سمپاشی گروپ تولید بذر اصلاح شده خربزه در راستای افزایش تولید - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از جمله ویژگی‌های زیست بوم مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان، ارزش افزوده بالایی است که برخی محصولات دانش بنیان ایجاد می‌کنند.

برخی بذرهای هیبردی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور تولید می‌شود که می‌تواند بیش از ۱۰ برابر قیمت هر بشکه نفت در هر کیلوگرم، ارزش مالی ایجاد کند. براساس تخمین فدراسیون بین المللی بذر (ISF) ارزش بازار رسمی این محصول در سال ۲۰۱۸ حدود ۷۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

علیرضا سبحانی مدیر عامل شرکت دانش بنیانی که از شرکت های فعال در این حوزه  است و فعالیت تحقیقاتی خود را از نزدیک به دو دهه پیش آغاز کرد است.

وی اظهار داشت: تولید بذر اصلاح شده گاهاً نیاز به دانش بسیار بالای دارد؛ محققین پس از سالها تحقیق بذرهای هیبریدی تولید می‌کنند که والد آن بذر ( پدر و مادر بذر) به شکل بهینه‌ای انتخاب شده است. این موضوع باعث می‌شود که بذری تولید شد که ممکن است تا ۱۰ میلیون تومان در هر کیلوگرم قیمت داشته باشد، این به معنی تولید بذر با نرخ بیش از  ۱۰ برابر قیمت یک بشکه نفت است و این مسئله خود نشانگر قدرت محصولات دانش بنیان است.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان افزود: این شرکت موفق شده است بذر اصلاح شده میوه خربزه را تولید کند و مجوزهای لازم را نیز در این زمینه اخذ کرده است، این بذر اصلاح شده تولید را در هر هکتار از ۲۰ تن تا نزدیک به ۴۰ تن افزایش می‌دهد.

سبحانی توان شرکت‌های دانش بنیان و فناور ایرانی در این حوزه را ارزنده توصیف کرد و افزود: در صورتی که این شرکت‌ها مورد حمایت قرار بگیرند، می‌توانند نیاز کشور به واردات بذر را به صورت کامل قطع کنند، البته تولید هر گونه بذر ممکن است به سال‌ها تحقیق نیاز داشته باشد، در شرکت ما نیز کار تحقیقاتی از سال ۱۳۸۰ آغاز شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 138 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 21 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.