سمپاشی گروپ مرند می تواند قطب گردشگری کشاورزی در آذربایجان شرقی باشد - سمپاشی گروپ

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگلها و مراتع آبخیزداری کشور، ظهر امروز در جلسه تسهیل گران جهاد کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان ویژه مرند که با حضور دهیاران و شوراهای روستاهای این شهرستان برگزار شد، با اشاره به ارتباط سازمان جنگل ها و مراتع آبخیزداری کشور با روستائیان و عشایر تصریح کرد: آنچه در حال حاضر به عنوان مهم ترین سیاست های سازمان در نظر است، اجرای مشارکتی فعالیت ها و حضور موثر کلیه دست اندرکاران است.

وحید جعفریان با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در اجرای طرح های منابع طبیعی افزود: بدون مشارکت مستقیم و موثر مردم، طرح ها پا نگرفته و اثرات و پیامدهای آن پایدار نخواهد بود، مهم ترین دست اندر کار در بحث منابع طبیعی ساکنین این عرصه ها هستند.

وی خاطرنشان کرد: منابع طبیعی در جایی بهتر است که مردم منفعتی از آن داشته باشند، اگر نتوانیم در منفعت و معیشت مردم نقشی داشته باشیم نمی توانیم در حفظ و نگهداری منابع طبیعی از مردم انتظار داشته باشیم.

جعفریان با بیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی باید در اولویت قرار بگیرد، ابراز داشت: تشکل های مردمی در عرصه منابع طبیعی در بسیاری از استان ها شکل گرفته است و دوره های آموزشی نیز در این زمینه برگزار می شود.

وی ادامه داد: فعالیت های منابع طبیعی در شهرستان ویژه مرند باید به صورت ویژه پیگیری شود، مجموعه همیاران طبیعت می توانند داوطلبانه از منابع طبیعی حفاظت کنند، سال گذشته بخش عمده اخبار شروع آتش سوزی در منابع طبیعی از طریق همین همیاران اطلاع داده شد.

مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگلها و مراتع آبخیزداری، ثروت اصلی و پایه بسیاری از فعالیت های اقتصادی کشور را همین منابع طبیعی دانست.

فرصت های سرمایه گذاری بخش کشاورزی در مرند

رئیس مرکز آموزشی منابع طبیعی و توانمندسازی بهره برداران منابع طبیعی دکتر جوانشیر نیز اظهار داشت: دو سوم اراضی سرزمین ما، جنگل و مرتع بوده و یک سوم آن اراضی کشاورزی است و شهرستان مرند نیز دارای تعادل اکولوژی بسیاری خوبی است.

محمدعلی فتاحی افزود: شهرستان مرند در سراب خیز ۲ آبخیز رود ارس و دریاچه ارومیه قرار دارد و اگر قرار است بهره وری اراضی و آمایش سرزمین و برداشت درست از آب و خاک داشته باشیم باید از این شهرستان آغاز شود.

وی تاکید کرد: حفظ آب و خاک منجر به حفظ پوشش گیاهی شده و در نهایت منجر به حفظ تولید امنیت غذایی می شود، از طرفی تهیه سندهای آمایشی برای آبخیزها و عرصه های آبخیزنشینی بسیار مهم است این سند نیز وابسته به شخص نیست و در تمامی دوره ها قابل اجراست.

رئیس مرکز آموزشی منابع طبیعی دکتر جوانشیر در ادامه با اشاره به تشکیل ستاد بحران در روستاها تصریح کرد: شهرستان ویژه مرند در وهله اول، نباید دچار بحران باشد و اعتبارات باید برای پیشگیری هزینه شود.

فتاحی عنوان کرد: با توجه به بارش بالای ۳۰۰ میلیمتری در مرند، پوشش گیاهی و کشاورزی و مرتع آن مصرف کننده آب نیست بلکه تولید کننده است، براین اساس، حفاظت از خاک و آب باید با عملیات بیولوژیک صورت بگیرد و کمتر به سراغ سازه های مکانیکی رفت.

وی با اشاره به تولید بهترین زعفران کشور در مرند گفت: وقتی بهترین زعفران کشور در مرند تولید می شود، بهترین کیفیت گیاهان دارویی نیز می تواند در این شهرستان کشت شود و باید روی این مهم سرمایه گذاری کرد.

رئیس مرکز آموزشی منابع طبیعی دکتر جوانشیر افزود: زراعت چوب از دیگر فرصت های سرمایه گذاری در شهرستان مرند است.

فتاحی همچنین با اشاره به پتانسیل گردشگری کشاورزی مرند گفت: امروزه صنعت گردشگری کشاورزی در دنیا راه افتاده و شهرستان مرند می تواند قطب گردشگری کشاورزی در استان آذربایجان شرقی باشد.

وی بر اهمیت توجه به کشاورزی ارگانیک برای تحقق کشاورزی پایدار در این شهرستان تاکید کرد.

۳۷ درصد شاغلین مرند در بخش کشاورزی فعال هستند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند نیز ابراز داشت: مرند در کشت پسته رتبه اول استان را در اختیار دارد، ۲۰۰ هکتار کشت زعفران در مرند وجود دارد.

منوچهر رحمانی افزود: ۳۷ درصد شاغلین شهرستان مرند براساس آمار سال ۱۳۹۵ به صورت مستقیم در بخش کشاورزی شاغل هستند که جمعیت آن ها ۴۰ هزار نفر است.

وی تاکید کرد: سالانه ۴۲۰ هزار تن انواع محصولات دامی، زراعی و باغی تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود.

اجرای دومین سند غلطی کشور در مرند

همچنین رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ویژه مرند در این جلسه ابراز داشت: در کلیه روستاهای شهرستان مرند ستاد بحران تشکیل شده و دهیاران، رئیس ستاد و اعضای شوراها اعضای این ستاد هستند.

اصغر عادلی نیک همچنین از اجرای دومین سد بتن غلطکی کشور در شهرستان مرند خبر داد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 116 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 15 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها