سمپاشی گروپ فصل تلاش کشاورزان ایلامی رسید/ برداشت محصولات باغی آغاز شد - سمپاشی گروپ

خبرگزاری مهر-گروه استان ها:استان ایلام با داشتن ۳۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و داشتن آب و هوای مناسب و رودخانه های متعدد یکی از اصلی ترین تولیدکنندگان بخش کشاورزی در کشور است.

طبق اعلام مسئولان جهاد کشاورزی استان ایلام، سالانه یک میلیون تن انوع محصولات کشاورزی به ارزش دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در استان تولید می شود هرچند بیشتر مزارع استان به کشت گندم و جو اختصاص دارد اما در سال های گذشته کشت محصولات باغی، سبزی و سیفی نیز در استان رونق گرفته است.

بامیه از جمله محصولات مهم استان ایلام است که به دلیل مصرف کم آب در برخی مناطق استان کشت می شود، هم اکنون برداشت بامیه در شهرستان دره شهر آغاز شده است.

دره شهر قطب طالبی و بامیه

طیار فیلی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دره شهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: وجود رودخانه سیمره و خاک حاصلخیز در شهرستان دره شهر باعث کشت انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان شده است.

وی تصریح کرد: ۳۰ هکتار از مزارع شهرستان به کشت بامیه اختصاص یافته که پیش بینی می شود بیش از ۱۲۰ تن بامیه به ارزش بیش از چهار میلیارد ریال برداشت شود.

وی با اشاره به آغاز فصل برداشت طالبی در شهرستان دره شهر، تصریح کرد: ۱۸۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به کشت طالبی اختصاص یافته که پیش بینی می شود چهار هزار و ۵۰۰ تن محصول به ارزش ۴۵ میلیارد ریال برداشت شود.

انگور ایوان

انگور هم یکی از مهمترین محصولات کشاورزی در استان ایلام است که طی سال های گذشته رونق بسیار خوبی گرفت است، طبق گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام امسال حدود هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی استان به باغات انگور اختصاص پیدا کرده که هم برای کشاورزان درآمدزایی به همراه داشته و هم اشتغال فصلی برای افراد بیکار فراهم کرده است.

سید محمد تراب میری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سالانه شش هزار و ۵۰۰ تن محصول انگور در استان برداشت می شود.

وی با اشاره به اینکه شهرستان ایوان قطب تولید انگو در استان است، گفت: ۳۹۰ هکتار از باغات شهرستان به کشت انگور اختصاص یافته که از این میزان سه هزار تن انگور برداشت می شود.

ایلام قطب تولید نخور در غرب کشور

یکی از محصولات مهمی که در استان ایلام کشت می شود نخود است، طبق گفته مدیر زراعت جهاد کشاورزی ایلام ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان با کشت نخود اختصاص یافته و پیش بینی می شود بیش از یک هزار و ۵۰۰ تن نخود در سطح استان برداشت شود.

حشمت اله زرین جوب در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد نخود تولیدی استان به دیگر استان های کشور ارسال می شود.

علاوه بر نخود، عدس نیز در سطح استان کشت می شود، طبق اعلام مسئولان جهاد کشاورزی، شهرستان ایلام قطب تولید عدس در استان است و سالانه ۶۰۰ تن عدس در این منطقه برداشت می شود.

حیدرآباد قطب تولید زردآلو

محصولات باغی به دلیل آب مناسب در منطقه میشخاص رونق بسیار خوبی گرفته است، زردآلوی روستای هدف گردشگری حیدرآباد بخش سیوان به یکی از محصولات مهم استان تبدیل شده است.

بابک افراز دبیر باغبانی جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سالانه یک هزار و ۲۰۰ تن زردآلو در استان برداشت می شود که سهم روستای حیدرآباد ۴۰۰ تن است.

برداشت گرمک در شهرستان سیروان

سیروان از دیگر مناطق مستعد کشاورزی استان ایلام است، احمد محمدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیروان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آغاز برداشت گرمک در شهرستان سیروان، گفت: ۳۰۰ هکتار از مزارع شهرستان به کشت این محصول اختصاص یافته و پیش بینی می شود ۷۵۰ تن گرمک به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برداشت شود.

وی تصریح کرد: قیمت هر کیلوگرم گرمک یک هزار و ۵۰۰ تومان است و درآمد خوبی را نصیب مردم شهرستان کرده است.

تولید ۳۰ هزار تن محصول در دهلران

شهرستان دهلران به دلیل گرمسیری بودن زودتر از سایر مناطق استان کار بردشت محصولات کشاورزی آن به پایان رسیده است، طبق گفته عباس احمدی مدیر جهاد کشاورزی دهلران در گفتگو با خبرنگار مهر، با پایان فصل برداشت محصولات کشاورزی در شهرستان ۳۰ هزار تن محصولات سبزی و سیفی به ارزش ۱۸۰ میلیارد ریال در شهرستان برداشت شده است.

وی افزود: سالانه ۱۰ هزار تن محصولات باغی در شهرستان تولید می شود.

وی تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد محصولات کشاورزی استان در شهرستان دهلران تولید می شود.

در حال حاضر برداشت محصولات باغی در سطح تمامی شهرستان های استان آغاز شده است، طبق آمارهای جهاد کشاورزی استان سالانه ۱۸ هزار تن انواع محصول در سطح شش هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات استان برداشت می شود.

کشاورزی پیشران توسعه ایلام

ایوب درویشی معاون اقتصادی استانداری ایلام هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: باغات یکی از مهمترین ظرفیت های استان ایلام به شمار می روند و ظرفیت ایجاد دو هزار شغل برای مردم استان در این بخش وجود دارد.

وی گفت: هم اکنون تسهیلات اشتغالزایی مناسبی برای استان اختصاص یافته و مردم می توانند با استفاده از این تسهیلات نسبت به ایجاد باغات متنوع در استان اقدام کنند.

معاون استانداری ایلام گفت: کشاورزی پیشران توسعه استان ایلام است و هم اکنون برنامه ریزی برای افزایش ۲۰۰ هزار هکتار زمین های کشاورزی آبی در استان در جریان است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 142 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 3 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها