات زیربنایی گسترده‌ای در کشور نیاز است و نمی‌توان انتظار داشت یک‌شبه به این هدف برسیم زیرا، متأسفانه اکثر مراکز آموزش عالی کشور نسبت به آنچه در دانشگاه‌های دنیا انجام می‌گیرد عقب مانده و هنوز بر اساس الگوهای قدیمی سعی در پرورش نیروهای انسانی دارند.

هوشیار فرد تأکید کرد: حضور متخصصانی در عرصه فعالیت‌های زراعی که علاوه بر دانش کشاورزی، اصول علم اقتصاد و فناوری اطلاعات را نیز فراگرفته باشند و بتوانند با استفاده از تجربیات و دانش خود، در زمینه‌های مختلف تولید، توزیع و مصرف محصولات کشاورزی و بازاریابی و بازار رسانی محصولات کشاورزی در داخل و خارج از کشور فعالیت هوشمندانه و دانش محور داشته باشند، اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: با توجه به ساختارهای سنتی حاکم بر تولید و تجارت محصولات کشاورزی و پایین بودن نرخ رشد بهره‌وری و بالا بودن نرخ بیکاری در کشور خصوصاً دانش‌آموختگان رشته کشاورزی، فراهم کردن الزامات دستیابی به اقتصاد کشاورزی دیجیتال، تبیین راهبردها و سیاست‌های رشد و توسعه و شناسایی یا ایجاد فرصت‌های شغلی اقتصاد کشاورزی دیجیتال برای حل بخشی از مشکلات کشور یک ضرورت و نه یک انتخاب است.

پژوهشگر و مدرس دانشگاه با بیان اینکه واقعیت این است که، برای دستیابی به اهدافی چون جایگاه مناسب اقتصاد کشاورزی و گذار از اقتصاد سنتی به اقتصاد دانش محور در حوزه کشاورزی در داخل و یا منطقه نیازمند عزم جدی همگانی در ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های اقتصادی هستیم که خوشبختانه با نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان «جهش تولید» بار دیگر به اهمیت آن افزوده شده است، گفت: اقتصاد دیجیتال به مفهوم چابک سازی اقتصاد، توزیع ثروت و کاهش موانع و توسعه کارآفرینی بوده که از ملزومات «جهش تولید» است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 118 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 21 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها