سمپاشی گروپ بزرگترین کارخانه فرآوری میوه در شهرستان مریوان در حال احداث است - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگارمهر، خالد جعفری امروز چهارشنبه در نهمین همایش ملی یافته هاب پژوهشی کشاورزی با محوریت توت فرنگی که در دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان برگزارشد، گفت: از دو میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار اراضی استان یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار آن مربوط به اراضی زراعی و باغی است.

وی با اشاره به اینکه ۱۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان آبی و مابقی اراضی دیم است، عنوان کرد: در این استان شرایط خوبی برای زراعت و توسعه  باغات وجود دارد.

وی میانگین بارندگی استان را بیش از ۵۰۰ میلی متر ذکر کرد و افزود: برآوردهای ما بر اساس سدهای بهره برداری شده و در دست مطالعه استان، این است که سطح اراضی آبی به ۳۵۰ هزار هکتار که بخشی از حوزه آب های مرزی تامین می شود، افزایش خواهد یافت.

رییس سازمان جهادکشاورزی کردستان اضافه کرد: براساس آخرین آمار موجود ۲۷ درصد ارزش ناخالص داخلی و ۳۰ درصد اشتغال استان مربوط به بخش کشاورزی است.

جعفری با اشاره به اینکه ۲۲.۲ درصد جمعیت استان را روستایی که معادل ۴۸۰ هزار نفر است، تشکیل داده است، افزود: هنوز بافت جمعیتی استان حفظ شده واین نقطه قوتی برای فعالیت در بخش کشاورزی است.

وی میزان سطح زیرکشت توت فرنگی در استان را ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار خواند و بیان کرد: سالانه ۴۵ هزارتن توت فرنگی در استان تولید می شود که این میزان ۷۵ درصد تولید در کشور است.

وی ادامه داد: استان های دیگر مثل مازندران و گلستان در  رابطه  با تولید و کشت توت فرنگی در چند سال اخیر خیلی رشد پیدا کردند.

رییس سازمان جهادکشاورزی کردستان با اشاره به اینکه کشت توت فرنگی در استان با ۱۵ سال پیش بسیار تغییر کرده است، گفت: امروز سودآوری در کشت توت فرنگی با توجه به ارقام جدید و کشت مکانیزه آن افزایش یافته است.

جعفری با بیان اینکه هم اکنون ۱۳ هزار خانوار در استان مشغول به کشت و تولید توت فرنگی هستند، عنوان کرد:  کسب در آمد از طریق کشت توت فرنگی  باعث ماندگاری روستاییان در تعدادی از روستاهای استان شده است و بنابرایناز فرصتی که وجود دارد باید برای توانمند کردن مردم از لحاظ اقتصادی استفاده کنیم.

وی یکی از دغدغه های موجود در این حوزه را بحث بازار ذکر کرد و اظهارداشت: بزرگترین کارخانه فرآوری میوه با ۸۵ هزارتن کل مواد خام در مریوان در حال احداث است و با بهره برداری از این کارخانه قسمتی از مشکلات توت فرنگی کاران برطرف خواهد شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 126 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 2 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها