سمپاشی گروپ لزوم اصلاح باغات زیتون/ با مشکلات فنی و قیمتی در صادرات مواجهیم - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار مهر علی کشاورز زیتون کار نمونه طارمی در حاشیه بازدید از باغات نمونه زیتون کشور در جمع خبرنگاران درباره باغ خود گفت: این باغ در سال ۷۲ در قالب طرح طوبی ایجاد شد و در سال ۹۲ بخاطر مشکلاتی که در بهره برداری و نگهداری بوجود آمد، تعدادی از سهامداران بالای ۵۲ درصد سهام خود را واگذار کردند و ما به  عنوان سهامداران جدید وارد شدیم.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۰-۸۹؛ ۶۰ هکتار در قالب طرح توسعه به صورت فوق متراکم به این باغ افزوده شده است، گفت: زمانی که ما در سال ۹۲ این باغ را تحول گرفتیم در سال آور عملکردمان ۲.۵ تن در هکتار بود و هر سال بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش عملکرد داشتیم.

این زیتون کار نمونه افزود: عملکرد باغات متراکم ما در سالجاری ۱۵ تن در هکتار و باغات فوق متراکم ۲۵ تن در هکتار بوده است.

کشاورز درباره اینکه چگونه سال گذشته با وجود بروز سرمازدگی این باغ دچار خسارت جدی نشده است؟ گفت:  سال گذشته زمانی که  سرمازدگی ایجاد شد  ما به مدت ۳ شبانه روز در ۲۰۰ نقطه باغ آتش روشن کردیم تا محصول دچار خسارت نشود.

وی با اشاره به ایجاد زنجیره تولید در باغ خود، افزود: واحد صنایع تبدیلی و استحصال روغن در این مکان تکمیل شده و احداث گلخانه و تولید نهال در دست اجراست و  اگر مجوزهای ما از سوی وزارت جهاد کشاورزی صادر شود انجام خواهد شد.  

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره صادرات نیز اظهارداشت: یکی از مشکلات صادرات زیتون ما استفاده از کودهای شیمیایی است آزمایشگاه‌های مرکزی ما قوی نیستند و خیلی به این مساله نمی پردازند؛  البته درصد آن خیلی بالا نیست و در سطح ۴ تا ۵ درصد است اما بهرحال باز هم ایجاد مشکل می کند.

این زیتون کار نمونه با بیان اینکه فراوری ناقص به طور مثال  استفاده از ظروف پلاستیکی،  در باز و پلی اتیلن از دیگر مشکلات ما در این زمینه است، گفت: بیشتر مشکلات ما فنی است ضمن اینکه از نظر قیمتی نیز توانایی رقابت با کشورهای دیگر را نداریم و در تلاشیم که این مشکلات برطرف شود.

کشاورز با بیان اینکه وقتی ما در هکتار دو تن برداشت می کنیم چگونه با  ترکیه که ۱۰ تا ۲۰ تن برداشت دارد رقابت کنیم، افزود: البته گشایش هایی صورت گرفته که علاوه بر مشکلات بانکی، این موارد نیز مرتفع شود.

وی ادامه داد: در منطقه مشکل ما باغداران سنتی دارای  یک تا دو هکتار زمین هستند زیرا توان مبارزه با آفات را ندارند؛ وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید زیتون باید از توصیه به  باغداران سنتی دست بردارد و جدی تر برخورد کند.

کشاورز با تاکید بر اینکه اصلاح باغات موجود بر توسعه اولویت دارد، گفت: زیتون از پسته بهره ورتر و محصولی استراتژیک است، ما با یک پنجم مصرف آب فعلی می توانیم ۱۰ برابر محصول تولید کنیم؛ بنده این کار را عملی کرده ام که می گویم اگر رقم صحیح انتخاب و اصول کشت رعایت شود حتما این اتفاق رخ خواهد داد.  

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 127 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها