سمپاشی گروپ زراعت چوب با استفاده از آب‌های غیرمتعارف - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عادل جلیلی درباره زراعت چوب در کشور گفت: صنایع چوب و کاغذ در ایران دارای ظرفیت بالایی است و این مهم اشتغال و ارزش‌افزوده خوبی را ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صنایع چوب در کشور با ظرفیت کمتری در حال فعالیت هستند، گفت: اگر بتوانیم مواد اولیه این صنایع را تأمین کنیم این صنعت ارزش اقتصادی بالایی را رقم می‌زند.

جلیلی از راه‌های تأمین ظرفیت این صنایع را، واردات و زراعت چوب عنوان کرد و ادامه داد: واردات چوب با توجه به محدودیت‌هایی که برای آن وجود دارد، در حال حاضر قابل‌اجرا نیست؛ البته اگر این محدودیت‌ها برداشته شود، ظرفیت این صنایع بالاست و می‌توانیم واردات داشته باشیم.

وی درباره زراعت چوب در ایران گفت: در سال‌های گذشته، تحقیقاتی درباره زراعت چوب با محوریت درخت صنوبر در قالب بررسی سازگاری و تولید این نوع درخت، در شمال و مرکز ایران انجام شده است.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور اضافه کرد: در سه سال گذشته نیز طرح‌های مختلفی برای صنوبرکاری در سطح کاشت و بررسی ظرفیت تولید آن در کشور اجرا شده است.

جلیلی گفت: پتانسیل زراعت چوب نیز با توجه به محدودیت آب و رقابت با سایر محصولات در کشور، برای این محصول مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه طرح زراعت چوب با استفاده از آب‌های غیرمتعارف در این مؤسسه بررسی شده است، افزود: درباره زراعت چوب با استفاده از آب‌های غیرمتعارف در ۱۰ کلان‌شهر از جمله تهران، تبریز، کرج، مشهد، اهواز و رشت مطالعه و بررسی‌های لازم انجام شده است.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با تأکید بر ظرفیت و پتانسیل‌یابی حریم رودخانه‌ها در شمال و شمال غرب نیز، گفت: ظرفیت بالای زراعت در شرایط دیم که عمدتاً در شمال ایران از جمله گیلان و در قسمتی از مازندران وجود دارد، مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه آن بود که زراعت چوب در این مناطق در عرصه‌های خالی و تخریب‌شده می‌تواند اجرا شود.

وی توسعه کاشت اکالیپتوس در استان خوزستان را از دیگر طرح‌های مورد بررسی در این مؤسسه عنوان کرد و افزود: زراعت چوب از جمله طرح‌هایی است که کمترین وابستگی دولت در آن وجود داشته و فقط نیاز به حمایت دارد و دولت در قالب تسهیلات می‌تواند به این طرح کمک کند.

جلیلی با اشاره به این که در ایستگاه‌های تحقیقاتی در شمال، شمال‌غرب و البرز، تأمین قلمه‌های ارقام پر محصول صنوبر را تولید می‌کنیم، گفت: توانایی تهیه ۱۵ تا ۲۰ میلیون قلمه صنوبر را داریم تا آن را در اختیار تولیدکنندگان نهال صنوبر قرار دهیم.

به گفته وی، بخشی از این تولید را در اختیار صنایع قرار داده و بخشی نیز توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور توزیع می‌شود.

جلیلی بابیان اینکه بر اساس مطالعات انجام گرفته ۹۲۰ هزار هکتار عرصه مستعد برای زراعت چوب در کشور وجود دارد، گفت: مطالعات در روش بهره‌برداری کوتاه‌مدت نشان داده که صنوبر پس از چهار سال، قابلیت برداشت برای استفاده در صنایع را دارد

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 112 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها