سمپاشی گروپ عملیات اجرایی توسط دولت مصلحت نیست/ چاه های غیر مجاز بسته شود - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار مهر، محمود حجتی صبح پنج شنبه در کارگروه آب و کشاورزی خراسان شمالی ضمن تشکر از همه تولیدکنندگان با تاکید بر اینکه مردم از دولت توقع اجرایی نداشته باشند، اظهار کرد: ورود دولت به مسائل اجرایی قطعا مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت که مصلحت کشور نیست.

حجتی افزود: دولت توان اجرای اقدامات را ندارد و تنها می تواند برای صدور مجوز و رفع مشکلات پیش رو کمک کند.

وی در ادامه بیان کرد: تولید کنندگان علی رغم همه مشکلات با تلاش و زحمات خود سبب رونق کشور می شوند.

تمامی چاه های غیر مجاز بسته شوند

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید براینکه باید تمامی چاه های غیر مجاز بسته شود، گفت: در بخش منابع آبی محدودیت هایی داریم و کارگروهی در دولت تشکیل دادیم.

حجتی ادامه داد: دولت پس از چند جلسه مصوبه ای برای این موضوع تهیه کرد و بر اساس آن تصمیم گیری به کارگروه های استانی با ریاست استاندار سپرده شد و قرار است دستگاه ها در استان برای بحران آب تصمیم گیری کنند.

وی اضافه کرد: در این بخش ممکن است برخی مسائل به تهران وابسته باشد که در صورت نیاز تصمیم گیری خواهد شد اما اساس تصمیم گیری ها در استان ها صورت می گیرد.

حجتی با بیان این که قوام و بقاء پایداری تولید به حفظ منابع آبی وابسته است، تصریح کرد: نظر من همیشه این بود که در بخش آب حتی در سطح استان هم نمی توان تصمیم گیری کرد بلکه باید در دشت تصمیم گیری شود زیرا هر دشت اقتضای خود را دارد.

وی اظهار کرد: همکاران آب منطقه ای باید چاه های پیزومتری را در دشت های مختلف داشته باشند و به سمت تعادل بخشی حرکت کنیم.

حجتی با تاکید بر این که باید چاه های غیر مجاز بسته شوند و برای آن ها هرچه سریعتر تصمیم گیری شود، ادامه داد: همه منافع کشور در این است که روند نزولی فعلی منابع آبی کنترل و به پایداری در میان مدت و بلند مدت برسیم زیرا ممکن است یک سال خشک و سال بعد ترسالی داشته باشیم.

وی در ادامه به محدودیت های بودجه ای در زمینه آبیاری نوین اشاره کرد و گفت: با این وجود به تمامی مسئولان دستور داده شده بدون هیچ محدودیتی برای توسعه سیستم آبیاری نوین کار کنند و تلاش داریم منابع مربوط به این بخش هر چه سریع تر تامین بشود.

وزیر کشاورزی بیان کرد: امیدواریم با تامین منابع مالی هرچه سریع تر آب با راندمان بیشتر به بخش کشاورزی رسانده شود.

حجتی با تاکید بر اینکه باید تمامی مصرف کننده ها در مصرف آب صرفه جویی کنند، گفت: فضای سبز تمامی شهرهای کشور با محدودیت منابع آبی مواجه هستند از این رو باید در آبیاری چمن ها که بیشتر از برنج آب نیاز دارند صرفه جویی کرد و همچنین صرفه جویی در بخش آب شرب، صنعت و کشاورزی نیز ضرورت دارد.

وی در ادامه به بحث راندمان آبیاری چغندر اشاره کرد و افزود: نتیجه راندمان آبیاری کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مصرف آب در بخش نشاء چغندر را به دنبال دارد که متاسفانه عموم مردم از این اقدامات در مزرعه کمتر اطلاع دارند.

وزیر کشاورزی همچنین به کاهش مصرف آب در تولید محصول هندوانه با روش میکروکشت اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی مناطق با استفاده از روش های سنتی برای برداشت یک کیلوگرم هندوانه ۴۰۰ لیتر آب مصرف می کنند با این وجود ضرورت دارد با روش میکروکشت و نشاءکاری که برای برداشت هر کیلوگرم هندوانه ۳۰ لیتر آب مصرف می کند، مصرف آب را به حداقل رسانده و بهره وری آب را افزایش دهیم.

افزایش کشت های متراکم و گلخانه ای در خراسان شمالی

حجتی با بیان اینکه کشت گلخانه ای و متراکم در خراسان شمالی بسیار کم انجام شده است، مطرح کرد: افزایش کشت در این حوزه ضرورت دارد، البته برای موفقیت در این زمینه تمرکز بر شهرک های گلخانه به تنهایی کافی نیست بلکه باید از باغ های متروکه نیز استفاده کرد.

توجه ویژه به حوزه آبخیز داری

وزیر کشاورزی بر توجه ویژه به حوزه آبخیزی داری تاکید کرد و گفت: توسعه و رشد آبخیزداری با تخصیص اعتبارات استانی و مشارکت مردم به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

حجتی با بیان اینکه سیلاب یکی از بلایای طبیعی خراسان شمالی است که کشاورزان ضرر زیادی را متحمل می شوند، تصریح کرد: فرسایش خاک و نابودی پوشش گیاهی از نتایج سیلاب ها است از همین رو می توان از حوزه آبخیزداری برای تامین آب سفره های زیرزمین استفاده کرد.

وی افزود: برای ارتقاء توسعه آبخیز داری از محل ردیف های ملی و صندوق توسعه ملی اعتبارات قابل توجهی تخصیص داده شده که برای در زمینه مسائل زیرساختی موثر است.

وزیر کشاورزی در ادامه با بیان اینکه خشکسالی و کاهش بارندگی مشکلاتی همچون تامین علوفه رو در پی خواهد داشت، بیان کرد: میزان خشکسالی در استان ها متفاوت است اما به طور قطع دامداران و عشایر برای تامین علوفه با مشکل مواجه خواهند شد.

حجتی گفت: با این وجود امکان دارد دامدارن، دام لاغر خود را به کشتارگاه ها عرضه نکنند از این رو باید علوفه لازم را در اختیار آنان قرار داد.

وی تاکید کرد: شرکت پشتیبانی امور دام و دولت وظیفه ای برای تهیه علوفه دام ندارند چرا که دولت توان تهیه آن را ندارد و تنها نقش حمایتی را در این زمینه دارد.

وزیر کشاورزی اضافه کرد: وقتی صبحت تولید از مزرعه تا سفره به میان می آید، یعنی مردم باید پای کار باشند و دولت می تواند فقط حمایت و پشتیبانی کند.

چاه ها مسبب مشکلات کم آبی

حجتی با بیان اینکه چاه ها مسبب مشکلات کم آبی شدند، گفت: چاه ها سرمایه ملی و میراث تاریخی هستند، بنابراین دولت بر حفظ آن ها توجه ویژه ای دارد.

وی بیان کرد: به منظور مرمت و احیا قنات ها در کشور امسال اعتبارات خوبی تخصیص یافته که به خراسان شمالی۲۰ میلیارد تومان اختصاص می یابد.

وزیر کشاورزی با تاکید براینکه مشکلات قیمت شیر باید در زنجیره تولید حل شود، گفت: رفع مشکل قیمت شیر مورد توجه وزارت کشاورزی است اما راهکار آن در زنجیره تولید است.

حجتی تصریح کرد: همان طور که در کشورهای توسعه یافته همچون هلند و آمریکا، مشکلات قیمت شیر در زنجیره تولید رفع می شود، باید در ایران نیز چنین باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 131 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 30 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها