سمپاشی گروپ مرند می‌تواند به برند بین المللی زردآلو تبدیل شود - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار مهر، علی جهانگیری، ظهر امروز در نخستین جشنواره زردآلوی شهرستان مرند که با حضور امام جمعه مرند و برخی از مسئولان در کاروانسرای یام برگزار شد، ابراز داشت: هدف از برگزاری جشنواره زردآلو، در واقع بهانه‌ای برای تجلیل از تولید کشاورزی و باغداران است.

وی افزود: ۲۰ درصد تولید محصول زردآلو در استان آذربایجان شرقی و به ویژه شهرستان مرند تولید می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: مرند می‌تواند به برند بین المللی در تولید و صادرات محصول زردآلو تبدیل شود و این پتانسیل و ظرفیت در این شهرستان وجود دارد.

جهانگیری تاکید کرد: در سال تولید و این شرایط خاص تحریم، باید دست به دست هم داده و با مشارکت مردم، از تولید و تولیدکنندگان قدردانی کنیم چرا که موجب ارزش افزوده و افزایش صادرات کشور می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ممکلت را تولیدکنندگان و کشاورزان نگه داشته و اقتصاد آن را به حرکت در می‌آورند، براین اساس باید از صنعت کشاورزی حمایت شود.

رتبه ۱۱ آذربایجان شرقی در صادرات زردآلو

همچنین کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی استان آذربایجان شرقی در ادامه این جشنواره گفت: بزرگ ترین مرکز تحقیقات کشاورزی در زمینه زردآلو در استان آذربایجان شرقی است که تاکنون ۱۵۰ نوع ژنتیک در این مرکز مورد بررسی قرار گرفته است.

دژم پور با اشاره به معرفی ارقام جدید و اصلاح شده زردآلو تصریح کرد: سال گذشته ۶ رقم و امسال هم ۵ رقم جدید زردآلو ثبت کشوری شد.

وی تاکید کرد: ارقام پربار و پیوندی هنوز جای خود را در استان و منطقه پیدا نکرده است و از این ارقام زردآلو به نحو احسن استفاده نمی شود.

کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی سومین تولیدکننده زردآلو در کشور است، عنوان کرد: علیرغم دارا بودن رتبه سوم کشوری اما در زمینه صادرات رتبه ۱۱ ام را در اختیار داریم که به دلیل تلف شدن محصول در جریان انتقال بوده و تحقیقاتی نیز در این مورد صورت گرفته تا عیوب آن برطرف شود.

دژم پور اذعان داشت: بسته بندی و کارگاه های فرآوری و خشکبار زردآلو در استان آذربایجان شرقی سنتی است که باید روی آن سرمایه گذاری شده و به حالت مدرن تبدیل شود.

اجرای سرود توسط استاد اسفندیار قره باغی، اجرای برنامه آشیق ها، شعرخوانی وتجلیل از باغداران نمونه از جمله دیگر برنامه‌های این جشنواره بود.

گفتنی است، نمایشگاه انواع محصولات زردآلو شهرستان مرند و کمپ عشایری نیز در حاشیه این جشنواره برپا شده و به مدت یک هفته دایر خواهد بود.

عکس‌ها: بیت اله احمدی

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 135 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 15 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها