سمپاشی گروپ بازدید معاون استاندار آذربایجان شرقی از پروژه رسوب گیر بتنی مرند - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار مهر، معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه شهرستان مرند، چهارشنبه شب به همراه رئیس اداره حفاظت خاک و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان، رئیس اداره منابع طبیعی کشاورزی استان آذربایجان شرقی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند و جمعی از کارشناسان از اجرای بزرگ ترین پروژه رسوب گیر بتنی در روستای لیوار این شهرستان بازدید کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند، عصر امروز در حاشیه بازدید معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه شهرستان مرند از اجرای بزرگ ترین پروژه رسوب گیر بتنی در این شهرستان، در گفتگو با خبرنگار مهر، ابراز داشت: ایجاد طرح‌ های آبخیزداری علاوه بر تقویت سفره‌ های آب زیرزمینی، جلوگیری از هدر رفتن آب و خشک ‌سالی نقش مهمی در حفاظت از خاک و محیط زیست نیز دارد و با توجه به کمبود آب در شهرستان می توان از آن برای تغییر این وضعیت استفاده کرد.

منوچهر رحمانی حفاظت از آب و خاک در حوزه‌های آبخیز، افزایش پوشش گیاهی، کنترل و کاهش خسارت سیل، تغذیه منابع آب و افزایش سطح آب سفره‌های زیرزمینی، کاهش اثرات خشک ‌سالی، افزایش تولید و بالا بردن درآمد آبخیزنشینان و تثبیت شغل را از مهم ترین مزایای طرح‌ های آبخیزداری برشمرد.

وی به روش‌های مختلف برای کاهش یا کنترل فرسایش آبی  وخاکی اشاره کرد و اظهار داشت: هر اقدامی مانند شخم‌ های سطحی و عمقی و اضافه کردن مواد آلی خاک که قدرت جذب آبی خاک را افزایش دهد، هدر رفتن سطحی آب را کاهش می‌ دهد، انتخاب نوع نباتات زراعی در کنترل فرسایش اثر زیادی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند ادامه داد: بالا نگه داشتن سطح حاصل خیزی خاک، خود یک نوع عمل محافظتی در مقابل فرسایش است، زیرا تحت این شرایط رشد زیاد نباتات، علاوه بر بهتر کردن قابلیت نفوذ آب خاک، پوشش گیاهی و مواد آلی خاک را به‌ طور قابل ملاحظه افزایش می‌ دهند.

کاهش ۶۰ درصدی در هزینه اجرای طرح آبخیزداری

همچنین رئیس اداره حفاظت خاک وآبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی، با اشاره به مشخصات این طرح تصریح کرد: پروژه حفاظت خاک و کنترل رسوب روستای لیوار مرند با اعتبار اولیه ۶۵۰ میلیون تومانی از اول مهرماه امسال آغاز شده که تاکنون ۶ هزار مترمکعب اجرایی شده است.

اکبرزاده با بیان اهداف اجرای این طرح عنوان کرد: جلوگیری از فرسایش خاک، کنترل و جمع آوری رسوبات حاصل از سیل، کنترل سیلاب، تغذیه مصنوعی ذخیره آب های زیر زمینی، تقویت آبدهی قنات و چشمه های موجود از جمله اهداف اجرای این طرح است.

وی با اشاره به مزیت های استفاده از RCC در این طرح تصریح کرد: هزینه اجرای طرح تا ۶۰درصد به علت استفاده از مصالح موجود منطقه کاهش پیدا کرده، این سازه بیشترین همخوانی با طبیعت را داشته و کمترین آسیب زیست محیطی را دارد  و تنها مصالح حمل شده به محل پروژه سیمان است.

رئیس اداره حفاظت خاک و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان اذعان داشت: این پروژه توسط دانشگاه شهید مدنی آذربایجان شرقی در قالب طرح پژوهشی تحقیقی محاسبه و در حال اجراست.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 112 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 3 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها