سمپاشی گروپ قبض های جریمه آب دردست کشاورزان مینابی/۱۸۰۰چاه غیرمجاز در هرمزگان - سمپاشی گروپ

خبرگزاری مهر – گروه استانها؛ طی سالهای اخیر با تشدید خشکسالی در استان هرمزگان و قرار گرفتن ۹۰ درصد دشت های آبی استان در لیست دشت های ممنوعه کشور، مسئولان استانی را بر آن داشت تا با اقدامات گوناگون نسبت به برداشت های بی رویه و غیرمجاز واکنش نشان دهند و با اجرای قانون احیاء و تعادل بخشی دشت های آبی کشور از آبخوان های استان حفاظت و حراست کنند.

در همین راستا آب منطقه ای هرمزگان با همکاری یک شرکت در راستای کنترل برداشت آب از سفره های آبی زیرزمینی اقدام به کنترل چاهها و اندازه گیری میزان برداشت ها کرد. صدور برگ های جریمه موجب گلایه مندی و اعتراض برخی از کشاورزان شد، حدود هزار کشاورز در شهرستان میناب و بخش هشت بندی نسبت به مبالغ جریمه اعتراض کردند.

روزگار کشاورزان سیاه شده است

رئیس شورای اسلامی هشتبندی دو از توابع شهرستان میناب گفت: سیاست های مدیران آب منطقه ای هرمزگان و صدور قبض های جریمه سنگین اضافه برداشت آب، روزگار کشاورزان و روستائیان را سیاه کرده است و آنها را در مشقت بسیار قرار داده است و این رویه باشعار سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال همخوانی ندارد.

علی کمالی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: به دلیل وضعیت نامناسب فروش محصولات کشاورزی در سالهای اخیرکه بعضاً اصلاً بازاری برای فروش محصولات تولیدی کشاورزان نظیر گوجه فرنگی، پیاز، هندوانه، خیار سبز و سایر محصولات که با هزینه های سنگین تولید می شوند نبوده، کشاورزان به ویژه در منطقه هشت بندی شهرستان میناب در شرایط سختی قرار گرفته اند و بعضاً بسیاری از کشاورزان به دلیل آشفتگی بازار و بدهی های سنگین به بانک ها ورشکسته و خانه نشین شدند.

کمالی بیان داشت: شیوع بیماری جاروک جادوگر در باغات لیموترش و نابودی این باغات به همراه بدهی های سنگین کشاورزان به بانک های استان مشکلات کشاورزان را در چند سال اخیر دو چندان کرده است.

سیاست های اشتباه آب منطقه ای کشاورزان را زمین گیر کرده است

وی گفت: متاسفانه این وضعیت تاسف بار زندگی روستائیان را در شرق هرمزگان در شریط سختی قرار داده است و این عامل به همراه سیاست ها غلط مدیران آب منطقه ای استان باعث گردیده است که روزگار کشاورزان سیاه گردد و هر روز شاهد کوچ روستاییان به شهرها به دلیل ورشکستگی و نبود شعل مناسب در روستاها باشیم.

رئیس شورای اسلامی هشت بندی دو بیان داشت: در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری برای برون رفت از وضعیت نامناسب تولید و اشتغال در کشور، حمایت از بخش کشاورزی برای برون رفت از این وضعیت تاکید ویژه ای شده است ولی متاسفانه در عمل شاهد هیچ حمایتی از کشاورزان نیستیم و سیاست های مسئولان زندگی را بر این قشر سخت کرده است.

کمالی افزود: در ماههای اخیر صدرو قبض های جریمه سنگین و چند میلیونی اضافه برداشت آب به معضلی برای کشاورزان به ویژه در منطقه هشتبندی شهرستان میناب قطب کشاورزی استان تبدیل شده است و کشاورزانی که به نان شب محتاح هستند چگونه می توانند این قبض های سنگین اضافه برداشت آب را پرداخت کنند.

وی افزود: آیا مسئولان می خواهند با فشار بر کشاورزان و صدور قبض های سنگین اضافه برداشت آب آن هم بدون سند و مدرک از روستائیان شعار سال را محقق کنند.

رئیس شورای اسلامی هشت بندی دو خاطرنشان کرد: آیا صدور قبض های میلیونی اضافه برداشت برای کشاورزان که رکن اصلی تولید و اشتغال کشور هستند و بخش مهمی از تولید و اشتغال کشور بر دوش این قشر است با شعار سال همخوانی دارد.

کمالی گفت: مسئولان آب استان به جای اینکه هزینه کم کاری ها و سیاست های نادرست خود را در مدیریت صحیح منابع آب استان به گردن کشاورزان بی اندازند به فکر راه حل  های اساسی برای بحران منابع آب استان باشند و صدور قبض های جریمه میلیونی برای کشاورزان چاره و راه حل برون رفت از بحران آب در هرمزگان نیست.

مسئولان به فکر مهار روان آب ها باشند

وی تصریح کرد : در حالی که سالیانه شاهد بارش های مناسبی در فصول پائیز و زمستان در منطقه هشتبندی هستیم هیج برنامه منسجمی از سوی متولیان آب استان برای مهار این روان آب های فصلی وجود ندارد و مسئولان وقتی که احساس خطر می کنند اقدام به فشار علیه کشاورزان و صدور قبض های جریمه اضافه برداشت آب می کنند که این سیاست اشتباهی است.

کمالی افزود: مسئولان استان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی فکری اساسی برای مشکلات عدیده کشاورزان همچون صدور قبض های سنگین از سوی آب منطقه ای استان، بدهی های کشاورزان و بازار نامناسب فروش محصولات کشاورزی کنند و اگر این وضعیت سامان داده نشود با معضلات امنیتی و اجتماعی بسیاری در روستاها نظیر پدیده شوم قاچاق و مهاجرت روستائیان به شهرها روبرو خواهیم بود.

کشاورزان نباید تاوان مدیریت های ناصحیح حوزه آب را پرداخت کنند

علی رئوفی قائم مقام صنف کشاورزان استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مهر در این رابطه افزود: متاسفانه عملکرد شرکت آب منطقه ای استان هرمزگان در مدیریت منابع استان به ویژه در شهرستان میناب ناپخته بوده است و برای اینکه آب بندرعباس تامین کنند هزینه های این تامین آب را بر دوش کشاورزان گذاشته اند و کشاورزان باید تاوان این سیاست های نامعقول مدیران استان را یدک بکشند.

وی تصریح کرد: متاسفانه مدیران آب منطقه ای استان با ارائه آمار غلط و ناصحیح به مسئولان ارشد استان کشاورزان را مقصر بحران آب به ویژه در شهرستان میناب قلمداد می کنند و به همین بهانه قبض های جریمه سنگین برای کشاورزان صادر می کنند در صورتی که مقصر اصلی این وضعیت خشکی باغات میناب و فروچاله ها سیاست های غلط آب منطقه ای استان و انتقال آب از شهرستان میناب به بندرعباس است.

رئوفی گفت: متاسفانه مدیران آب منطقه ای استان در جلسات مختلف در حضور مسئولان ارشد استان ادعا می کنند که ۹۲ درصد منابع آّب استان توسط کشاورزان مصرف می شود درصورتی که این ادعا از سوی مسئولان آب منطقه ای استان که کشاورزان بخش اعظم منابع آب استان را مصرف می کنند صحت ندارد.

رئیس صنف کشاورزان و منابع طبیعی شهرستان میناب اظهارداشت: اگر این ادعا صحت دارد مسئولان آب منطقه ای استان به این سوال پاسخ دهند که چند درصد منابع آب سد استقلال و دشت میناب به بندرعباس منتقل می شود و چند درصد این منابع آب صرف کشاورزی این شهرستان می شود.

وی در همین رابطه افزود: در حالی که بخش عظیمی از باغات لیموترش شهرستان میناب و رودان از قطب های اصلی کشاورزی استان معدوم شده است مصرف آب در این مناطق کاهش یافته است و در فصل زمستان مزارع صیفی به صورت قطره ای آبیاری می شوند که در کاهش مصرف منابع آب تاثیر چشمگیر دارد.

قائم مقام صنف کشاورزان استان هرمزگان خاطرنشان کرد: آب منطقه ای استان هرمزگان بخش عظیمی از منابع آب سد استقلال میناب را به بندرعباس انتقال می دهد و حق کشاورزان را از این منابع نادیده می گیرد که ظلم بزرگی در حق این قشر محروم است.

انتقال آب میناب به بندرعباس اراضی کشاورزی میناب را خشکانده است

وی افزود: انتقال آب میناب به بندرعباس خسارت های سنگینی همچون خشکی باغات کشاورزان و به وجود آمدن فروچاله ها را در این شهرستان به همراه داشته است.

رئوفی درادامه بیان داشت: بحران آب درشهرستان میناب وخشکی باغات ونخلستان های کشاورزان، این قشر را با بدهی های سنگین به بانک های عامل استان مواجه کرده است.

قام مقام صنف کشاورزان استان هرمزگان افزود: آب منطقه ای استان بجای پاسخ گویی به این وضعیت پیش آمده در پی فرصتی برای مقصر جلوه دادن کشاورزان در به وجود آمدن این بحران و فرار از پاسخ گویی هستند.

وی در ادامه با قدردانی از تدابیر استاندار هرمزگان در خصوص دعوت از نمایندگان کشاورزان استان برای شرکت در کارگروه های تخصصی آب استان بیان داشت: تا ۶ ماه پیش اصلا از نمایندگان کشاورزان برای شرکت در کارگروه های تخصصی آب استان دعوت به عمل نمی آمد که با دستور دکتر جادری استاندار استان این خلع رفع شد و نمایندگان کشاورزان در جلسات کارگروه های تخصصی آب استان مشارکت می کنند و به دفاع از این قشر در خصوص بحران به وجود آمده در خصوص منابع آب استان می پردازند.

کنتوری بر روی چاههای کشاورزی نصب نیست که میزان برداشت ها را محاسبه کنند !

قائم مقام صنف کشاورزان استان هرمزگان در خصوص صدور قبض های جریمه سنگین و میلیونی برای کشاورزان استان از سوی آب منطقه ای استان بیان داشت: عملکرد آب منطقه ای استان عملکرد قابل قبولی نیست و اخیراً اقدام به جریمه سنگین کشاورزان استان تحت عنوان اضافه برداشت آب از سفره های زیر زمینی کرده است که با اعتراضات شدید کشاورزان استان به ویژه در شهرستان میناب مواجه شده است.

وی تصریح کرد: آب منطقه ای استان هرمزگان با کدام سند و مدرک اقدام به جریمه کشاورزان به ویژه در شهرستان میناب کرده است در حالی که کنتوری بر روی چاه های آب کشاورزان نصب نشده اقدام به جریمه کشاورزان می کنند.

رئوفی در همین رابطه اظهار داشت: موتور پمپ های در برخی روستاها وجود دارد که مدت ها خاموش بوده و اصلا برداشت آب نداشته اند ولی متاسفانه آب منطقه ای برای صاحبان این موتور پمپ ها قبص جریمه اضافه برداشت صادر کرده است و حتی در برخی مناطق سوخت کشاورزان را قطع کرده اند که در این گرمای بی سابقه هوا باغات کشاورزان به کلی نابود می شود و هیچ کس هم در این میان پاسخگوی خسات وارده به کشاورزان نیست.

قائم مقام صنف کشاورزان استان افزود: این وضعیت به وجود آمده برای کشاورزان با شعار سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال همخوانی ندارد و سیاست های نادرست آب منطقه ای باعث تخلیه روستاها و مهاجرت مردم به شهر ها شده است که باید جلو این رویه گرفته شود.

وی بیان داشت: متاسفانه همه هم و غم مسئولان آب استان تامین آب شهرهای بزرگ استان به قیمت نابودی زندگی کشاورزان شده است ، کشاورزان و روستاییان نباید تاوان سیاست ها غلط مسئولان آب و ناکارآمدی آنها را بدهند و در مشفت و گرفتاری زندگی کنند ، این وضعیت شایسته قشر زحمت کش کشاورز در جامعه اسلامی نیست.

رئوفی درپایان تصریح کرد: وضعیت به وجود آمده درخصوص منابع آب استان چاره آن جریمه سنگین کشاورزان و نصب کنتورهای حجمی بر روی پمپ های آنها نیست، اگر مسئولان واقعا در پی مدیریت صحیح منابع آب استان هستند باید با برگزاری دوره های آموزشی ویژه تغذیه و آبیاری صحیح محصولات باغی و کشاورزی برای کشاورزان، توسعه الگوهای کشتی که به آب کمی نیاز دارند، حرکت به سمت استفاده از ظرفیت آبشیرینکن ها برای تامین آب شهرها، مهار آب های سطحی و فصلی با احداث سدهای آبخیزداری با هداف تغذیه سفره های زیر زمینی در مناطق کم آب و کشاورزی خیز استان و ایجاد امنیت شغلی برای کشاورزان این مساله مهم را مدیریت کنند نه اینکه با صدور قبض های جریمه سنگین میلیونی به بهانه اضافه برداشت بدون سند و مدرک عرصه را بر کشاورزان استان تنگ کنند و آنها را در مشقت قرار دهند.

دشت های کشور در حال نابودی است/۱۸۰۰ چاه غیرمجاز در استان هرمزگان

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح عملکرد آب منطقه ای هرمزگان در اجرای قانون تعادل بخشی و احیاء دشت های ممنوعه استان هرمزگان، بیان داشت: با توجه به طولانی شدن دوره خشکسالی در کشور بسیاری از دشت های کشور به خصوص استان هرمزگان در حال نابودی است و متاسفانه اضافه برداشت ها از این دشت ها به خصوص در شهرستان میناب موجب پیدایش پدیده فروچاله ها و نشست زمین شده است.

هوشنگ ملایی با تاکید بر اینکه فروچاله ها در میناب به دلیل اضافه برداشت ها توسط چاه های کشاورزی صورت گرفته است، اظهارداشت: آب منطقه ای در راستای کنترل و ساماندهی به برداشت های آبی کشاورزان از آب های زیر زمینی، شرکت طرف قرار داد آب منطقه ای اقدامبه پیمایش و بررسی وضعیت چاهها و اراضی کشاورزی در استان کرده است.

اکثر چاههای کشاورزی هرمزگان فاقد کنتور آب هستند

وی با اظهار اینکه اثر چاههای کشاورزی استان فاقد کنتور آب هستند، افزود: دو راه برای کنترل و چک کردن چاههای کشاورزی وجود دارد یکی از طریق پروانه بهره برداری و دیگری دبی و برداشت آب است. زمانیکه دیزل نصب شده بر روی چاه طبق پروانه بهره برداری و برداشت نیست و قوی تر از آن است طبیعتا برداشت آب بیشتری صورت می گیرد و بر اساس قدرت این دیزل میانگین اضافه برداشت تخمین زده می شود.

ملایی خاطرنشان کرد: عرصه زیر کشت یک کشاورز هم یکی از راههای کنترل و مشخص شدن اضافه برداشت است. به طور مثال در پروانه عرصه کشاورزی ۱۰ هکتار قید شده ولی ۱۵ هکتار زمین زیر کشت است طبیعتا آب بیشتری برای آبیاری استفاده خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان با بیان اینکه مدیریت مصرف در کشاورزی نداریم، اظهارداشت: آب کشاورزی مجانی است و این یک اشکال بزرگ در امر کنترل آب در روستاهها است.

۱۰۸۰ چاه در استان اضافه برداشت دارند

وی عنوان کرد: ۱۷ هزار حلقه چاه مجاز در استان پروانه بهره برداری دارند تنها بر روی ۱۵ درصد این چاهها کنتور نصب شده اس که تعداد کل چاههای مجوز دار ۱هزار و ۸۰ حلقه چاه اضافه برداشت دارند که به معنای واقعی تنها یک درصد چاهها اضافه برداشت دارند و باید طبق قانون با آنها برخورد شود. ۴۰ درصد چاهها در شهرستان میناب وجود دارد.

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان تصریح کرد: ۱۶ هزار کشاورز تخلف نداشته اند و فقط ۱۰۰۰ کشاورز تخلف دارند که اکثر تخلف آنها بالا بودن عرصه زیرکشت و نصب دیزل های قوی تر است و این تعداد اندک تلاش می کنند از هر ابزاری برای عدم پرداخت جریمه ها استفاده کنند. در حالی که قبض های جریمه با تخفیف و ملاحضه صادر شده است.

به گفته ملایی، جرائم و قبض های اضافه برداشت طبق پلاک چاه ها صادر و به مالکان ارسال شده است حتی امکان اشتباه هم در بررسی بازرسان وجود دارد و کشاورز می تواند نسبت به قبض های جریمه اعتراض کند تا مجددا بررسی شود.

وی افزود: طبق قانون بازرسان برای بار اول تذکر می دهند و بار دوم در دفترخانه از آن ها تعهد گرفته می شود و بار سوم قبض های جریمه طبق پیمایش صورت گرفته صادر می شود و جریمه ها به حساب خزانه واریز خواهد شد.

ملایی ابرازداشت: شش درصد آب در مصارف شرب و کمتر از ۲ درصد به مصارف صنعتی می رسد و ۹۲ درصد آب در حوزه کشاورزی مصرف می شود. نکته قابل تامل این است که از دشت های جگین، دشت شمیل و دشت آشکارا در حاجی آباد برداشت آب جهت مصارف آب شرب و صنعتی نداریم ولی بیلان برداشت در این دشت ها منفی است که نشان از برداشت بی رویه در حوزه کشاورزی دارد.

وی عنوان کرد: اگر به دنبال اقتصاد مقاومتی هستیم باید شغل در کشاورزی را حفظ کنیم و شرط اول آن وجود آب و کنترل مصرف در بخش کشاورزی است. یکی از راههای کنترل نصب کنتور بر روی چاههای کشاورزی است که بسیاری از کشاورزان تلاشی برای نصب کنتور ندارند و استقبال نمی کنند.

وی ادامه داد: هزار و ۸۰۰ چاه غیرمجاز در کل استان شناسایی شده است که متاسفانه که همین چاههای غیرمجاز هم کف شکنی شده است. بخشی از این چاهها ناشی از این است که خواسته یا ناخواسته همسایه یک کشاورز اضافه برداشت داشته و کشاورز مجبور شده است یک چاه دیگر بزند و حتی کف شکنی هم کند.

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان خاطرنشان کرد: این جرائم خوشایند متخلفان نیست ولی خوشایند کشانی که تخلف نمی کنند هست و از این طرح استقبال هم می کنند. اگر بین ۱۵ تا ۲۰ درصد صرفه جویی کنیم دیگر بیلان منفی در دشت ها نخواهیم داشت.

وی افزود: هزار چاه در حوزه آب شرب و صنعت فعال است و کنتور بر روی آنها نصب شده و وضعیت برداشت ها کنترل می شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 156 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 13 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها