سمپاشی گروپ تغییر الگوی کشاورزی قم به سمت کشت محصولات کم آبخواه - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا طلایی پیش از ظهر سه‌شنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در محل خانه مطبوعات قم برگزار شد، از تغییر شیوه آبیاری کشاورزی استان قم خبر داد و گفت: با توجه به مشکلات و چالش‌هایی که در زمینه آب در استان وجود دارد جهاد کشاورزی قم سیستم آبیاری نوین را انتخاب و در این زمینه هم رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: اما آن چه برای این نهاد مهمتر بود تغییر الگوی کشت بود با توجه به مشکل منابع آبی باید الگوی کشت تغییر و از محصولات کم آبخواه و مقاوم با بهره‌گیری از آبیاری تحت فشار قدم برداریم.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، از تسهیلات صندوق توسعه ملی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده شده و برای اجرایی شدن این مهم دو دشت شریف آباد و قمرود انتخاب و از نهادهای مختلف استان برای مدیریت چالش‌های منابع آبی بهره‌مند شدیم.

وی افزود: طرح جامع تغییر الگوی کشت برای نخستین بار در سطح کشور در این استان اجرا و این امر دستاورد مهمی برای جهاد کشاورزی استان به شمار می‌رود.

طلایی اظهار داشت: برای اجرای این طرح سطح باغ‌های پسته استان از ۳ هزار هکتار به ۱۲ هزار هکتار افزایش یافت و این روند در حال افزایش است و قرار است کشت چغندر به جای کشت محصولات پاییزی تغییر کند.

وی ادامه داد: در این طرح مصرف آب تا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت بدون این که با کاهش تولید محصول روبرو شویم و درآمد و تولید کشاورزان هم افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: طبق تحقیقات صورت گرفته در آبیاری‌های سنتی ۶۰ درصد منابع آبی تا قبل از رسیدن به گیاه در اثر تبخیر هدر می‌رود برای همین منظور الویت جهاد کشاورزی استان قم راهکارهایی برای کاهش مصرف آب در کشاورزی است و در این زمینه هم مطلوب ورود کرده است و با بهره‌گیری از اعتبارت ملی تسهیلات خوبی در قالب وام‌های بلا عوض به کشاورزان پرداخت کرده است.

کشتارگاه جاهد تا پایان پاییز امسال به بهره برداری می‌رسد

وی با اشاره به طول کشیدن زمان افتتاح و بهره‌برداری از کشتارگاه جاهد قم، بیان کرد: کشتارگاه قم حاصل تلاش افراد متفکر و صاحب نظری است و بحث کشتارگاه جاهد و فعالیت آن به مشکلات تحریم و تأمین تجهیزات مورد نیاز آن برخورد کرده است.

طلایی گفت: این کشتارگاه به بخش خصوصی واگذار شد ولی به دلیل نبود توجیه اقتصادی، سرمایه‌گذاری حاضر نشد در این امر فعالیت کند لذا شرکت خصوصی جاهد معرفی شد که در زمینه احداث کشتارگاه فعالیت دارد.

وی افزود: به این شرکت تسهیلات داده شد ولی با مشکل تحریم روبرو شد و اخیراً در جلساتی با شهرداری و شورای شهر برگزار شد عملاً شهرداری از گردونه این کشتارگاه خارج شد و طبق مزایده‌ای ۲ متقاضی پیدا شد و اکنون در مرحله پرداخت وجه نقد هستیم و تا پایان پاییز امسال به بهره برداری خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم اظهار داشت: بخش کشاورزی استان قم با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد در جایگاه مناسبی قرار نگرفته است و ارزش اقتصادی کشاورزی این استان کمتر از ۸ درصد است در حالی که ۱۲ هزار بهره‌بردار در این استان فعالیت دارند.

۸ درصد تولید تخم مرغ کشور در استان قم تولید می‌شود

وی بیان کرد: کشاورزی استان قم به سمت تولید طیور رفته و اکنون ۸ درصد تولید تخم مرغ کشور را استان قم تأمین و دراین زمینه در رتبه پنجم کشور قرار داریم.

طلایی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در زمینه مشکلات منطقه دامشهر افزود: دامشهر قم سیاست جهادکشاورزی و مورد رضایت این نهاد است مجتمع دامی دامشهر با یک هزار و ۴۰۰ رأس دام بزرگ‌ترین مجتمع دامی خاورمیانه است ولی دامداری بدون سکونت انسان امکانپذیر نیست.

وی در پایان یادآور شد: وقتی مسائل دام‌های درون شهر استان با احداث دامشهر رفع شد اکنون همه به دنبال پاک کردن صورت مسئله هستند نمی‌توان واحد دامداری را از سکونت خارج کرد مشکلات و چالشی که امروز در دامشهر وجود دارد در حیطه وظیفه جهاد کشاورزی نیست.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 122 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 3 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها