سمپاشی گروپ محصول خرما بر روی نخل ها خشکید/ ورشکستگی کشاورزان شرق کرمان - سمپاشی گروپ

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: استان کرمان نخستین سطح زیر کشت نخلستان ها را در کشور دارد و دومین تولید کننده این محصول در کشور نیز محسوب می شود، برخی از گونه های خرما از جمله خرمای مضافتی که در شرق کرمان به خصوص بم، ریگان، نرماشیر و فهرج تولید می شود مرغوب ترین خرمای تولیدی در کشور محسوب می شود که مشتریهای پر و پا قرصی در کشور و بازارهای بین المللی دارد.

تغییر اقلیم ناگهانی این روزهای استان کرمان به خصوص در شهرستانهای حاشیه ای کویر بسیاری از کشاورزان را با مشکل جدی مواجه کرده است.

بسیاری از محصولات از جمله محصولات گلخانه ای، درختی و مزارع  دچار خشکیدگی شده اند و هکتارهای نخلستان نیز در آتش سوخته است اما خرما که مقاوم ترین محصول در مقابل خرما است و در اوج گرمای مرداد ماه می رسد یک ماه مانده به برداشت بر روی نخل ها در حال سوختن است.

محصول نرسیده به دلیل شدت گرما و کاهش رطوبت دچار خسارت شده است. این در حالی است که هر سال پدیده خشکیدگی خوشه های خرما چند روز مانده به برداشت محصول موجب ریزش و خشکیدگی خوشه های خرما می شد اما امسال خرمای نارس در حال سوختن است.

بیشترین خساراتها در شهرستان ریگان روی داده است، گرمای هوای این روزهای ریگان به ۵۵ درجه سانتیگراد می رسد و بخش قابل توجهی از مردم این منطقه نیز کشاورز و نخل دارد هستند

گفته می شود بیشترین خساراتها در شهرستان ریگان روی داده است، گرمای هوای این روزهای ریگان به ۵۵ درجه سانتیگراد می رسد و بخش قابل توجهی از مردم این منطقه نیز کشاورز و نخل دارد هستند.

اقتصاد تک محصولی شرق استان کرمان بر پایه تولید خرما می چرخد اما مهمترین منبع درآمد مردم این منطقه هر روز بیشتر از گذشته آسیب می بیند.

ریزش و خشکیدگی محصول سال جاری هر روز بیشتر می شود و طبق گفته مردم محلی، این مناطق هنوز به روزهای اوج گرمای تابستان نرسیده اند.

محمد یکی از کشاورزان جنوب کرمان است که در گفتگو با مهر می گوید: طی سالهای اخیر مردم ریگان بارها با پدیده خشکیدگی خوشه های خرما مواجه می شوند اما متاسفانه امسال این وضعیت بدتر شده است.

وی ادامه داد:  در سال جاری گرما زودتر از سال های قبل شروع شده است و گرما نیز شدید است به طوریکه دماسنج ماشین های کشاورزان دمای ۶۰ درجه را هم نشان می دهد اما هواشناسی در بهترین حالت دمای ۵۵ درجه را ثبت کرده است.

درآمد کشاورزان به باد می رود

این کشاورز افزود: نخلها تنها منبع درآمد ما هستند و در صورتیکه محصول سال جاری از بین برود ما هیچ منبع درآمدی نخواهیم داشت.

وی افزود: محصول برخی باغ ها به صورت کلی از بین رفته است و در صورت ادامه این وضعیت مردم که یک سال در انتظار محصول بودند باید برای کسب درآمد ۱۲ ماه دیگر هم صبر کنند و در این مدت هیچ منبع درآمد پایدار دیگری ندارند.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ریگان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: متاسفانه شاهد خسارت به کشاورزان هستیم که می تواند به اقتصاد مردم صدمه بزند.

بامری با اشاره به خشکسالی شدید در شرق کرمان گفت: بارش باران در منطقه کم است و سطح رطوبت نیز کاهش یافته است به همین علت شاهد بروز مشکلاتی برای کشاورزان هستیم.

وی به بادهای ۱۲۰ روزه و طوفان شن و ریزگردها اشاره کرد و افزود: این مشکلات در کنار وزش بادهای گرم و شدید خسارت ها را تشدید کرده است.

بامری افزود: کارشناسان کشاورزی قبل از بروز این مشکل توصیه های لازم را انجام داده بودند اما برخی از کشاورزان توصیه ها را جدی نگرفتند و شاهد خسارات به نخلستان ها هستیم.

وی از کشاورزان خواست با توجه به خطر ریزش محصول با کارشناسان مشورت کنند و تدابیر لازم را در نظر بگیرند.

علی یکی دیگر از کشاورزان منطقه است که به بیمه کشاورزی اشاره می کند و می گوید: در سال های قبل نیز نخلستان ها را بیمه کرده بودیم اما خسارت کشاورزان پرداخت نشد.

متاسفانه در حالت عادی هم با دلال بازی که در بازار وجود دارد و عدم برند سازی و بسته بندی محصول با مشکل مواجه هستیم

وی ادامه داد: متاسفانه در حالت عادی هم با دلال بازی که در بازار وجود دارد و عدم برند سازی و بسته بندی محصول با مشکل مواجه هستیم و عمدتا باید خرما را یک سال در سردخانه ها برای رسیدن ماه رمضان نگه داریم.

وی گفت: از مسئولان می خواهیم به داد مردم برسند چون نخلستان ها در معرض بیابان زایی هستند و باغ ها مملو از شن می شوند از سوی دیگر گرمای بیش از اندازه بر مشکلات افزوده و در کنار خرما سایر محصولات را نیز خراب کرده و آبی هم برای ادامه کار وجود ندارد.

این کشاورز گفت: هزینه ها بالا رفته و برای اینکه بتوانم نخسلتان را سرپا نگه دارم متحمل هزینه های زیادی شدیم و در نهایت هم درست زمانی که می خواستم حاصل زحمات را برداشت کنم با خشکیدگی و ریزش خوشه های خرما مواجه شدیم.

فرماندار ریگان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: گرمای بیش از حد هوا در ریگان مشکلات بسیاری ایجاد کرده است که می توان به گرما زدگی هزاران نفر در تابستان سال جاری اشاره کرد.

امین باقری گفت: در روستاهای دور افتاده بیشترین مشکل را در این زمینه داریم و بسیاری از منابع آبی خشکیده است.

وی گفت: طوفان های شن نیز خسارات زیادی به کشاورزان زده است و در صورت ادامه این روند صنعت کشاورزی در شرق کرمان با چالش جدی مواجه می شود و این در حالیست که کشاورزی و دامداری مهمترین شغل مردم است.

وی تغییر اقلیم را حقیقتی انکار نشدنی دانست و افزود: ما باید تلاش کنیم با آموزش کشاورزان خسارت های کشاورزان را به حداقل برسانیم و خسارات های ایجاد شده را نیز جبران کنیم.

وی بیان کرد: دمای هوا امسال از همیشه بیشتر است و این باعث خشکیدگی و  ریزش خوشه خرمای نخل های ما شده است.

کشاورزان محروم ریگان انتظار دارند با توجه به خسارات شدید نخلستان ها مسئولان برای حمایت از آن ها وارد عمل شوند از سوی دیگر این بیم وجود دارد که محصول شهرستان بم نیز با خشکیدگی شدید مواجه شود و باید هر چه زودتر در این خصوص چاره اندیشی کرد.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 143 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 13 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها