سمپاشی گروپ لزوم بازنگری جدی در سیاست‌های کشاورزی کشور - سمپاشی گروپ

سیدجواد ساداتی نژاد در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به لزوم بازنگری جدی در سیاست‌های کشاورزی اظهار داشت: آب یکی از مهمترین مؤلفه‌های قدرت اقتصادی در آینده است و بر همین مبنا باید راهکارهایی جدی و اصولی برای نگهداشت این سرمایه خدادادی به کار گرفته شود.

وی بیان اینکه ایران در یک منطقه خشک و گرمسیری واقع شده است، ابراز داشت: بر این مبنا باید با همکاری و همراهی مردم و همچنین اقدامات و فعالیت‌های دستگاه‌های مربوطه سیاست‌های لازم برای صرفه‌جویی در آب به کار گرفته شود.

۸۲ میلیون تن محصولات کشاورزی در سال در کشور به دست می‌آید

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یکی از مهمترین حوزه‌های مصرف آب در کشور را بخش کشاورزی دانست و تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۸۲ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور به دست می‌آید که حدود هفت درصد آن محصولات از اراضی دیم است.

وی با بیان اینکه حدود ۴۶ درصد سطح زیر کشت اراضی کشاورزی ایران به صورت دیم است، خاطرنشان کرد: با بهبود سطح کشت دیم می‌توان حدود شش میلیارد متر مکعب صرفه‌جویی سالیانه در آب داشته باشیم.

ساداتی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به الگوی کشت دیم در دنیا بیان داشت: به طور میانگین در حال حاضر در دنیا حدود ۶۵ درصد محصولات تولید شده کشاورزی از سطح زیر کشت دیم به دست می‌آید و ۳۵ درصد آن متعلق به کشت آبی است.

تأمین منابع آبی مهمترین مشکل کشاورزان و فعالین بخش کشاورزی در کشور است

وی با بیان اینکه در حال حاضر کشور از نظر زمین کشاورزی مشکلی ندارد، یادآور شد: عمده مشکل فعالین این بخش تأمین منابع آبی است که با توسعه کشت دیم به مقدار قابل توجهی می‌توان این مشکل را حل کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از راه‌های صرفه‌جویی در آب کشاورزی را کاهش ضایعات به دست آمده از محصولات دانست و تاکید کرد: تقریباً به ازای هر ۳۵ میلیون تن ضایعات کشاورزی در سال حدود ۱۳ میلیارد مترمکعب آب به هدر می‌رود که این مقدار عدد بسیار بزرگی برای کشوری مثل ایران است که در زمینه تأمین منابع آبی محدودیت‌های فراوانی دارد.

لزوم ورود شرکت‌های دانش بنیان به بخش کشاورزی

وی ورود شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی و منابع طبیعی را یک امر ضروری و لازم دانست و متذکر شد: بسیاری از این شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های انسانی و تحقیقاتی قوی خود فعالیت‌های ماندگاری در بخش کشاورزی و حوزه‌های وابسته به آن مثل آب و اصلاح بذر و ماشین آلات مربوط به آن داشته باشند.

ساداتی نژاد صنعت کشاورزی را یک مقوله استراتژیک برای هر دولتی دانست و افزود: استفاده از فناوری‌های جدید و بکارگیری متخصصان این حوزه برای بهینه سازی و تولید محصولات ارگانیک می‌تواند نقش مهمی در توسعه صادرات و همچنین اشتغالزایی و به تبع آن جهش تولید داشته باشد.

توسعه کشاورزی از مهمترین مؤلفه‌های رسیدن به شاخص‌های اقتصاد مقاومتی است

وی یکی از مهمترین مؤلفه‌های رسیدن به شاخص‌های اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب را توسعه کشاورزی در کشور دانست و گفت: ظرفیت‌ها و موقعیت جغرافیایی ایران و تأمین مایحتاج ضروری غذایی کشور در هر چهار فصل سال یک امتیاز ویژه برای مردم ایران است که کمتر کشوری در دنیا از آن بهره مند است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 123 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 24 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.