سمپاشی گروپ طرح الگوی کشت پاییزه در اراضی کشاورزی قم اجرا می‌شود - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی سلامی با اعلام اجرای طرح جدید الگوی کشت پاییزه در اراضی کشاورزی قم، اظهار داشت: در دهه‌های گذشته برنامه‌های کشاورزی در کشورمان که منطقه‌ای خشک و نیمه خشک محسوب می‌شود، با وضعیت آب و هوایی‌مان سازگار نبود و به همین جهت ضرورت تدوین یک الگوی کشت مناسب احساس می‌شد.

وی افزود: اگر ۲۰ یا ۳۰ سال پیش به فکر تدوین طرح الگوی کشت که مناسب با وضعیت آب و هوایی‌مان باشد، ‌بودیم، بسیار بهتر و کارگشاتر بود اما با این وجود اگر امروز هم به صورت جدی به این مسئله توجه کنیم، می‌توانیم از بحران‌های احتمالی پیش رو که فقط یکی از آن‌ها بحران آب باشد، جلوگیری کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم، خاطرنشان کرد: طرح الگوی کشت که قرار است در کشت پاییزه، در اراضی کشاورزی استان قم اجرایی شود، حاصل تجربیات چند سال گذشته و البته تلاش‌های فشرده مهندس طلایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم و دیگر کارشناسان این مجموعه و همکاری با معاونت محترم وزارت جهاد کشاورزی برای ارائه این طرح، در ۱۰ ماه اخیر بوده است.

وی افزود: استان قم به‌عنوان پایلوت اجرای طرح جدید الگوی کشت در نظر گرفته شده و بر این اساس، این طرح جدید، برای اولین بار در کشور در استان قم و در فصل پاییز صورت می‌گیرد و سپس در همه کشور فراگیر خواهد شد.

سلامی تأکید کرد: اجرای طرح جدید الگوی کشت در اراضی کشاورزی قم، منطبق با شرایط آب و هوایی این استان بوده و علاوه بر آن در کاهش مصرف آب، توسعه اشتغالزایی، افزایش درآمدزایی کشاورزان، پشتیبانی علوفه برای دام، بهبود شرایط محیط زیستی و … مؤثر خواهد بود.

وی با بیان این که طرح الگوی کشت، از یک ماه پیش نهایی شده و قرار است در روزهای آینده به‌عنوان کشت پاییزه اجرایی شود، گفت: یکی از مواردی که در بحث الگوی کشت برای شرایط آب و هوایی استان قم در فصل پاییز در نظر گرفته شده، بحث تولید چغندر علوفه‌ای پاییزه است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم، افزود: تا به حال با فرارسیدن فصل پاییز، در اراضی کشاورزی قم، شاهد کاشت جو و گندم بودیم اما در طرح جدید الگوی کشت، کشت چغندر علوفه‌ای پاییزه در نظر گرفته شده است که اگرچه مصرف آب آن برابر با کشت جو است، اما محصول آن حدود ۴۰ برابر خواهد بود که هم درآمد کشاورزان را افزایش چشمگیری خواهد داد و هم مصرف آب را به معنای واقعی بهینه خواهد کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 121 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 3 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها