سمپاشی گروپ تولید آفت کش های نانویی بدون آلودگی محیط زیست - سمپاشی گروپ

نرگس معماری زاده، دکتری سم شناسی گیاهی از دانشگاه گیلان و مجری طرح آفت کش های نانو در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اهمیت تولیدات کشاورزی برای ادامه حیات بشر بر کسی پوشیده نیست؛ بر طبق آمار FAO سالانه بیش از ۳۵ درصد از محصولات کشاورزی در سراسر جهان به واسطه آفات کشاورزی از بین می روند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین راهکارها برای مبارزه با آفات کشاورزی، کاربرد آفت کش های شیمیایی است، افزود: به کارگیری فرمولاسیون های آفت کشی ناکارآمد می تواند خطرات جدی و جبران ناپذیری مانند از بین رفتن محصولات کشاورزی، افزایش هزینه کنترل آفات، افزایش مصرف آفت کش ها و آلودگی های زیست محیطی را ایجاد کند.

وی تاکید داشت: تمام این مشکلات، انگیزه تولید فرمولاسیون آفت کش زیست سازگار با به کارگیری فناوری نانو را ایجاد کرده؛ از این رو در صدد آمدیم تا افت کش شیمیایی را  با فرمول های زیست سازگار نانو کپسوله کنیم.

معماری زاده خاطر نشان کرد: این فرمولاسیون با فناوری نانو ضمن افزایش کارایی آفت کش ها به کنترل آفت کشاورزی پرداخته و حدالامکان از آلودگی های زیست محیطی می کاهد.

معماری زاده با بیان اینکه این نانو کپسوله ها ۱۰ نانومتر هستند؛ خاطر نشان کرد: ابعاد نانو متری ذرات ماده موثره، رهاسازی کنترل شده و آرام ماده این آفت کش، رهاسازی انتقادی ماده موثر وابسته به ph، کاهش میزان مصرف آفت کش و دفعات سم پاشی، تخریب پذیر بودن نانوفرمولاسیون تحت اشعه فرابنفش نورخورشید از جمله ویژگی های این آفت کش به شمار می رود.

وی با اشاره به کاربرد آفت کشی که با فناوری نانو به تولید رسیده، اظهار داشت: این محصول تولیدی قابلیت کاربرد در سطح وسیعی از مزارع و باغ های کشاورزی را دارد.

به گفته وی با توجه به کارایی نانوفرمولاسیون این آفت کش ها، محصولات تولیدی با قیمتی رقابتی و فرمولاسیون تجاری موجود در بازار قابل عرضه است.

معماری زاده با بیان اینکه می توان اطمینان داشت کاربرد این نوع نانوفرمولاسیون هیچ گونه آلودگی جدیدی به محیط زیست اضافه نخواهد کرد، گفت: این نانوآفت کش می تواند باقیمانده آفت کش قبلی را از محیط حذف کند.

این محقق با بیان اینکه این طرح دارای تأییدیه نانومقیاس از ستاد فناوری نانو است گفت: این طرح در آمریکا به ثبت اختراع رسیده است. 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 120 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها