سمپاشی گروپ طرح کشت قراردادی گندم در سطح استان تهران از سال آینده اجرا می‌شود - سمپاشی گروپ

محمد حسین تاجیک، سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه کشت پاییزه در استان تهران در شرایط خوبی قرار دارد، اظهار داشت: علی رغم کمبود بارش ها و تداوم خشکسالی در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ با هماهنگی های انجام شده با شرکت آب منطقه ای، فرمانداری ها، بخشداری ها و بخش های تخصصی، در تامین نهاده ها مشکلی نداریم و ۱۰۰ درصد سهمیه کودهای شیمیایی تامین و هماهنگی های لازم برای تخصیص انجام شده که به تدریج توزیع خواهد شد.

وی از سطح سبز ۹۰درصد از محصولات اساسی کشت پاییزه استان تهران خبر داد و گفت: سهمیه گندم استان ۴۶هزارهکتار بود که تا امروز ۴۳۱۸۷ هکتار در مزارع استان تهران کشت شده است که ۹۴ درصد این سهمیه انجام شده است.

تاجیک ادامه داد: در مورد جو نیز با ۳۰ هزار و ۲۵۰ هکتار سطح کشت شده، ۹۰ درصد سهمیه ابلاغی این محصول وزارت جهاد کشاورزی برای استان تهران انجام شده است؛ هم چنین استان تهران امسال با داشتن ۲۸۲۹۴ هکتار سطح زیرکشت ذرت علوفه ای با عملکرد ۵۴ تن وتولید یک میلیون و ۵۳۸هزارتن را در این محصول رقم زد.

وی با اشاره به کشت حدود دوهزارهکتار کلزا در مزارع استان در پاییز امسال گفت: در کلزا نیز باتوجه به اینکه زمین های کشاورزی برای کشت دوم، کشت ذرت علوفه ای بود، برداشت با تاخیر انجام شد و از طرفی شرایط کم بارش جوی و نبود آب مطمئن ۱۹۸۹ هکتار از مزارع استان تهران به زیرکشت کلزای پاییزه رفت.

طرح کشت قراردادی گندم در سطح استان از سال آیند در تهران اجرا می شود

سرپرست بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از اجرای طرح کشت قراردادی گندم در سطح استان از سال آینده خبر داد و افزود: کشت قراردادی امسال باتوجه به سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و کشور به صورت پایلوت در ۶ استان آغاز شد و در استان تهران نیز با اینکه جزو این استان ها نبودیم، اعلام آمادگی شد و با برگزاری چندین جلسه با خبرگان کشاورزی، نمایندگان گندمکاران عمده، غله کاران و کارخانجات آرد داشتیم و از اردیبهشت ماه سال آینده گندمی در اختیار کارخانجات و صنایع و صنف و صنعت قرار نخواهد گرفت و کشت قراردادی گندم انجام می شود.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه جلساتی به صورت بازه های زمانی مشخص هفتگی، علاوه بر بازدیدهای مسئولان، صفر تا صد  و مشکلات و مسائل موجود در حوزه تولیدات گیاهی بررسی می شود و مدیریت مزارع غلات و کلزا را مورد تاکید قرار می دهیم.

تاجیک با بیان اینکه در گلخانه شرایط خوبی را داریم، گفت: رتبه نخست کشور را درتوسعه سطح گلخانه ها براساس سهمیه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی برای چندمین سال متوالی با ۱۹۶ هکتار احداث گلخانه در سال جاری حفظ کرده ایم. در ۸ ماهه امسال با رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته روبرو هستیم. 

وی با اشاره به اینکه تسهیلات تبصره ۱۸ حوزه گلخانه ازسوی بانک کشاورزی اخیرا ابلاغ شده است، گفت: متقاضیان ایجاد گلخانه های زیر سه هکتارمی توانند با مراجعه به سامانه سیتا نسبت به ثبت نام و دریافت این تسهیلات اقدام کنند؛ این تسهیلات درقالب تبصره ۱۸ یارانه دار با نرخ سود ۱۴٫۵ درصد در اختیار متقاضیان احداث گلخانه قرارخواهد گرفت.

سرپرست بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران درجهت پشتیبانی مبارزه با آفات و علف های هرز با همکاری زارعین در مزارع اعلام آمادگی کرد و گفت: حفظ نباتات باتوجه به حساسیت ها و موضوعات مختلف اعم از مبارزه با علف های هرز، سن مادر و سن پوره که زمان آن هنوز فرانرسیده است، مقدمات کار فراهم شده و کشاورزانی که درسال گذشته به هردلیلی حاضر نشدند سم پاشی کنند، شناسایی شدند و با برگزاری دوره های آموزشی، دیدار چهره به چهره و ارسال پیامک ترغیب می شوند که نسبت به سم پاشی مزارع اقدام کنند و برای تدارک سموم هم هماهنگی های لازم انجام شده است.

در ادامه تاجیک از جذب ۶۸ درصدی جذب تسهیلات مکانیزاسیون استان تهران خبر داد و گفت: از۶۲۳ میلیارد ریال تسهیلات ابلاغی حوزه مکانیزاسیون استان تهران پس از اطلاع رسانی و تعیین برش شهرستانی، ۲۴۰ دستگاه ماشین آلات کشاورزی اعم از کمباین، چاپر، تراکتور، ادوات و سم پاش ها با مبلغ ۶۳۰ میلیارد ریال به بانک معرفی شد که ۱۶۸ دستگاه از این تعداد با مبلغ ۴۰۸ میلیارد ریال جذب شده است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تاکید کرد: تسهیلات مکانیزاسیون با نرخ بهره ۱۵ درصد به صورت یارانه دار با بازپرداخت ۵ ساله در راستای ارتقای ضریب مکانیزاسیون در اختیار کشاورزان قرار می گیرد که ۸۰درصد مبلغ دستگاه از محل تسهیلات خواهد بود و تنها ۲۰درصد آورده افراد نیاز است؛ این تسهیلات در حوزه های باغبانی، دام، طیور، زراعت، گیاهان دارویی، گلخانه،  جنگل ها و مراتع است که متقاضیان می توانند برای تامین تجهیزات به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان های تابعه مراجعه کنند.

تاجیک تصریح کرد: با بررسی های انجام شده مشخص شد از ۸۳ مورد پروانه ای که برای شرکت های مکانیزاسیون صادر شده بود، ۳ پروانه دارای اعتبار و فعال بود و بقیه به دلیل عدم فعالیت، اخطاریه دریافت کردند که در صورت عدم فعالسازی و ادامه کار در راستای پروانه دریافتی و انحراف ازمجوز مجوزهایشان ابطال خواهد شد.

وی با اعلام آمادگی برای فعالیت شرکت های مکانیزاسیون گفت: باتوجه به پهنه بندی که در شهرستان ها انجام شده امیدواریم بتوانیم به افراد جدید با هدف خدمات دهی بهتر به بخش کشاورزی مجوز دهیم و متقاضیان نیز می توانند در این راستا با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان  ها و طی روال قانونی نسبت به اخذ پروانه فعالیت اقدام کنند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران افزود: باتوجه به رایزنی های صورت گرفته با مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان، بهره برداران راغب می توانند برای انجام آزمون خاک به آزمایشگاه های تخصصی مراجعه کنند تا برحسب نیاز واقعی خاک کوددهی را انجام دهند که هزینه انجام آزمون با اعمال تخفیف ویژه ازسوی مرکز تحقیقات انجام خواهد شد.

تاجیک درپایان درخصوص تسهیلات حوزه گیاهان دارویی گفت: در این بخش حائز دونوع تسهیلات بلاعوض و تسهیلات با بهره چهاردرصد است که متقاضیان برای بهره گیری از تسهیلات کشت گیاهان دارویی می توانند به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها با داشتن مدارک موردنیاز مراجعه کنند.

انتهای پیام/

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 431 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 22 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها