سمپاشی گروپ ساخت‌وسازهای غیرقانونی در بوئین‌میاندشت مشکل‌ساز شده است - سمپاشی گروپ

محمدتقی فرهادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بوئین‌میاندشت با هزار کیلومتر مربع مساحت غربی‌ترین شهرستان استان اصفهان است، اظهار داشت: منابع آبی شهرستان شامل ۱۷۲ حلقه چاه، ۶۰۱ دهنه چشمه، ۲۹۳ رشته قنات و ۱۳۰ جوی مشترک از محل رودخانه است که به شکل تقریبی سالانه و در حالت نرمال حدود ۱۴۰ میلیون متر مکعب آب زیرزمینی و سطحی در بخش کشاورزی شهرستان استفاده می‌شود.

میزان برداشت سیب زمینی بوئین میاندشت حدود ۵۰ هزار تن است
وی با بیان اینکه در شهرستان بوئین‌میاندشت ۱۱ هزار هکتار اراضی آبی و هشت هزار هکتار اراضی دیم داریم، از سطح دو هزار هکتار باغات شهرستان چهار هزار و ۵۰۰ تن محصول برداشت می‌شود، گفت: در شهرستان بوئین‌میاندشت سالانه از سطح شش هکتار اراضی زیرکشت گندم ۱۴ هزار تن گندم برداشت می‌شود و میزان برداشت سیب زمینی تقریباً ۵۰ هزار تن است.

مدیر جهاد کشاورزی بوئین میاندشت با بیان اینکه در شهرستان بوئین میاندشت ۱۳ واحد طیور فعال داریم، گفت: مجموع تولیدات زراعی شهرستان ۱۵۰ هزار تن و دامی ۱۴ هزار تن است، سالانه کل محصولات زراعی و دامی شهرستان ۱۷۰ هزار تن است.

وی با بیان اینکه ۶۲ درصد اراضی کشاورزی شهرستان به سیستم آبیاری نوین مجهز شد، ادامه داد: در شهرستان گلخانه نداریم، امسال چهار گلخانه در سطح دو هکتار احداث می‌شود، دو واحد صنایع تبدیلی سیب زمینی در شهر «افوس» و بوئین‌میاندشت داریم که ۱۰ هزار تن سیب زمینی شهرستان فرآوری می‌شود.

زمین‌های زراعی بوئین میاندشت خرده مالکی است

فرهادی با بیان اینکه در شهرستان سه حوزه آبریز شامل حوزه آبریز کارون که دسترسی به برداشت آب آن نداریم، اما ۷۰ درصد حوزه آبریز سطحی شهرستان از «قمرود» و ۲۵ درصد حوزه آبریز زیرزمینی در زاینده‌رود است، بیان داشت: زمین‌های زراعی شهرستان به شدت خرده مالکی و بعضی مالکیت‌ها زیر دو هکتار است که برای چرخه زندگی سخت است، سواد کشاورزی پایین، سن بالای کشاورزان و خرده مالکی معضلات بخش کشاورزی شهرستان بوئین‌میاندشت است‌.

وی با بیان اینکه قوانین کشاورزی مربوط به سال ۳۲ پیش و متکی به قانون قبل از انقلاب است، گفت: قانون حفظ کاربری اراضی متأسفانه بازنگری نشده است، قرار است کار ترویجی در بخش کشاورزی انجام دهیم اما شرایطی ایجاد شده که کار جهاد کشاورزی فقط تخریب ساخت و سازهای غیر قانونی شده که برای حفظ زمین کشاورزی نیاز به تشکیل یک واحد جداگانه است.

نگاه به کشاورزی سازندگی نیست

مدیر جهاد کشاورزی بوئین میاندشت ادامه داد: نگاه به کشاورزی سازندگی نیست و قوانینی متضادی در حوزه کشاورزی وجود دارد که مشکل ایجاد شده است، خرده مالکی و خرد شدن اراضی کشاورز از دیگر مشکلات بخش کشاورزی است که برای دریافت سند در تعاونی‌های تولید حمایتی انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: چند سالی برای تأمین آب کشاورزی ردیف اعتباری حذف شده است و اگر کشاورز بخواهد استخر و بند انحرافی ایجاد کند هزینه بردار است که نیاز به ردیف اعتبار تأمین آب دارد، سالانه دو میلیارد تومان اعتبار در دسترسی نداریم و دو سالی که اعتبار نفت تخصیص ندادند و به ۹ شهرستان استان فقط اعتبار توازن تخصیص داده می‌شود.

فرهادی افزود: اعتبارات توازن بخشی کشاورزی را به موضوع اشتغال ربط دادند متأسفانه ضریب اشتغال شهرستان بوئین‌میاندشت ۱۲.۱ درصد است در صورتی که اداره کار ضریب بیکاری شهرستان را ۲۴ درصد اعلام کرده است، قانون الگوی کشت در تمام شهرستان‌های استان تعیین شده است اما الگوی کشت فقط در حد مقدار کاشت محصول است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 122 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 25 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها