سمپاشی گروپ «سرن» مهد لوبیای ارگانیک/ لوبیا مهاجرت روستاییان را معکوس کرد - سمپاشی گروپ

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: روستای کهن و تاریخی سرن واقع در دهستان سه هزار بخش خرم‌آباد شهرستان تنکابن با ۱۰۲ خانوار جمعیت، وجه‌تسمیه خود را به‌واسطه آب‌وهوای کم‌نظیرش گرفته و از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیاری برخوردار است..

نام روستای سرن با لوبیای معروفش در میان بومیان گره‌خورده و هرساله در شهریورماه گردشگران زیادی برای خرید لوبیای منحصربه‌فرد سرن به این روستای زیبا و خوش آب‌وهوا سفر می‌کنند.

محمد شلفی دهیار این روستا در حاشیه نخستین جشنواره برداشت لوبیای ارگانیک می‌گوید: طرح کاشت لوبیا از سال ۱۳۸۸ به‌طورجدی در بین روستاییان آغازشده و در حال حاضر ۱۳۰ هکتار از اراضی این روستا زیر کشت لوبیا قرار دارد.

درآمد خوب و زودبازده بودن این محصول و مواد مغذی بالای آن باعث شده تا روستای سرن تنکابن از سال ۱۳۸۸ شاهد مهاجرت معکوس روستاییان بوده و از ۲۰ خانوار به ۱۰۲ خانوار رسید

وی افزود: میانگین برداشت لوبیا در هر هکتار ۱۰ تن بوده و از هر هزار متر زمین از سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان لوبیا برداشت می‌شود ودرآمد خوب و زودبازده بودن این محصول و مواد مغذی بالای آن باعث شده تا روستای سرن تنکابن از سال ۱۳۸۸ شاهد مهاجرت معکوس روستاییان بوده و جمعیت آن از ۲۰ خانوار به ۱۰۲ خانوار رسید.

 شلفی اضافه کرد: برای نیمه دوم سال در نظر داریم طرح دام‌پروری در روستا اجرا کنیم که این طرح در حال مطالعه است.

وی بابیان اینکه در سال جاری لوبیای منحصربه‌فرد سرن از نقاط گوناگون کشور خریدار داشته است، اظهار داشت: روستای سرن به‌جز محصول لوبیا که جاذبه‌ای کشاورزی محسوب شده، دارای آب‌معدنی شلف و آبگرم سه هزار است که در نوع خود بی‌نظیر هستند.

 دهیار روستای سرن ادامه داد: این روستا دارای حمام قدیمی با ۷۰ سال قدمت است که میراث فرهنگی در تلاش است تا آن را به ثبت برساند، همچنین آبشارهایی در دل روستای سرن وجود دارد که هنوز برخی بومی‌ها نیز به آن دست نیافته و بسیار بکر هستند.

 وی افزود: راه‌اندازی خط تولید کنسرو لوبیا و صنایع تبدیلی این محصول می‌تواند در رونق اقتصاد روستا و منطقه بسیار مفید باشد.

 گل علی شلفی یکی از لوبیا کاران روستای سرن نیز گفت: بازدهی لوبیای سرن به دلیل اقلیم خاص این روستا و آب‌وهوای آن بسیار خوب بوده و خوشبختانه درآمد قابل‌توجهی نصیب لوبیا کاران می‌شود.

 وی ضمن ابراز رضایت از برگزاری نخستین جشنواره لوبیای ارگانیک در روستای سرن افزود: این جشنواره‌ها در معرفی محصول لوبیای ما می‌توانند بسیار مؤثر باشند.

 عقیل استادی رئیس جهاد کشاورزی تنکابن هم درباره اهداف نخستین جشنواره برداشت لوبیای ارگانیک در روستای سرن گفت: برگزاری جشن برداشت محصول ریشه در آداب و سنن کهن ایرانیان داشته و ایجاد شورونشاط محلی، معرفی توانمندی‌های روستا به مسئولان بالادست، وحدت و انسجام محلی ازجمله اهداف برگزاری این جشنواره است.

سالانه چهار تن لوبیا از هر هکتار برداشت‌شده و بالغ‌بر ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان درآمد وارد روستا می‌شود

وی افزود؛ ۱۳۵ هکتار از اراضی روستای سرن زیر کشت لوبیا قرار دارد که سالانه چهار تن لوبیا از هر هکتار برداشت‌شده و بالغ‌بر ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان درآمد وارد روستا می‌شود.

 استادی بابیان اینکه ظرفیت این روستا نمونه بارز اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی است، اضافه کرد: در نظر داریم برای گسترش سطوح زیر کشت و تقویت اقتصاد خانوارها در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان تنکابن بیشترین اعتبار را برای تأمین آب زراعی به روستای سرن اختصاص دهیم.

جان الله عبدی مدیرکل دفتر روستایی استانداری مازندران در حاشیه برگزاری این جشنواره ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین جشنواره‌هایی گفت: مهاجرت معکوس، افزایش تولید و افزایش توریست و ایجاد نشاط اجتماعی دستاورد چنین جشنواره‌هایی است.

وی افزود: روستاهای مازندران ظرفیت غنی و قوی برای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی بوده و باید بخشداران و شوراهای اسلامی و دهیاران در معرفی این ظرفیت‌ها به مردم روستا کمک کنند.

عبدی بابیان اینکه ۱۷۵۰ هکتار از اراضی مازندران زیر کشت لوبیا با انواع گوناگون قرار دارد، اضافه کرد: نوآوری در تولید و استفاده از روش‌های جدید و دانش‌بنیان می‌تواند در افزایش و بهره‌وری تولید نقش مهمی داشته باشد.

وی گفت: ساماندهی تولیدکنندگان در قالب تشکل‌ها و شرکت‌های تعاونی به انسجام آنان در تولید بیشتر محصولاتشان کمک می‌کند.

 عبدی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان لوبیای ارگانیک سرن می‌توانند با اخذ برند ارگانیک در قالب بسته‌بندی شکیل و زیبا تولیداتشان را به نقاط گوناگون کشور ارائه داده و حتی به صادرات محصولاتشان نیز بیندیشند.

این مسئول بابیان اینکه لوبیا یکی از جاذبه‌های طبیعت‌گردی و کشاورزی به‌حساب می‌آید، افزود: دهیاری این روستا می‌تواند به‌منظور تقویت توریست، از این جاذبه منحصربه‌فرد کمک بگیرد و گردشگران را برای طبیعت‌گردی و استفاده از لوبیا به روستای سرن دعوت کند.

توجه دولتمردان به پتانسیل‌ها و توانمندی روستاهای استان حاصلخیز مازندران در بخشهای گوناگون کشاورزی، طبیعت‌گردی، گردشگری و … باید بیشتر شود زیرا هرکدام از این توانمندی‌ها درصورتی‌که به‌طور اصولی و کارشناسی شده بهره‌وری شوند می‌توانند به اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشانند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 131 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها