سمپاشی گروپ سیاست‌های غلط در حوزه آب تبعات امنیتی و اجتماعی خوبی نخواهد داشت - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار مهر، سعید مروانه، در همایش مدیریت خشکسالی و بررسی مشکلات کشاورزان و روستاییان خوزستان که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های گیت بوستان اهواز برگزار شد، اظهار کرد: این همایش با توجه به شکایات و مراجعات کشاورزان به اصناف کشاورزی و شوراهای شهرستان و همچنین عدم تأمین آب برای کشت بهاره با حضور شوراها و دهیاران و همچنین مسئولان استانی شده است.

وی افزود: مشکلاتی از قبیل خشکسالی، افزایش نرخ بیکاری و محرومیت باعث شده تا شرایط زندگی برای مردم نابسمان شود؛ خشکسالی تأثیرات منفی سنگینی بر اقتصاد کشور و خصوصا استان پرآب خوزستان داشته است.

مروانه بیان کرد: انتظار می رود که با یک برنامه هدفمند و اصولی این معضلات برطرف شود تا کشاورزانی که شغل اصلی آنها کشاورزی و دامداری است، بتوانند امرار معاش کنند.

وی اظهار کرد: در بروز خشکسالی تنها کاهش نزولات جوی آسمانی تأثیرگذار نبوده بلکه سیاست های غلط انتقال آب، کاهش دبی رودخانه، خشکاندن تالاب های مهم استان مثل هورالعظیم، شادگان و بام دژ باعث شده تا جمع کثیری از مردم استان بیکار شوند و یقینا تبعات امنیتی و اجتماعی خوبی نخواهد داشت.

رئیس شورای شهرستان اهواز با بیان اینکه خشکسالی در بیمار شدن مردم تأثیر گذاشته،  افزود: در خصوص نیشکر انتظار داشتیم که مسئولان با یک برنامه خوب و هدفمند معضل بیکاری را برطرف کنند ولی متأسفانه شرکت نیشکر نه تنها معضلات را حل نکرده بلکه بسیاری از مشکلات را افزایش داده است.

وی ادامه داد: شرکت نیشکر با گرفتن اراضی کشاورزی مردم باعث بیکاری کشاورزان شده و در عین حال نیروهای غیربومی بسیاری را جذب کرده است.

خروج زهکش از مزارع و سوزاندن ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی نیشکر نشان می دهند این صنعت در خوزستان در زمینه آلودگی و بهم زدن زیست محیطی مردم سهم عظیمی داشته است.

مروانه بیان کرد: در زمینه تأمین آب نیز که اولویت  برای تخصیص باید با کشاورزان باشد،  نیشکر سهم عظیمی از آب ها را در اختیار دارد و باعث شده که اکثر کشاورزان کشت خود را از دست بدهند.

رئیس شورای شهرستان اهواز، گفت: اگر قرار باشد در استان برای کشاورزان ممنوعیت یا محدودیت اعمال شود انتظار داریم که برای همه به صورت مساوی اعمال شود؛ نمی توان تنها کشاورزان را محدود کرد و اما شرکت ها محدود نشود چون این ظلم به کشاورزان است.

وی با بیان اینکه نتیجه محدودیت های بسیار مرگ تدریجی کشاورزی در خوزستان است، گفت: اعمال این محدودیت ها  تبعاتی مثل مهاجرت دارد؛ اگر قرار باشد محدودیت کشت اعمال شود باید در مدتی که کشاورزان امکان کشت ندارند، معوض کشت را دریافت کنند.

مروانه یادآور شد: در سال های قبل بارها وعده پرداخت معوض کشت را داده اند ولی تاکنون پرداخت نشده است؛  صنایع مهم استان مثل نفت، نیشکر، فولاد و غیره باید معوض کشت را برای کشاورزان تأمین کنند چون سایر استان ها نیز این معوض را دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: اکثر روستاها و شهرهای خوزستان در مقایسه با استان های دیگر واقعا محروم هستند؛ نبود آب شرب در اهواز یا روستاها صحیح نیست و مردم از آب شرب سالم و بهداشتی محروم هستند؛ این اصلا منطقی نیست که کنار آب هستیم اما از آن محروم باشیم.

مروانه با اشاره به اینکه بسیاری از دانش آموزان در کانکس تحصیل می کنند، بیان کرد: فرزندان امروز مدیریت آینده کشور و استان را به دست می گیرند و اگر شرایط خوبی برای آنها فراهم نکنیم یقینا بی سواد بار آمده و جایگاهی نخواهند داشت.

رئیس شورای شهرستان اهواز با بیان اینکه بیکاری در خوزستان بیداد می کند، عنوان کرد: انتظار داشتیم مسئولان با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های موجود و صنایع فولاد، شرکت نفت، نیشکر و غیره با یک مدیریت هدفمند بیکاری را ریشه کن کنند.

وی گفت: هر روز وضعیت بیکاری در خوزستان بیشتر می شود و جوانان بیکار می شوند؛ در کنار این موضوع با گرفتن آب از کشاورزان وضعیت بدتر شده و روستاییانی که سرگرم کشاورزی بودند نیز بیکار شده اند.

مروانه بیان کرد: صحیح نیست که روستاییان در کنار چاه های نفت بوده ولی خانه های تاریک و بی رمق  آنها در کنار رودخانه  اما محروم از آب شرب باشند و این امر کشاورزی آنها را تحت تأثیر قرار دهد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 122 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 2 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها