سمپاشی گروپ جریان گرایش جمعیت شاغل در بخش‌های مختلف اقتصاد - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار مهر، جمعیت شاغل بر حسب نوع فعالیت در سه گروه صنعت، کشاورزی و خدمات تقسیم‌بندی می‌شوند. آمار جمعیت شاغل به تفکیک انواع فعالیت‌ها، نشان می‌دهد بیشترین شاغلان کشور در بخش‌های خدمات و صنعت مشغول هستند؛ همچنین بخش کشاورزی، کمترین سهم اشتغال را به خود اختصاص می‌دهد.

بر اساس آخرین آمار نیروی کار، تا پایان خردادماه از جمعیت ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری شاغل حدود ۴ میلیون و ۳۵۹ هزار نفر معادل ۱۸.۷ درصد از کل شاغلان در بخش کشاورزی فعالیت دارند. همچنین ۳۱.۵ درصد از شاغلان کشور، معادل ۷ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۴۱۳ نفر در بخش صنعت و ۴۹.۸ درصد معادل ۱۱ میلیون و ۵۹۷ هزار و ۶۹۱ نفر، در بخش خدمات شاغل هستند.

بررسی نسبت اشتغال از سال ۸۴ نشان می‌دهد، جمعیت شاغل در بخش خدمات هر ساله بیش از ۴۴ درصد از شاغلان را به خود اختصاص داده است؛ به طوریکه در سال ۸۴ به میزان ۴۴.۹ درصد، در سال‌های ۸۵ و ۸۶ معادل ۴۵.۱ درصد، در سال ۸۷ معادل ۴۶.۵ درصد، در سال ۸۸ به میزان ۴۷.۴ درصد، در سال ۸۹ معادل ۴۸.۶ درصد، در سال ۹۰ به میزان ۴۸ درصد، در سال ۹۱ معادل ۴۷.۲ درصد، در سال ۹۲ به میزان ۴۷.۴، در سال ۹۳ معادل ۴۸.۳، در سال ۹۴ میزان ۴۹.۴ درصد و در سال ۹۵ معادل ۵۰.۱ درصد از شاغلان کشور در بخش‌های با «ماهیت خدمات» فعالیت داشتند.

بخش صنعت نیز، هر ساله بیش از ۳۰ درصد از شاغلان کشور را تحت پوشش دارد. به عبارتی پس از بخش خدمات که بیشترین جمعیت شاغل کشور را در بر می‌گیرد، بخش صنعت بیشترین شاغلان را به خود جذب کرده است. سهم شاغلان بخش صنعت از جمعیت کل شاغل کشور در سال ۸۴، به میزان ۳۰.۳ درصد، در سال ۸۵ معادل ۳۱.۷ درصد، در سال ۸۶ میزان ۳۲ درصد، در سال ۸۷ به میزان ۳۲.۲ درصد، در سال ۸۸ معادل ۳۱.۸ درصد، در سال ۸۹ معادل ۳۲.۲، در سال‌های ۹۰ و ۹۱ به میزان ۳۳.۴ درصد، در سال ۹۲ معادل ۳۴.۳ درصد، در سال ۹۳ به میزان ۳۳.۸ درصد، در سال ۹۴ معادل ۳۲.۵ درصد و در سال ۹۵ معادل ۳۱.۹ درصد بوده است.

اما بخش کشاورزی که کمترین سهم را در جمعیت شاغل داشته است، در سال ۸۴ بیشترین سهم را به خود اختصاص داده؛ به طوریکه در این سال، معادل ۲۴.۷ درصد از شاغلان را به خود اختصاص داد؛ اما در سال ۸۵ به میزان ۲۳.۲ درصد از جمعیت شاغل در بخش کشاورزی مشغول بودند. در سال ۸۶ نیز ۲۲.۸ درصد از شاغلان، در سال ۸۷ معادل ۲۱.۲ درصد، در سال ۸۸ به میزان ۲۰.۹ درصد، در سال ۸۹ معادل ۱۹.۲ درصد، در سال ۹۰ به میزان ۱۸ درصد، در سال ۹۱ به میزان ۱۹.۴ درصد، در سال ۹۲ معادل ۱۷.۲ درصد، در سال ۹۳ معادل ۱۷.۹ درصد و در سال‌های ۹۴ و ۹۵ نیز معادل ۱۸ درصد از جمعیت شاغل در بخش کشاورزی و بخش‌های مرتبط مشغول به کار بودند.

روند سهم هر یک از فعالیت‌های مذکور از جمعیت شاغل نشان می‌دهد، تعداد جمعیت شاغل در بخش کشاورزی طی ۱۲ سال گذشته روند نزولی داشته است، در عین حال روند جمعیت شاغل در بخش صنعت تقریبا یک جریان ثابت و با نوسان کم بوده و جمعیت شاغلان در بخش خدمات تقربیا یک روند افزایشی داشته است.

سهم جمعیت شاغل بر حسب نوع فعالیت (تا پایان خرداد ۹۶)

                                                                                                                منبع: مرکز آمار ایران

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 132 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 13 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها