سمپاشی گروپ بازدید معاون استاندار آذربایجان شرقی از واحدهای تولیدی مرند - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار مهر، علی جهانگیری، ظهر امروز با سفر به شهرستان مرند، از برخی واحدهای تولیدی و کشاورزی و صنعتی این شهرستان بازدید و در جریان مشکلات آنها قرار گرفت و دستورات لازم را برای حل برخی از این مشکلات صادر کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی ابتدا با حضور در کارخانه «کف سرام تبریز» در جریان و روند فعالیت این کارخانه قرار گرفت، این کارخانه پس از چندین سال تعطیلی، دوباره به چرخه تولید بازگشته و کارگران این کارخانه بر سر کار خود بازگشته اند.

شهرک دامپروری شهر یامچی شهرستان مرند دیگر بازدید معاون استاندار آذربایجان شرقی بود، این شهرک دامپروری در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار در اراضی ملی واقع در حومه روستاهای مرکید، گله بان و شهر یامچی به فاصله ۹۰ کیلومتری مرکز استان و ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان مرند با هدف اشتغال سالم برای ۵۵۰ نفر به طور مستقیم و هزار و ۴۰۰ نفر غیرمستقیم به تعداد ۱۵۰ واحد دامداری است.

توقف چندین ساله ایستگاه تولید بذر قرخلار!

اما زمین زراعی قرخلار از اراضی منابع طبیعی به مساحت ۳۸۰ هکتار، یکی دیگر از پروژه‌هایی بود که معاون استاندار با حضور در محل، به بررسی کم و کیف این زمین پرداخت.

تعداد ۱۱ حلقه چاه عمیق که ۲ حلقه آن در حال بهره برداری است، ادوات و ماشین آلات کشاورزی از جمله امکانات این زمین زراعی است.

نکته جالب این زمین زراعی چند صد هکتاری، این است که چندین ادوات و ماشین آلات کشاورزی، در سوله انباری و فضای باز این مکان، به حال خود رها شده به طوری که بسیاری از این دستگاه‌ها پوسیده شده و به صورت اوراق درآمده است که تأسف معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه مرند را به دنبال داشت.

معاون استاندار با مشاهده این صحنه، دستور داد لیست اموال و امکانات موجود در این زمین زراعی اعلام شود تا تصمیم گیری برای استفاده بهینه از این امکانات اخذ گردد.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان مرند در ضمن این بازدید گفت: این زمین زراعی از سال ۱۳۶۳ احداث شده است و تا ۳ سال پیش به عنوان ایستگاه تولید بذر ۲ نوع گونه را تولید می‌کرد.

علی اصغر عادلی نیک ادامه داد: از ۳ سال گذشته به علت کمبود اعتبار، قادر به تولید بذر نیستیم، در حالی که بذرهای تولیدی این زمین زراعی، به شهرستان‌ها و استان‌های دیگر صادر می‌شد.

اما رئیس جهاد کشاورزی شهرستان مرند با اشاره به نیاز مبرم کشاورزی استان به امکانات بلااستفاده در این مکان گفت: این زمین زراعی بیش از ۳ سال است که به حال خود رها شده بسیاری از دستگاه‌ها و ماشین آلات کشاورزی بیش از ۱۶ سال می‌باشد که در این مکان به حال خود رها شده است.

منوچهر رحمانی تاکید کرد: از معاون استاندار آذربایجان شرقی درخواست می‌کنیم با بررسی دقیق آمار امکانات موجود در این مکان، این زمین زراعی را در اختیار فارغ التحصیلان کشاورزی قرار داده و این زمین زراعی را به چرخه تولید بازگردانند.

وی افزود: سرمایه گذار مورد نظر هم برای احیای این زمین اعلام آمادگی کرده و جهاد کشاورزی نیز حاضر به حمایت و همکاری با سرمایه گذار و معرفی فارغ التحصیلان کشاورزی است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان مرند عنوان کرد: درخواست داریم این زمین زراعی به صورت اجاره‌ای یا قطعی به اعضای نظام مهندسی کشاورزی واگذار شود.

جهانگیری در ادامه از مجتمع کشت و صنعت حاج عباس عابدینی در روستای دولت آباد بازدید کرد، این مجتمع برای اولین بار در شمال غرب کشور اقدام به کشت کلزا کرده و از بزرگ‌ترین مجتمع‌های کشت و صنعت در منطقه به شمار می‌رود، همچنین بازدید یکی از باغ‌های نمونه پسته شهر یامچی، در برنامه این سفر قرار گرفت، شهر یامچی در سال‌های اخیر به یکی از قطب‌های نمونه کاشت و تولید پسته تبدیل شده است.

آخرین واحدی که مورد بازدید معاون استاندار قرار گرفت، یک واحد تولید فرآورده‌های لبنی بود که علیرغم تلاش مجدد برای بازگشت به عرصه تولید، اما به علت بدهی معوقه به بانک، با مشکلاتی روبه روست که جهانگیری قول مساعد برای حل این مشکل را داد.

این کارخانه روزانه در هر شیفت ۵۰ تن انواع فرآورده‌های لبنی را تولید می‌کند.

ضرورت حمایت از واحدهای تولیدی راکد

معاون هماهنگی اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در حاشیه این بازدید، در گفتگو با خبرنگار مهر، ابراز داشت: هدف از این بازدیدها، فعال کردن ظرفیت واحدهای تولیدی است که تلاش می‌کنیم واحدهای راکد مانده و تعطیل را دوباره به چرخه تولید بازگردانیم.

علی جهانگیری با اشاره به شهرک دامپروری مرند اظهار داشت: این شهرک دامپروری از دهه ۷۰ شناسایی شده اما تاکنون بلااستفاده مانده است اما سرمایه گذار جدیدی اعلام آمادگی کرده و تلاش می‌کنیم با راه اندازی و احداث این شهرک، در جهت افزایش اشتغال زایی مرند گام برداریم.

وی همچنین ابراز داشت: کارخانه تبریز کف نیز که به تازگی بعد از چند سال تعطیلی، شروع به کار کرده، نیاز به نوسازی دارد که از این کارخانه حمایت خواهیم کرد تا از این طریق ضمن افزایش تنوع تولید، در افزایش میزان اشتغال نیز مؤثر باشد.

معاون استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به ظرفیت بلااستفاده زمین زراعی منابع طبیعی گفت: تلاش می‌کنیم این زمین زراعی چند صد هکتاری مورد بهره برداری قرار بگیرد تا از این فرصت در جهت ایجاد شغل استفاده کنیم.

عکس‌ها: بیت اله احمدی

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 104 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 15 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها