سمپاشی گروپ زمان سم‌ پاشی درختان میوه - سمپاشی گروپ

اگر شما باغدار باشید و یا حتی باغچه ای کوچک درخانه خود داشته باشید، حتما این را می‌دانید که داشتن درختانی سالم و به طبع آن هنگام به بار نشستن محصولات، جمع آوری میوه هایی سالم لذت بسیاری را به همراه دارد. همانطور که می‌دانید، برای داشتن درختانی سالم و بدست آوردن محصولاتی پربار باید به آن‌ها رسیدگی کرد. حتی بزرگترین درختان دنیا نیز برای آن که سالیانی طولانی سالم بمانند نیاز به رسیدگی دارند.

شاید بسیاری از شما شاهد بیماری ها و آفاتی که درختان را درگیر می‌کند بوده باشید و می‌دانید بهترین راه مقابله با این آفات سم پاشی است. ولی باید این نکته را توجه داشت که این سم پاشی باید قبل از رسیدن کرم به داخل میوه‌ها صورت گیرد، زیرا میوه هایی که سالم باشند توانایی مقابله بهتری را در برابربیماری ها و حمله حشرات خواهند داشت. از این رو انجام سم پاشی سالیانه باعث تقویت سلامت درختان میوه ها می‌شود.حتی بزرگترین درختان دنیا نیز برای مقابله با بیماری ها باید سم پاشی شوند و بهترین زمان سم پاشی اواخر فصل زمستان و اوایل بهار می‌باشد.

زمان سم زدن درختان میوه چه موقع است؟

همانطورکه در بالا نیز مطرح کردیم، برای داشتن درختی سالم و محصولی پربار در فصل بهار و تابستان و جلوگیری از بوجود آمدن آفات و حشرات در این فصل ها بهترین زمان سم پاشی درختان اواخر زمستان و اوایل بهار است و این موضوع برای باغدارانی که از این راه کسب درآمد می‌کنند بسیار حائز اهمیت است.

برای سم پاشی در فصل بهار باید بعد از ریختن شکوفه‌ها اولین سم پاشی صورت گیرد و بعد از دوهفته دومین سم پاشی نیز انجام شود. به غیر از این می‌توانید در اواخر مرداد و یا اوایل شهریور زمانی که وجود حشرات و حفره های لاروی جدید را مشاهده کردید مجددا سم پاشی را تکرار کنید.

سم پاشی درختان میوه در فصل زمستان نیز اصول خاص خود را دارد و باید بعد از پایان سرمای زمستان عمل سم پاشی صورت پذیرد. در غیر اینصورت باعث آسیب رسیدن به درختان می‌شود. در این فصل به دلیل آن که درختان برگی ندارند برای سم پاشی درختان سم کمتری استفاده شده و این خود باعث صرفه جویی می‌شود. همچنین به خاطر نداشتن برگ سموم به راحتی روی شاخه ها و تنه درختان قرار گرفته و در آن‌ها نفوذ می‌کند.

علاوه بر این سم پاشی در موقعی که درختان محصول و میوه ای داشته باشند باعث ایجاد مسمومیت در آن‌ها می‌شود. از این رو فصل زمستان را به دلیل این که درختان محصولی ندارند بهترین زمان برای سم پاشی می‌دانند. همچنین سم پاشی وقتی که شکوفه درختان پدیدار می‌شود موجب آسیب رساندن به شکوفه ها و زنبورهای گرده افشان می‌شود که این خود بازدهی محصولات را کاهش می‌دهد.

از دیگر مزایای سم پاشی در فصل زمستان از بین بردن بیماری ها و تخم حشراتی است که در طول زمستان در زیر و یا روی پوسته و تنه درختان قرار گرفته‌اند، مانند کنه ها، تخم شته ها، انواع شپشک ها و… که با سم پاشی زمستانی از بین خواهندرفت.

برای حفاظت از درختان دستورالعمل کلی وجود ندارد و شما باید با توجه به نوع درخت و زمان مناسب برای سم پاشی، از آن‌ها در مقابل بیماری‌های درختان مراقبت کنید، تا سالیانی طولانی بتوانید از درختان خود بهره ببرید. بزرگترین درختان دنیا نیز باید باتوجه به این‌که از چه نوع درختی هستند و آفات روی آن‌ها چه زمانی پدیدار می‌شود سم پاشی شوند تا سالم بمانند.

با استفاده از انواع مختلفی از محصولات شیمیایی و ارگانیک می‌توان با حشرات بیماری‌زا و یا قارچ‌ها مقابله کرد، اما باغداران برای سم پاشی درختان معمولا از روغن ولک و کنه‌کش استفاده می‌کنند.

اصول سم‌پاشی درختان

سم پاشی درختان برای مراقبت از آن‌ها اصولی دارد، که اگر می‌خواهید نتیجه مطلوب را بدست آورید، لازم است که این اصول را رعایت کنید. برای سم پاشی بزرگترین درختان دنیا نیز این اصول و قواعد رعایت می‌شود.

  • اگر می‌خواهید در زمستان سم پاشی را انجام دهید، ابتدا باید کار هرس درختان را به پایان رسانید، سپس سم پاشی کنید.
  • سم پاشی باید به گونه‌ای باشد که در انتها مقداراندکی سم از روی درخت چکه کند.
  • قبل از سم پاشی به اندازه‌ای که درختان مرطوب شوند آن‌ها را آبیاری کنید.
  • یک هفته قبل از بوجودآمدن جوانه ها کار سم پاشی را آغازکنید.
  • در سم پاشی به تنه درختان و سایه انداز آن‌ها توجه ویژه داشته باشید.
  • برای سم پاشی از مخلوط روغن ولک و یک سم حشره‌کش استفاده کنید.
  • در پایان سم پاشی از ریختن سم به داخل آب‌های زیر زمینی و آب‌های جاری خودداری کنید.
  • دمای مناسب سم پاشی را که دمایی زیر ۳۵ درجه است را حتما در نظر داشته باشید.
  • در هنگام سم پاشی از تجهیزات ایمنی کلاه، ماسک ودستکش حتما استفاده کرده واز خوردن آشامیدن چیزی در آن زمان پرهیز کنید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 166 views بار دسته بندی : ریپورتاژ اگهی تاريخ : 2 آگوست 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.