سمپاشی گروپ ایجادحساسیت پوستی بر اثر شستن زیاد دست (دکتر محمد مهدی زارع) - سمپاشی گروپ

حساسیت پوستی بر اثر شستن زیاد دست در دوره ی کرونا از شیاع ترین عوارض کروناست. با توجه به این که شستن مرتب دست ها در تمام پروتکل های بهداشتی در دوره کووید-۱۹ تکرار می شود؛

خشکی پوست در دوره کرونا، مشکلی شایع اما جدی!

بیماری کرونا علاوه بر مراقبت‌هایی مثل پوشیدن ماسک و شست و شوی مداوم دست‌ها، نیازمند مراقبت‌های دیگری نیز می‌باشد. در واقع، عوارض جانبی ایجاد شده در اثر این مراقبت‌ها،‌ خود نیاز به مراقبت دارند. یکی از عوارضی که اکثر افراد با آن مواجه شده‌اند، خشکی پوست دست‌ در دوره کرونا است. شست و شوی مداوم دست‌ها با مواد شوینده و تماس با الکل، می‌تواند بر روی پوست تاثیر منفی بگذارد. در نهایت نیز باعث خشکی و ترک خوردگی پوست دست‌ ها می‌شود.

اگر در شرایط عادی، با شکایت خشکی پوست به پزشک مراجعه می کردید، احتمالا این جواب را می‌شنیدید: تنها راه درمان خشکی پوست و اگزما،‌ اجتناب از تماس مستقیم مواد ضدعفونی کننده و مواد شوینده با پوست است. اما اکنون شرایط غیرعادی است. و از آنجا که کروناویروس همچنان در حال گسترش در سطح جهانی است، مقامات بهداشتی بر شستن منظم و صحیح دست‌ها به عنوان یکی از موثرترین راه‌های جلوگیری از شیوع عفونت، تاکید دارند. بنابراین به جای پیشگیری، که در این شرایط امکان پذیر نیست، باید به دنبال روشی برای درمان خشکی پوست بود.

ویروس کرونا از طریق قطرات سرفه و عطسه به هوا منتقل می‌شود. سپس از طریق بینی، دهان یا چشم وارد سیستم بدنی اطرافیان می‌شود. اما با تماس دست‌ها به سطوح آلوده، ویروس بیش‌تر گسترش می‌یابند.

هر فرد چه مدت زمانی را با مواد ضدعفونی کننده در تماس است؟

طبق راهنمای اعلام شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، برای مهار موثر میکروب‌ها، افراد باید حداقل ۲۰ ثانیه دست خود را بشویند. ضد عفونی کننده‌های حاوی الکل با حداقل غلظت ۶۰ درصد نیز می‌توانند برای خلاصی از ویروس کرونا استفاده شوند. به گفته‌ی یکی از پزشکان، برخی روز‌ها دست‌هایش را تا ۸۰ بار نیز شسته است.

خشکی پوست چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

خشکی پوست با کمبود آب در سطحی‌ترین لایه‌ی پوست یعنی اپیدرم مشخص می‌شود. اگرچه خشکی پوست به طور یکسان بر مردان و زنان تأثیر می‌گذارد، اما افراد مسن بیش‌تر در معرض خشکی پوست قرار دارند. همچنین خشکی پوست در افرادی که سابقه‌ی اگزما دارند، بیش‌تر دیده می‌شود. از عوارض خشکی پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نابودی چربی‌های مفید پوست در اثر شست و شو

صابون و الکل، میکروب‌ها و سایر آلودگی‌های پوستی را از بین می‌برند اما همراه با آن‌ها، چربی‌های محافظتی پوست را نیز تخریب می‌کنند. این امر باعث خشکی، ترک خوردگی، درد و حساسیت پوست می‌شود.

پوست، سدی در برابر نفوذ میکروب‌هاست اما ترک‌های پوستی می‌توانند خطر ورود میکروب‌ها را افزایش داده و همچنین منجر به شرایطی مانند اگزما (درماتیت آتوپیک) و سلولیت شوند.

خارش پوست یکی از شایع‌ترین علائم خشکی پوست است. خشکی پوست باعث ایجاد لکه‌های خشن، خشک و قرمز بر روی پوست می‌شوند که بسیار خارش آور هستند. داروهایی مثل کورتیکواستروئیدهای موضعی، لوسیون‌ها و کرم‌های روان کننده می‌توانند به کاهش خارش کمک کنند. بنابراین باید از این محصولات استفاده کنید اما قطعا نمی‌توانید شستن دست‌ها را متوقف کنید!

  • تغییر رنگ پوستی

چرخه‌های خارش مکرر ممکن است به ضخیم شدن و تیرگی پوست منجر شود.

  • عفونت‌های پوستی

عفونت‌های باکتریایی ثانویه، یکی دیگر از عوارضی است که در اثر خشکی شدید پوست ایجاد می‌شوند. عفونت‌ها ممکن است خفیف بوده و به صورت خودبخود برطرف شده یا شدیدتر باشند و درمان آنتی بیوتیکی لازم باشد.

خشک کردن نامناسب پوست، یک عامل آسیب رسان

عدم خشک کردن مناسب پوست دست نیز می‌تواند باعث خشکی پوست شود زیرا تبخیر آب روی دست، باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست می‌شود. علاوه بر این، خشک کردن کامل دست‌ها در کاهش انتقال باکتری‌ها و ویروس‌هایی که در اثر رطوبت روی پوست ایجاد می‌شوند، بسیار مهم است.

  • حوله‌های دستمال کاغذی یکبار مصرف، بهداشتی‌تر از خشک کن‌های برقی بوده و خطر انتقال ویروس‌ها را کاهش می‌دهند.
  • اگر از سشوار استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که دست‌ها کاملا خشک باشند.
  • برای جلوگیری از انتقال عفونت، حوله‌های پارچه‌ای باید به طور مکرر عوض شوند؛ به خصوص اگر توسط چندین نفر استفاده می‌شوند.
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 330 views بار دسته بندی : ریپورتاژ اگهی تاريخ : 1 آگوست 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.