سمپاشی گروپ طرح پایش و مبارزه با سن غلات در مزارع مرند آغاز شد - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر رحمانی، ظهر امروز در جلسه کمیته فنی پایش مزارع غلات شهرستان مرند ابراز داشت: هدف از اجرای این طرح پایش و پیش آگاهی و ابلاغ دستورالعمل‌های علمی به موقع در امر کنترل و مدیریت عوامل خسارت زا، تغذیه گیاهی و مراحل رشد و نمو گندم و نیز ارائه گزارش میدانی است.

وی گفت: طرح پایش و ردیابی و مبارزه با سن غلات باید قبل از طغیان در مزارع کشاورزی شهرستان انجام و عملیاتی شود.

رحمانی ضمن بیان اهمیت و استراتژیک بودن محصول گندم و ضرورت تولید آن با عملکرد بالا، یکی از مهم ترین عوامل موثر در این مهم را مبارزه با آفت سن گندم برشمرد و خواستار تعامل بیشتر دهیاران و شوراهای اسلامی شهر با مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و دفاتر جهاد کشاورزی در راستای گسترش فرهنگ مبارزه با آفت سن غلات شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند مبارزه همه جانبه و گسترده را راه علاج این معضل دانست و افزود: استفاده از پتانسیل مناسب شوراها و دهیاران و بخشداران با توجه به شناخت کافی ازفرهنگ کشاورزان هر روستا و نفوذ آنان می تواند بازوی توانایی برای این مبارزه باشد و همکاری تنگاتنگ کارشناسان پهنه هر روستا با شوراها و دهیاران می تواند کمک شایانی برای از بین بردن کامل این آفت در مزارع کند.

رحمانی اذعان داشت: با توجه به آغاز فصل مبارزه با آفت سن غلات، مبارزه همگانی با سن مادر در تمام روستاهای شهرستان مرند اجرا و دراین مورد، کارشناسان آموزش های لازم در خصوص مبارزه با آفت سن را به کشاورزان ارائه کردند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند ادامه داد: به دنبال حضور کارشناسان شبکه مراقبت در مزارع زیر کشت غلات شهرستان، اولین ریزش سن در ۱۸ اردیبهشت از روستای قراجه محمد به مدیریت جهادکشاورزی اعلام شد که پس از بررسی های لازم مبارزه با سن مادر در مزارع انجام شد.

وی افزود: در این راستا به منظور مبارزه آگاهانه، به موقع و همگانی، فعالیت هایی از قبیل اجرای دوره های آموزشی، آموزش انفرادی، نصب بنر و توزیع اطلاعیه های فنی و ترویجی بین بهره برداران انجام می شود.

رحمانی با بیان اینکه مبارزه با سن گندم همگانی است، خاطرنشان کرد: کشاورزان در صورت مشاهده سن در مزارع جهت بازدید کارشناسان پهنه روستاها مراتب را به اطلاع مسئول مراکز خدمات و یا مدیریت جهادکشاورزی برسانند تا پس از بازدید از مزارع آلوده در صورتیکه تعداد سن در مزرعه به نرم مبارزه رسیده باشد با راهنمایی و اقدامات لازم توسط کارشناسان پهنه روستاها مبارزه شیمیایی انجام گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند با بیان اینکه خسارت این آفت به مزارع گندم موجب کاهش محصول تولیدی می شود، ابراز داشت: در صورتی که خسارت سن زدگی بیش از دستورالعمل های صادره باشد، مراکز خرید گندم نسبت به برگشت محصول مذکور اقدام خواهند کرد و همچنین در صورت عدم مبارزه به موقع با این آفت پس از وارد کردن خسارت به مزارع گندم و برگشت آن به اماکن زمستان گذران در سال بعد خسارت بیشتری به مزارع خواهند رساند.

این مقام مسئول در پایان، بازدید روزانه کارشناسان مروج پهنه از مزارع غلات، بررسی وضعیت آفت و انجام مبارزه اصولی، پیگیری و نظارت بر تدارک سموم مورد نیاز، مبارزه و تسهیل در دسترسی کشاورزان به سموم مناسب و آماده سازی ناوگان سمپاشی بخش دولتی و خصوصی جهت کنترل به موقع آفت را خواستار شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 109 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 13 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها