سمپاشی گروپ بوی نامطبوع کود مرغی در مزارع بردخون/ مگس‌ها مردم را کلافه کردند - سمپاشی گروپ

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – نامجو زحمتکش: کشاورزی و کشت محصولات مختلف به‌ویژه گوجه فرنگی در بردخون طی چند سال اخیر موجب ایجاد اشتغال برای افراد جویای کار از منطقه و شهرها و روستاهای دیگر شده و در این فصل شاهد حضور خیل عظیمی از جویندگان کار است.

کشت محصولات کشاورزی مزایای زیادی برای مردم داشته اما با این حال دارای مشکلاتی نیز بوده که استفاده از کود مرغی و مضرات ناشی از آن موجب نارضایتی مردم شده است.

استفاده از کود مرغی نارضایتی شدیدی را در بین مردم ایجاد کرده و با اینکه در این چند سال عوارض استفاده از این کودها و خطرات آن یادآوری شده اما تغییری در زمینه استفاده از آن در اراضی کشاورزی صورت نگرفته و همچنان مشتریانی در کشاورزی منطقه دارد.

هجوم پشه و مگس در مزارع

حمید زارعی از شهروندان بردخونی گفت: استفاده از کودهای مرغی علاوه بر بوی نامطبوع، باعث تولید و هجوم پشه و مگس می‌شود و آرامش و آسایش مردم را از بین می‌برد به گونه‌ای که شبانه‌روز مجبوریم درب اتاق‌ها و پنجره‌ها را ببندیم و از این وضعیت خسته شده‌ایم.

وی با بیان اینکه سال‌ها است که مردم از این موضوع شاکی و معترض هستند، افزود: انباشت غیربهداشتی و بدون حفاظ کودها به‌ویژه در فضای باز و اطراف مکان‌ها و مراکز مسکونی و عمومی مشکلات زیست محیطی و بهداشتی زیادی را به وجود می‌آورد.

استفاده بی‌رویه از کودهای مرغی

یکی از زنان خانه‌دار نیز گفت: وجود مگس‌های مردم آزار به‌ویژه در فصل کشت گوجه فرنگی بهداشت عمومی را تهدید می‌کند و استفاده بی‌رویه و غیراصولی از کودهای مرغی موجی از نارضایتی را ایجاد کرده  و در ساعاتی از شب و صبح زود نفس کشیدن دشوار می شود.

سکینه احمدی با اشاره به اینکه برای استفاده از کودها باید آموزش‌هایی داده شود، افزود: در همه اوقات شب و روز در ساختمان بسته است زیرا پشه‌ها وارد خانه‌ها می‌شوند و با نشستن بر روی مواد غذایی سلامتی را از بین می‌برند و موجب بروز و شیوع بیماری می‌شوند.

تهدید سلامت مردم

عبدالحسین مغدانی گفت: مزارع کشاورزی در مجاورت منازل مسکونی، مراکز دولتی و آموزشی قرار دارند و در فاصله اندکی از شهر و روستا واقع شده‌اند که بوی نامطبوع این کودها و عوارض ناشی از آن به همسایگان که مردم هستند، سرایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیشتر کودها بدون هیچ‌گونه حفاظی در حاشیه مدارس یا منازل یا نزدیکی شهر و روستاها تخلیه می‌شود، اضافه کرد: کسانی که مسئولیتی در این زمینه دارند نسبت به سلامتی مردم توجه نمی‌کنند و برخورد بازدارنده‌ای با عاملان تخلیه کودها در فضای باز و در معرض باد و اطراف محل زندگی مردم ندارند.

علی حاجیانی ابراز داشت: کودها در معرض باد قرار دارد و زمانی که هوا شرجی و گرم است بوی نامطبوعی در منطقه پخش می شود که تنفس دشوار و به سختی انجام می شود و موضوع دیگر اینکه برای از بین بردن پشه‌ها مجبوریم از حشره‌کش استفاده کنیم که این کار نیز سلامت اعضای خانواده را به خطر می‌اندازد.

وی ادامه داد: کاش کشاورزان و زمین داران ضمن اینکه به فکر سود مادی خود هستند آرامش و آسایش و بهداشت مردم را در نظر می‌گرفتند چرا که امروز شهر و روستاها در محاصره مزارع کشاورزی قرار دارد و باد از هر سمتی بوزد بوی نامطبوع به مشام می‌رسد.

لزوم استفاده از کودهای بسته‌بندی و حفاظ‌دار

رئیس شورای اسلامی بخش بردخون نیز گفت: تاکنون پیگیری‌ها و مکاتبات زیادی در زمینه کود مرغی و عوارض ناشی از آن داشته‌ایم و موضوع را با مسئولان بهداشتی نیز مطرح کرده‌ایم که امیدواریم شورای سلامت تصمیم قاطعی در این زمینه اتخاذ کند تا بعد از این شاهد بوی نامطبوع و هجوم مگس‌ها به خانه و زندگی مردم نباشیم.

حسین درویشی صفت خواستار جایگزینی کودهای بسته‌بندی و حفاظ‌دار به جای کودهای فله‌ای شد و افزود: برای ساماندهی کود مرغی و عدم عوارض آن، همکاری و هماهنگی کشاورزان و متولیان امر ضرورت دارد و بدون مشارکت دست‌اندرکاران نمی‌توان کار نتیجه داری انجام داد.

برخورد قانونی با متخلفان

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر با بیان اینکه یکی از محیط‌های مساعد تولید مثل مگس کودهای مرغی غیر بهداشتی استفاده شده در مزارع کشاورزی است گفت: استفاده غیر اصولی و غیر بهداشتی از کودهای مرغی در مزارع کشاورزی که معمولا  به شکل مخلوط با آب و روباز استفاده می‌شود محیط غنی با رطوبت مناسب برای تولید مثل مگس فراهم می‌کند.

عادل مقدس افزود: استفاده از کودهای مرغی بسته بندی و ضدعفونی شده عاری از هرگونه تخم انگل و حشرات و همچنین نحوه صحیح استفاده از این نوع کودها در مزارع کشاورزی مورد تائید و تاکید شبکه بهداشت و درمان است.

دبیر شورای سلامت شهرستان دیر با تاکید بر اینکه کشاورزان در استفاده از کودهای مرغی روش‌های بهداشتی و توصیه شده توسط کارشناسان جهاد کشاورزی را مورد استفاده قرار دهند، گفت: استفاده غیر اصولی و غیر بهداشتی از کودهای مرغی که سلامت جامعه را تهدید کند قابل پیگرد قانونی است و کشاورزان که خود نیز شهروندان این منطقه‌اند سلامت همشهریان خود را به خطر نیندازند.

مقدس به شرایط نگهداری کود مرغی اشاره و اظهار کرد: نگهداری توده کود مرغی در فضای باز و در معرض باد و باران ضمن ایجاد مشکلات بهداشتی موجب هدر رفتن ازت آن به شکل گاز آمونیاک و ایجاد بوی نامطبوع و در نتیجه باعث کاهش ارزش مواد موثره آن می‌شود که کشاورزان باید به این مسئله توجه داشته باشند.

کودهای مرغی محیط مناسبی برای تکثیر و زاد و ولد مگس خانگی یا موسکا دموستیکا محسوب می‌شود و این موضوع در بردخون مردم را کلافه کرده است و می‌طلبد مسئولان نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 123 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 13 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها