سمپاشی گروپ تکثیر میوه بسیار مقاوم به شوری توسط یک شرکت ایرانی - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، بیوتکنولوژی کشاورزی مجموعه ای از تکنیک‌های علمی کاربردی در توسعه و پیشرفت گیاهان و حیوانات و میکروارگانیسم‌هاست. بر پایه شناخت DNA دانشمندان راه‌حل‌هایی را جهت پیشرفت در تولیدات کشاورزی ارایه دادند.

با توانایی در شناخت ژن‌های موثر بر محصولات خاص و نیز توانایی به کارگیری بسیار دقیق این چنین خصوصیات، زیست فناوری توانایی اصلاح گران را در ایجاد محصولات و حیوانات خاص ارتقا می‌دهد.

زیست فناوری پیشرفت‌هایی را ارایه می‌دهد که امکان آن با روش‌های قدیمی برای گونه مربوطه وجود ندارد. یک شرکت دانش‌بنیان با علم به محدودیت منابع آبی به سمت کشاورزی منطبق با این شرایط پیش رفته است.

بهروز کمالی مدیرعامل  یک شرکت دانش‌بنیان بیان کرد: مطالعه و شناسایی مشکلات و موانع بخش باغبانی در مناطق مختلف کشور و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع آن، یکی از رسالت‌های این مجموعه طی دوران فعالیت خود بوده است.

این فعال فناور به یکی از محصولات این شرکت اشاره کرد و گفت: پایه رویشی GN ۱۵  با رنگ ارغوانی (هایبرید بین هلو و بادام)، یکی از برترین پایه‌ها بوده که جهت پیوند ارقام مختلف هلو، شلیل و بادام مورد استفاده قرار می گیرد.این پایه به  خشکی بسیار مقاوم  بوده  و با توجه به شرایط کم آبی کشور می‌تواند جایگزین ارقام قدیمی شود. مقاومت بسیار عالی به آهک و نماتد خاک از خصوصیات بارز این پایه است.

وی ادامه داد: سیستم ریشه‌ای قوی این پایه زود باردهی و پرباردهی را به ارقام پیوندی القاء می‌کند و ضمن افزایش عملکرد در هکتار(بیش از ۶۰ تن) سبب افزایش کیفیت میوه نیز می‌شود.این پایه به شرایط غرق‌آبی مقاوم بوده و به کلروز نیز مقاومت بسیار بالایی دارد.

کمالی بیان کرد: پایه GN  دارای سن اقتصادی بالای ۲۵ سال بوده  و در ایجاد باغات مدرن و اقتصادی مورد توجه باغداران قرار گرفته است.

تکثیر گونه بسیار مقاوم به ریشه و شوری خاک

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان درباره یکی دیگر از محصولات این شرکت توضیح داد: «انگور رد گلاب» یکی از برترین ارقام انگور دنیا است که سهم بزرگی را در صادرات جهانی این محصول به خود اختصاص داده است. این رقم در سال ۱۹۸۵ در آمریکا معرفی شده است  و در سطح وسیعی در آمریکا، استرالیا و شیلی کشت شده است و به همین جهت به رقم شیلی هم معروف است.

وی ادامه داد: «انگور رد گلاب»، گونه‌ای است دانه دار، متوسط رس، دارای حبه‌های  بسیار بزرگ و قرمز رنگ است، هم به صورت تازه خوری و هم به صورت تولید  کشمش مورد  استفاده قرار می‌گیرد. دارای عملکرد بسیار بالا بوده و در سال چهارم حدود ۱۸ تن در هکتار محصول می‌دهد.

کمالی همچنین اضافه کرد: این گونه رقمی بسیار مقاوم به  نماتد ریشه و شوری خاک بوده  و وزن هر حبه آن ۱۴-۱۰ گرم است. این رقم با ژرم پلاسم اصل توسط شرکت دانش‌بنیان پردیس به روش کشت بافت  در حال تکثیر است و ارقام تولیدی هیچ تفاوت ژنتیکی با رقم اصلی نداشته و با سلامتی کامل عرضه می‌شود.

وی بیان کرد: باغداران، نهالستان‌ها و شرکت‌های کشت و صنعت از عمده‌ترین مشتریان این شرکت هستند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 127 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 17 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها