سمپاشی گروپ دولتی ها همه کاره سازمان غیردولتی/مشارکت اعضا حداقلی بود - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگارمهر، پنجمین دوره انتخابات شورای استانی سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی کردستان روز جمعه از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ عصر به طول انجامید و در این مدت که چند ساعتی هم تمدید شد تنها ۴۰۰ نفر از کل اعضای سازمان که بالغ بر ۵ هزار نفر هستند، شرکت کرده بودند.

مرحله نخست این دوره از انتخابات یکم تیرماه امسال برگزار شد که براساس قانون می بایست نصف به علاوه یک نفر از اعضا در آن شرکت می کردند که حدود ۶۰ نفر حضور پیدا کرده بودند  بنابراین انتخابات به مرحله دوم موکول شد، اکثر اعضای واجد شرایط رای دادن هم عدم اطلاع از زمان برگزاری را دلیل حضورنیافتن خود ذکر کردند.

البته از ۵ هزار و ۱۴۱ نفر عضو سازمان هم تنها هزار و ۱۰۰ نفر کارت عضویت خود را تمدید کرده بودند و حق رای داشتند بنابراین تنها ۳۶.۳ درصد اعضای واجد شرایط هم در این دوره مشارکت کرده بودند.

۱۴ نفر داوطلب و نامزد این دوره از انتخابات بودند که یک نفر از این کاندیداها قبل از برگزاری انتخابات انصراف داد و ۱۳ نفر دیگر که اکثر آنها را هم کارمندان دستگاه های دولتی تشکیل داده بودند، باهم به رقابت پرداختند.

اعضاخواستار تغییر ساختار فعلی سازمان نظام مهندسی کشاورزی کردستان هستند

دیار احمدی، نامزد انصرافی این دوره از انتخابات شورای نظام مهندسی استان در گفت و گو با خبرنگار مهر به دلایل انصراف خود اشاره کرد و گفت: براساس قانون تاسیس سازمان می بایست ساختار آن غیر دولتی باشد ولی متاسفانه اکثر اعضای شورا را کارمندان دولت تشکیل داده اند.

وی عنوان کرد: امسال برای سومین دوره است شاهد حضور کاندیداهای شورای استانی سازمان تحت ائتلافی ۶ نفره هستیم که بیشتر آنها هم کارمندان جهاد کشاورزی استان هستند.

وی بیان کرد: بی شک استفاده از امکانات سازمان برای کاندیداهایی که خود از اعضای شورای فعلی سازمان هستند، بیشتر بوده است.

احمدی اظهارداشت: دید و خواسته ما تغییر ساختار از سیستم دولتی به غیردولتی برطبق قانون تاسیس در این سازمان است و اینکه از توان متخصصان با همراهی مسئولان دولتی استفاده شود.

وی اضافه کرد: بسیاری از اعضای سازمان نسبت به نحوه واگذاری کارها و اینکه طرح ها تنها به گروه خاصی سپرده می شود، اعتراض دارند.

بعد از ارائه گزارش عملکرد سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی استان توسط ریاست سازمان، تعدادی از اعضا سوالاتی را از رییس سازمان هم چون چه منفعتی در شورای استانی این سازمان وجود دارد که کارمندان دولت تا این اندازه تمایل به شرکت در آن از خود نشان می دهند؟.

رییس سازمان در پاسخ به سوال مذکور گفت: همه اعضا حق کاندیدا شدن را دارند و خود اعضا باید پاسخگوی این سوال باشند.

  در این مجمع سالیانه و انتخابات شورای استانی سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان از بین هفت نفر که داوطلب بازرس سازمان دراین دوره شدند اشکان حسین پناهی با ۸۴ رای به عنوان بازرس اصلی و دیار احمدی هم با ۵۷ رای به عنوان علی البدل از سوی اعضای حاضر در مراسم انتخاب شدند.

از ۴۰۰ نفر شرکت کننده در این دوره از انتخابات تنها ۲۷۳ نفر هم در انتخابات بازرس شرکت کردند و مابقی بعد از رای خود به کاندیداهای شورای استانی سالن را ترک کردند.

هیچ گونه تخلفی در این دوره از انتخابات سازمان مشاهده نشده است

 مسئول هیئت نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شورای استانی نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی درکردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: در این دوره برخلاف دوره های گذشته سازمان برای کاندیداها از طریق سامانه پیامکی خود تبلیغ کرد و از طریق صداو سیما هم زمان برگزاری انتخابات اطلاع رسانی شد.

حامد قادرزاده با بیان اینکه کارت عضویت هزارو ۱۰۰ نفر از اعضای سازمان تمدید شده بود، بیان کرد: از این تعداد هم ۴۰۰ نفر در این دوره شرکت کردند.

وی عدم تمایل اعضا به تمدید کارت های  عضویتشان را یکی از ضعف های موجود در این سازمان خواند و عنوان کرد: چون اعضای از حمایت مناسب این سازمان برخوردار نیستند لذا تمایلی هم به تمدید کارت عضویت خود ندارند.

وی ادامه داد: ۵۰ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه کردستان هم کارت عضویت خود را تمدید نکرده و هیچ کدام هم در انتخابات شرکت نکرده بودند.

قادرزاده  با اشاره به اینکه در کشور ما اکثر فعالان بخش کشاورزی دو شغله هستند و این ضعف بزرگی محسوب می شود، افزود: چون هیچ کشاورزی هم ملزم به استفاده از مهندس کشاورزی نیست و دولت هم برکشاورزان احاطه ای ندارد لذا تمایلی هم از طرف فارغ التحصیلان کشاورزی برای مشارکت وجود ندارد.

وی اضافه کرد: راهکار این است که متولیان کشاورزی، دانشکده های کشاوری، اتحادیه ها و انجمن ها صنفی این بخش، پروژه ها و طرح های اقتصادی مناسب به کشاورز ارائه تا آنها احساس بهره مندی مفید از جامعه مهندسی کنند.

وی اعلام کرد: این دوره از انتخابات با نظارت و سلامت کامل برگزار شده و تاکنون هم تخلفی در آن مشاهده و ثبت نشده است.

رییس اسبق سازمان نظام مهندسی کشاورزی کردستان نتوانست در انتخابات سازمان رای دهد

رییس اسبق سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کردستان که ریاست دوره های اول و دوم این سازمان را برعهده داشت، به همراه رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان و معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان در این دوره از انتخابات حضور یافت ولی  به دلیل اینکه کارت عضویت خود را تمدید نکرده بود، نتوانست رای دهد.

از دیگر  نکات جالب توجه  این دوره از انتخابات هم این بود که در زمان شمارش آراء کاندیداهای شورای استانی تنها ۳۴ نفر که بیشتر آنها را هم  کاندیداها، کادر اجرایی و ناظران تشکیل داده بودند، در سالن حضور داشتند.

 بی شک این نوع مشارکت آن هم از قشر تحصیل کرده جای سوال دارد، آیا آنها نسبت به وضعیت اداره و مدیریت سازمان معترض اند و یا اینکه چون سازمان خدمت مناسبی به آنها ارائه نکرده و اهرم تشویقی و ترغیبی برای حضور و مشارکت آنها در برنامه های مختلف ایجاد نکرده است، اینگونه عمل کردند.

تعداد آراء اعضای سازمان به کاندیداها هم نسبت به دوره چهارم انتخابات حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده بود و متاسفانه در هر دوره شاهد کاهش مشارکت اعضای سازمان در انتخابات هستیم و امید است اعضای شورای جدید سازمان در این دوره به گونه ای عمل کنند که در ششمین دوره انتخابات که چهار سال آینده برگزار خواهد شد حضوری حداکثری را شاهد باشیم.

عابد احمدی که دو دوره است ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی را برعهده دارد در این دوره هم با ۲۷۵ رای به شورای استانی سازمان راه پیدا کرد.

ائتلاف ۶ نفره ای که در دوره گذشته و هم در این دوره توانستند پیروز انتخابات شوند متشکل از عابد احمدی، امیر اسکندری با ۲۲۴ رای، کاوه نیکدل ۲۶۴ رای، سید فراز توانایی ۲۰۳ رای، دادور سهرابی ۱۸۸ رای، امین صادقی ۱۹۹ رای بود و از میان دیگر کاندیداها شهریار سهرابی هم با ۱۳۰ رای به جمع اعضای شورای انتخابی سازمان پیوست.

لازم به ذکر است، در ماده دو قانون تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران  آمده است، سازمان نظام مهندسی کشاورزی، سازمانی است غیر دولتی با استقلال مـالی و شخصـیت حقـوقی مسـتقل کـه بـه منظـور رسیدن به اهداف و انجام وظایف مقرر در این قانون تشکیل شده است.

حال از ۷ نفر راه یافته به شورای استانی سازمان نظام مهندسی استان ۵ نفر کارمند دولت هستند و دو نفر دیگر هم یکی استاد دانشگاه و دیگری مدیر شرکت بیمه محصولات کشاورزی است.

این در حالی است که ۴ عضو دیگر شورای استان را اعضای انتصابی متشکل از دو نماینده از سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیرکل محیط زیست یا نماینده تام الاختیار او و یک نفر از اعضای هیئت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی مرکز استان تشکیل می دهند.

لذا از ۱۱ نفر عضو شورای استانی سازمان نظام مهندسی تنها دو نفرغیردولتی اند به عبارتی، بیش از ۸۰ درصد این شورا را دولتی ها تشکیل دادند و می توان گفت سازمان غیر دولتی که دولتی ها آن را مدیریت می کنند.

این شرایط پیش آمده تنها مختص سازمان نظام مهندسی کشاورزی هم نیست و این مسئله که سازمانی غیردولتی توسط دولتی ها مدیریت می شود، در دیگر سازمان های این چنینی همچون نظام مهندسی معدن و ساختمان هم به چالش جدی تبدیل شده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 131 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 3 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها