سمپاشی گروپ زمین های تشنه دره شهر در انتظار آب/ مسئولان وعده می دهند - سمپاشی گروپ

خبرگزاری مهر-گروه استان ها: شهرستان دره شهر در جنوب استان ایلام از قطب های اصلی کشاورزی این استان به شمار می رود که از گذشته تاکنون به دلیل قرار گرفتن در کنار رودخانه سیمره از ظرفیت بالایی برای کشت انواع محصولات کشاورزی برخوردار بوده است.

متاسفانه طی سال های گذشته به خوبی از ظرفیت های رودخانه سیمره برای توسعه اراضی آبی شهرستان استفاده نشده این در حالی است که شغل اکثر مردم منطقه کشاورزی است.

البته در کنار این مسئله، طرح هایی نیز برای توسعه اراضی آبی شهرستان با استفاده از آب رودخانه سیمره ایجاد شده و در حال اجراست، طرح ایستگاه پمپاژ «چم ژاب-ارمو» دره شهر که آب رودخانه سیمره را به زمین های کشاورزی بخش ارمو واقع در این شهرستان انتقال می دهد یکی از طرح هایی است که سال گذشته اجرا شده و بخشی از آن هنوز به بهره برداری نرسیده است.

کشاورزان در انتظار آب

یکی از کشاورزی شهرستان دره شهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان دره شهر با داشتن خاک حاصلخیز یکی از مناطق مستعد استان برای کشاورزی است.

علی مرادی افزود: سالهاست در منطقه ارمو مشغول به کار هستم ولی به دلیل دیمی بودن اراضی بیشتر سال ها به دلیل خشکسالی و کمبود بارش ها با خسارت های زیادی مواجه می شویم.

وی عنوان کرد: عبور رودخانه سیمره از این منطقه هم باعث رونق کشاورزی و تبدیل اراضی دیم به آبی نشده و سالهاست مسئولان وعده راه اندازی ایستگاه پمپاژ چم ژاب-ارمو را می دهند که هنوز قسمتی از به بهره برداری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم منطقه به دلیل نبود شغل مهاجرت کرده اند، تصریح کرد: اگر آب رودخانه سیمره باعث رونق اراضی کشاورزی منطقه شود قطعا این مسئله باعث بازگشت مردم به دیار خود می شود.

مرادی بیان داشت: کشاورزی شغل اکثر مردم منطقه است و امرار معاش زندگی از طریق همین راه است، از مسئولان تقاضا داریم این ایستگاه را کامل کنند تا رونق، اشتغال و امید به این منطقه بازگردد.

اشتغالزایی ۱۵۰۰ نفر با بهره برداری کامل از ایستگاه پمپاژ چم ژاب-ارمو

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با اجرای این طرح علاوه بر تبدیل یک هزار و ۸۰۰ هکتار زمین دیم به آبی هم تولید محصولات کشاورزی افزایش یافته و هم صنایع جانبی توسعه می یابد.

سید محمد تراب میری عنوان کرد: رودخانه سیمره از ظرفیت های مهم آبی شهرستان دره شهر است که در سال های اخیر کام تشنه اراضی دیم را سیراب کرده و عملیات آبرسانی به اراضی دیم از طریق پمپاژ چم ژاب-ارمو یک سالی است که آغاز شده است.

وی تصریح کرد: با توسعه اراضی آبی کشاورزی، رونق کشت محصولات و البته ایجاد صنایع فرآوری می توان شاهد افزایش تولید محصولات کشاورزی و اشتغالزایی بسیار زیاد در شهرستان دره شهر بود.

میری بیان داشت: طرح پمپاژ چم ژاب-ارمو دارای ۲۴ کیلومتر خط انتقال اصلی و ۱۷۰ کیلومتر شبکه داخل مزارع است که در هر ثانیه ۹۰۰ لیتر آب به اراضی تحت پوشش منتقل می کند.

وی افزود: این طرح از جمله طرح هایی است که علاوه بر افزایش ۸۵ درصدی راندمان آب موجب افزایش ۴۰ درصدی در تولیدات و محصولات زراعی و باغی شهرستان می شود.

وی گفت: با بهره برداری کامل از این طرح بیش از ۷۰۰ خانوار کشاورز از مزایای آن بهره مند می شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام یادآور شد: این طرح که یکی از بزرگترین طرح های آبرسانی بخش کشاورزی استان است که علاوه بر این که اراضی دیم منطقه را تحت پوشش شبکه آبیاری قرار می دهد زمینه اشتغال یک هزار و ۵۰۰ نفر هم به صورت مستقیم فراهم می کند.

ایستگاه چم ژاب -ارمو بیشترین سهم اعتبارات ملی آبیاری و زهکشی کشور

 مدیر جهاد کشاورزی دره شهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: فاز اول این طرح در سطح ۹۰۰ هکتار از اراضی دیم که مستعد آبیاری بودند، در سال گذشته افتتاح شده است.

طیار فیلی افزود: فاز دوم نیز در ابتدای سال جاری در سطح ۹۰۰ هکتار از اراضی آغاز شده و به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

وی عنوان کرد: امسال نیز بیشترین سهم اعتبارات ملی آبیاری و زهکشی کشور به ایستگاه چم ژاب ارمو اختصاص یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی دره شهر اظهار داشت: امیدوار هستیم که همکاران در سازمان جهاد کشاورزی بتوانند نهایت استفاده را از این اعتبارات تخصیصی که نقدینگی آن هم به استان ابلاغ شده را داشته باشند.

رونق تولید و اشتغال از پیامدهای این طرح مهم و آبرسانی است، با توجه به اینکه هم اکنون سالانه ۱۹۰ هزار تن محصولات کشاورزی در شهرستان دره شهر تولید می شود می توان با اجرای این طرح شاهد افزایش چندبرابری محصولات شهرستان بود.

از مهمترین مسائل کشاورزی استان نبود آب در سال های گذشته بوده که با اجرای این طرح که از سیستم های نوین آبیاری استفاده می شود، می توان شاهد صرفه جویی در مصارف کشاورزی استان بود.

خیار، طالبی، گندم، لیمو، برنج و….از مهمترین محصولات کشاورزی در سطح شهرستان دره شهر به شمار می روند، بعضی از محصولات شهرستان مثل خیار در کشور بسیار با کیفیت هستند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 104 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 3 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها